litenlangtan

Alla inlägg den 16 mars 2010

Av litenlangtan - 16 mars 2010 07:16

Kopierade en mängd papper igår till dem som ska skriva våra referentbrev. Jag vill att de ska få en inblick i hur adoptionen kommer att gå till och lite blandat om hur barnen kan ha kommit att lämnas för adoption och så valde jag att kopiera en artikel från SVD där familjen har 4 adoptivbarn med olika bakgrunder och behov. För att påvisa olikheter och skillnader mellan barn och barn. Att vi måste vara öppna för allt och att det ställs lite högre krav på oss som framtida föräldrar.


Jag tänkte också lämna en liten lista med länkar till bloggarna jag läser om adoption. För i världen kring och före adoption pratas det nästan enbart om nackdelar och problem. Så väldigt lite om glädjen och det underbara med att vara en familj och det unika med att vara just en adoptivfamilj. Där spelar bloggarna stor roll - det finns ljus i det ganska kompakta mörker som leder fram till ett barn... Därför måste våra referenter även få del av glädjen och det positiva...

Jag hoppas vi tänker rätt här som vill ge våra referenter ett litet häfte som bakgrund till det brev de ska skriva. Har någon annan något bra tips så lämna gärna det här!


Jag har också talat med min kund som har goda vänenr som adopterat. Hon har tidigare erbjudit sig att förmedla kontakten emllan dem och oss - som ett stöd och som en källa till information. Jag har nu bett henne om det hon lovat - att förmedla den kontakten så vi kan få lära känna några som har adoptivbarn i verkliga livet och inte bara genom bloggar.


Jag får dessutom upp kvinnan som höll i vår föräldrautbildning på den tiden det begav sig (över 1½ år sen!) som vänförslag på Facebook. Kanske ska jag skapa kontakt även med henne???


Vår hemutredare finns också med på facebook förresten. Men jag ska inte gå så långt som till att bli vän med henne där. Undra om hon håller koll på sina blivande hemutredningsfamiljer genom att snoka i deras profiler :-D


Nu ska jag göra en blogglista till våra referentvänner, tjolahopp!





Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards