litenlangtan

Alla inlägg den 11 mars 2010

Av litenlangtan - 11 mars 2010 07:33

En vän som gjort sitt första IVF och lyckats skulle igår på VUL... Dessvärre hittades inget hjärtljud och hon skickade meddelande igår om att hon inte stod ut med att någon trodde hon var gravid...


Visst är det en olidlig situation för henne och hennes man och jag är glad att jag sluppit gå igenom den känslomässiga berg-å-dal-banan som det måste innebära att först lyckas och sen misslyckas...


Detta var ju deras första IVF och de har mycket goda chanser att lyckas igen och få behålla graviditeten - det kan tillockmed vara så att de kan bli spontant gravida nu när kroppen börjar fatta hur den ska göra...


Det som gjorde mig mest ont i vår tragiska IVF-karusell var att jag kände mig så J Ä V L A ensam... Det hade varit så skönt att ha någon att dela helvettet med (all heder till min man som självklart var där hela tiden men han kunde omöjligt förstå mina mest svarta tankar) som själv var i samma situation...


Nu på sista tiden i och kring IVF 3 så var jag såpass öppen med det inför bröllopet och så så jag fick veta om några vänner som var i samma sits...


Det var på eget bevåg jag tog kontakt med vännen ovan och gav henne min framsträckta hand med orden: Jag vet ALLT om vad du går igenom - jag finns här som ett stöd för dig om du vill prata om det. Det tog tid men vi har pratat om det, hon har kunnat fråga mig saker och ting, och jag har försökt finna ord som muntrat upp och pushat henne framåt och till att ta tag i saker som lätt blivit handlingsförlamade.


Jag försökte trösta henne igår med att de trots allt verkar kunna bli gravida och det kommer lösa sig för dem. Jag vet hur arg jag varit på dem som sagt likadant till mig men se nu är jag i en annan känsla... Jag tror mig veta att det kommer ordna sig för oss en dag...


Kanske inte snart - men i sinnom tid...


Jag har också genom min öppenhet och lyckliga slumpar hittat nya vänner - de har liksom vi kämpat och till sist lyckats... Den ena med sin dotter på 8 månader som dyker in på jobbet då och då och den andre med sin son på 2 månader som jag chattade med på Facebook igår om en kommande promenad  - jag är så lyckligt lottad som hittar nya vänner och utvidgar mitt nätverk av barnfamiljer - ännu inga med adopterade barn... Men det kommer det också!


Vi har exempelvis en familj i vårt bostadsområde som adopterat en kille från sydamerika tror jag. Pojken kanske kan vara runt 4 år och det är en fröjd att se dem tillsammans! De verkar väldigt närvarande och lyckliga att få vara en familj och det glädjer mig! Jag har funderat över att försöka ta kontakt med dem - men hur???


Jag vill vara plump och säga fel - hur närmar man sig en adoptivfamilj med sina frågor? Vad är rätt och vad är fel sätt? Kan någon som läser här vägleda mig i hur jag ska ta kontakt med dem?



Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards