litenlangtan

Direktlänk till inlägg 10 mars 2010

Första mötet avklarat

Av litenlangtan - 10 mars 2010 14:02

Oj vad vi var nervösa båda två! Jag tror tillockmed att jag glömt min handväska hemma för jag hittar den ingenstans... Tur att maken plötsligt stod på parkeringen annars hade jag inte haft pengar till parkeringsautomaten...


Så gick vi upp och satt en stund och väntade... så kom hon ut och jag log ett stort leende för att visa mig vänligt inställd - trots att det blev  så fel sist...


Så öppnade hon vår mapp och "läste in sig lite" och sen fick hon en ton på rösten och en lite sträng uppsyn och frågade hur tankarna gått kring det här mötet.


Vi sa som det var - vi kände oss inte välkomna sist och det var ledsamt och vi hade ju på känn att IVF:et skulle sluta lika olyckligt som tidigare IVF:er och att vi faktiskt tagit illa vid oss och att vi nu önskar lägga det samtalet vi hade bakom oss och gå vidare...


Hon sa att givetvis var vi välkomna men att hon (om jag tolkar henne rätt) uppfattade det som om vi försökte hemlighålla vårt 3:e IVF och att de vanligtvis vill att man ska vara klar med bitarna kring IVF och att hon nog egentligen tycker att de 3 månader som förflutit är lite kort (sorge-)tid osv osv...


Hon ändrade tonläge och hållning och blev mjukare när vi berättade mer ingående om våra tidigare IVF-upplevelser. Att vi nog levt med tankar kring adoption länge och att vi ändå anser att vi gjort rätt som gått igenom 3 IVF:er och att vi nu har stängt dörren till de försöken och vill gå vidare med adoption. Att vi saknar svar om varför det gått så dåligt för just oss. Att vi pratat om länder, lånat böcker, försökt forska lite och talat med dem vi önskar bli referenter åt oss osv...


Vi överlämnade de papper som vi samlat in, försäkringskassan, kronofogden och deklarationen. Vi pratade om referenterna och vilka de var och vad som var bra att tänka på... 
Hon berättade att de rekomenderade oss att skydda oss - det fanns ju ingen juridisk skyldighet att göra det och visst kan det låta helt galet när man i år ut och år in försökt få barn på egen hand men det var en rekomendation från deras sida... 

(Jag resonerar att så länge vi inte skickat några handlingar till ett land så är det bara ett störande moment i det sexliv som vi försöker hålla igång efter alla år med IVF och annat... Vi har trots allt två medicinska svårigheter och risken/chansen att bli gravid spontant är m i n i m a l)


Vi bokade upp 3 nya datum och då vi ses nästa gång ska våra referentbrev och våra levnadsbeskrivningar vara klara... så det gäller att jobba med dem nu då! 

Hon frågade några småsaker om vårt boende och våra arbetsplatser också...


På hela taget så kändes detta möte mycket bättre och vi ger henne det här försöket nu då. Hon ville absolut att vi skulle försöka bli klara till innan sommaren så min "tidsplan" ser ut att kunna funka. Att vi kan kontakta AC ganska snart och börja prata med dem också - i juli har vi köat två år hos dem och kanske kan vi få skicka handlingar till ett land i år...


För övrigt har jag haft ett ganska konstruktiv möte med min chef och ser ganska ljust på den här dagen... MYCKET bättre än sist vi kom från vår utredare...


Nu ska jag till loppis sen tillbaka till tandläkaren - något gick snett igår när jag var där och en lagning har redan släppt...








 
 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

10 mars 2010 21:16

Vad skönt att det gick bättre än förväntat. Då vi aldrig gjorde någon riktig hemutredning så tycker jag att det är spännande att höra hur andra blir bemötta.För vår del har vi satt gränsen för preventivmedel när vi får barnbesked.

Det där med sorg... Går inte alla processer hand i hand. Att göra IVF försök är ju också att sörja det barn man inte får samtidigt. Vem säger att man sörjer först efteråt? Får vår del ljög vi och gjorde IVF-försök samtidigt som utredningen. Men det är väl inget jag försvarar eller tycker är okej. Jag ansåg dock verkligen att de inte hade med varandra att göra.

Håller tummarna för fortsättningen och att ni inte behöver göra Kjälvestensintervjuerna.

http://kvarnlyckan.wordpress.com

 
Maja Gräddnos

Maja Gräddnos

11 mars 2010 07:51

Grattis till att ni är på gång med adoptionen på riktigt nu.
Stor kram!
Maja

http://majagraddnos.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards