litenlangtan

Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

Rysligt nervös...

Av litenlangtan - 29 juni 2010 13:09

Nu har jag skickat ett mail till vår hemutredare... 

"NU har vi båda två läst igenom din utredning några gånger och funderat över denna på varsitt håll och gemensamt.

Förutom att vi hittade en del rena sakfel, några missuppfattningar kring våra icke-religiösa liv och några ordval på sina ställen här och där kändes själva hemutredningen bra och träffsäker.

Däremot kändes den tung att läsa, många långa rader och många väldigt korta rader och avsaknaden av styckeindelningar gör texten otroligt kompakt och svårtydd. Den saknade riktigt flyt och hade en hel del oklarheter i form av syftningsfel och ofullständiga meningar.

Vi kände oss lite oroliga och ringde upp några på Adoptionscentrum för att fråga om råd och svaret var givet. Självklart ska vi göra de ändringar som vi önskar för att få texten lättläst, korrekt svenska och med korrekta uppgifter.
 
Vi hävdar att texten bör vara klar och tydlig på svenska för att sedan lätt kunna översättas till ett annat språk. Vi har gjort ett förslag som vi skickar över till dig – med fler och bättre styckeindelningar. Lite förtydling kring makens familj och deras släktdrag – något tydligare kring min familjs arbetsfördelning och vad jag gjort på somrarna som barn.

Vår religiösa tillhörighet är korrigerad – ingen av oss är medlem i svenska kyrkan – men våra tankar kring gud och religion står kvar.

Motivet till adoption kändes helt fel – det lät som om makens ex-flickvän hade med vår adoption att göra vilket inte stämmer alls.

 

Vi har också ändrat lite i texten kring SN-barn då man kanske inte måste ta med specifika sjukdomar?

Sen vi sågs sist har vi också fått reda på att makens ex-tjej, har funnit sin plats i livet och mår bättre än på länge vilket vi har lagt till på ett fint sätt så att bilden kring den adoptionen inte ser så negativ ut. Jag hoppas detta är okej för din del…

Tja, kort sagt så har vi strukturerat om texten, lagt till och dragit ifrån för att skapa bättre flyt i texten och göra den mer lättåskådlig och lättare att översätta. Du kan väl skriva ut den och jämföra den med det du skrivit. Inget väsentligt är borta men vi tycker själva att den nya texten känns mer lättläst och följer kronoligin lite bättre…

Jag hoppas att du ska tycka den är bra och lyfter fram oss på ett bra sätt…

Återkom gärna med dina synpunkter…"

 

Jag hoppas verkligen att hon godtar den och tycker att vi gjort ändringarna på ett bra sätt och att vi förtydligat istället för att förstöra hennes text...

Jag hoppas verkligen inte att hon misstycker - men det kan man ju aldrig veta... nu börjar en nervös väntan... USCH...

 
 
Kix

Kix

29 juni 2010 23:07

Bra! Ni gör rätt i att rätta till er utredning. Hoppas hon godtar era ändringar och tillrättavisnignar.

Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards