litenlangtan

Alla inlägg den 22 juni 2010

Av litenlangtan - 22 juni 2010 19:20

När jag kom hem hade så dokumentet kommit... Maken hade läst igenom det och han skakade på huvudet och sa att han inte gillade det... För det första innehöll det flera felaktigheter och sen kändes språket som en "tonårings" - han jobbade tidigare som protokollskrivare på möten inom kommunen och det självklara myndighetsspråket fanns inte alls. Det var kortfattat och blekt. De beskrivningar hon gjort är korthuggna och tråkiga...


låt mig ge några exempel:


"Maken är mer lik sin mamma, de är båda tystlåtna. Makens styvpappa är mer hetsig."


Om man ska beskriva dessa tre personer kanske man kan hitta något annat att skriva än dessa trista och icke smickrande ord?!


Mina föräldrar beskrivs inte till sättet men däremot står det felaktigt att "mamma arbetade på kvällarna så pappa var hemma mest med barnen".
Detta är ju helt fel. Min mamma var hemma på dagarna när pappa arbetade men jobbade extra några kvällar i veckan och då tog han hand om oss de timmar som vi var vakna efter han kommit från jobbet. 


Vidare står det att jag är med i svenska kyrkan och där jag är mer aktiv än maken och jag lever efter kristna värderingar... Ingen av oss är med i svenska kyrkan men vi går ju inte omkring och stjäl eller mördar - är det kristna värderingar då eller hur har hon tänkt här?


Kan det vara så att hon helt enkelt blandat ihop oss med någon annan???

Det står att jag tillbringade tid med mormor som hade handelsträdgård. Hon jobbade på handelsträdgård och jag var minst lika mycket med morfar... :-P


Vi har "tappat" ett år på vår tid tillsammans och det står klart och tydligt beskrivet att vår bostad är 57 kvm.
Det finns också en hel del sakfel, felstavade namn men mest av allt är det torftigt skrivet. Jag förstår ju att det måste vara kortfattat men samtidigt så får man ju inte tappa formen eller bli allt för fattig i språket...


HUR mycket får vi gå in och peta i det här nu? De sakliga felen får vi ju självklart ändra men kan vi ifrågasätta varför Makens föräldrar beskrivs som tystlåten respektive hetsig medans mina föräldrar inte beskrivs alls?


Jag är hur som helst väldigt glad över att vi valde att ta lite längre tid på oss och gå igenom texten i lugn och ro.


Kvarnlyckan! Hjälp... Vad kan vi göra med vår text utan att hon blir vansinnig på att vi vill ändra allt?
Enligt den här sidan så har vi ändå möjlighet att ge förslag på ändringar som skulle vara mer fördelaktiga för oss och vårt dokument...


Hjälp oss med vad och hur vi ska prioritera!


__________________________________________________
_____

Kvarnlyckan, jag har läst ditt svar och jag måste tillägga att jag förstår att vi inte kan ändra hennes ord. MEN om det är syftningsfel, dålig svenska och konstigt byggda meningar så måste man väl få påpeka det?


Det handlar inte bara om att jag inte gillat det hon skrivit - hennes språk är urdåligt, stavning och syftning och konstigt byggda meningar överallt gör att texten bitvis blir svår att förstå och ännu värre att översätta kan jag tänka mig...


Jag önskar man hade möjlighet att bolla med någon som kunde svara på mer konkreta frågor...  Jag önskar vi hade kontakt med någon som jobbade på AC. Kanske ska ringa någon där imorgon så jag kan få svar...




Av litenlangtan - 22 juni 2010 11:21

Såvitt jag kan se är vi inte framme i några landsköer än, vi har köat på AC den juli -08 och jag har haft som förhoppning att vi kan få skicka papper till ett land i år - alltså ingen fara på taket än så länge. Vårt medgivande blir försenat ca 14 dagar vilket inte är så big deal för mig. Jag antar att handläggningstiden på AC har ökat också speciellt med sommar och semester... Det är helt okej...


MEN vad som inte är okej är att vår handläggare är nonchalant och respektlös... Blanda ihop saker kan alla göra - men uppenbarligen hade vi detta uppe redan på vårt sista möte och hon skulle kolla dessa tider för att inget skulle hamna mellan stolarna - men hon struntade i/glömde att kolla datumen redan vid det tillfället och nu blev det som det blev...


Med tanke på hur hon bemött oss och också blandat ihop oss med andra adoptionssökande så vill jag ha gott om tid på mig att gå igenom hennes manus. Jag hade inte känt mig bekväm med att vi båda (sjuka i halsfluss båda två och trötta och sega) ska forcera oss igenom hennes manus för att släta över hennes fel...


Jag hoppas verkligen att dokumenten kommer med posten IDAG som hon lovade igår...


/////////////////////////////////////////////////////////////////////


Kix skrev på sin blogg om en hel del massa tankar kring sin barnlöshet... Mitt svar blev så långt så jag bestämde mig för att svara här istället...


Vi vet ju delvis av vilka orsaker vi inte kan få barn. Men jag hade svårt att nöja mig med svaret "vi vet inte varför det ser ut så här för dig"... Jag tänkte på det där programmet på TV där människor med svårdiagnosticerade sjukdomar fick allsköns hjälp av Dr Anders på något sjukhus i Sthlm... Varför var ingen intresserad av att ta reda på VARFÖR mina ägg var skruttiga? Varför tog ingen mig på allvar med tankar kring elektromagnetiska fält (fåglar kring mobilmaster har svårt att föröka sig) eller miljöförstöring (fiskarna i haven byter kön för att vi kissar ut så mycket hormoner från våra p-piller) och självklart har jag klandrat mig själv som varit rökare och nattsuddat en hel del i åren mellan 25-30... 


Varför frågade ingen om jag kunde tänka mig att göra ett försök till under studieform - med premissen att odla fram ägg för vidare studier. OM något ägg skulle bli befruktat så kunde jag få det tillbaka...


Är ingen intresserad av att hjälpa de som är i min sits?

Vi fick ju förfrågan om att ställa oss i kö för äggdonation men jag ville inte det på grund av den osäkerhet som det ändå är. Vem säger att makens spermier duger till befruktningen? Nu har det snart gått ett år till - fast då inom adoptionsvärlden istället för att vi stått i kö till äggdonation... för att gå igenom det mentala helvete som IVF var för att kanske lyckas...
Nä, jag är glad att vi valde att gå vidare med adoptionen och styra bort från IVF. Jag har svårt att vara glad för dem som håller på med det nu. Jag har svårt att inge hopp och "hålla tummar för att de ska lyckas" - för mig är IVF lika osäkert som att försöka på egen hand. Även om många lyckas...


/////////////////////////////////////////////////////////////////////


Är sjuk, har fått makens halsfluss... han har vart helt däckad hela helgen och det var nog skönt att jag var borta så han kunde sova och vila och inte göra nåt...


Är på jobbet ändå för vi har just ingen annan att kalla in... Vår extratjej är bortrest och den tjej som är studieledig håller på att separera från sin man. Hon har fullt upp med att fixa i deras lägenhet och ta hand om deras dotter...


Försöker driva igenom inventeringen, hoppas bli kry nog till midsommar som vi nog ändå firar hos det nygravida paret - dit vi ändå är väldigt välkomna...

Vi firar dessutom 4 år som par idag och det blir väl på sin höjd nåt smaskigt till kvällsfikat efter middagen om nån av oss orkar laga mat idag... förhoppningsvis har vi fått dokumentationen idag och kanske orkar vi engagera oss i den ikväll


NU måste jag jobba... Tack för era kommentarer...





Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards