litenlangtan

Alla inlägg den 14 augusti 2010

Av litenlangtan - 14 augusti 2010 17:13

Ettårskalas... vi kom samtidigt som en familj med ett barn i samma ålder (hallå - alla de där ungarna är ju i samma ålder för fan) och det blev ju såklart massa 'åh vad duktigt han går nu' och 'vad långt hår och vad lockigt' och 'se vad lillen fick i present, kan du ge leksaken till honom, ska ni leka med den båda två' ...

Alla blickar på barnen och där stod vi två som fån och jag sysselsatte mig med att kolla runt i deras nya lägenhet... De har ganska mycket mindre på ytan men det kändes mycket större för bostaden är mycket bättre planerad...
Så kom nästa familj, en dotter på 4 och så kom singeltjejen som tror man blir gravid på första inseminationen och så kom R med sin familj och med magen...


Det känns så uppenbart att man är utanför och att man studerar och inte kan känna sig delaktig... samtidigt som mammam med 4-årsdottern försökte diskutera något kring mammalivet med mig och jag ville bara fly och kunde liksom inte slappna av och känna mig glad över att hon ville prata barn och mammaliv med mig. Jag antar att jag kanske kändes väldigt disträ och frånvarande kanske? Att jag inte kändes intresserad av det hon ville prata om... vad vet jag...Jag tror att jag distanisierar mig på grund av att jag förväntar mig att få frågan om när vi ska ha barn eller om vi har barn eller om vi planerar barn... Den kommer ju ofta och det är jobbigt att svara trots att vi ändå är på väg för att kunna bli en familj...

Inga frågor, inga kommentarer om vårt...
= ingen som bryr sig alls...

Det är svårt att identifiera sig med de familjer vi har omkring oss... Det är svårt att överhuvudtaget greppa att vi ska bli som dem. Det stora svåra och ogripbara konstaterandet att vi inte är som dem - ska plötsligt ställas om och inbegripa även oss - inte än men sen...
Det är svårt att programmera om sig. Det är svårt att tänka att jag ska vara öppen, att jag ska bjuda in till att samtala om detta, att jag lika gärna kunde berättat om vår glada nyhet idag...
Men det finns där i bakgrunden att helst inte prata om det - det gör mindre ont då. Att helt låtsas som det inte finns... Kanske tänker andra så också? Vad vet jag...
Att vi är som vem som helst som inte har barn - att det är ett medvetet val, en tanke vi överväger...


Men vi har firat oss ikväll - vi har varit på Heaven 23 och ätit 3-rätters och druckit gott vin och skålat i champagne :-D
Jag startade med kräftcarpacio med syrad sjökorall, gurka, vildsparris och rostad vitlökscreme och maken valde halstrad pilgrimsmussla med rökt lax, vit sparris, fänkål och dill. Till förrätten drack vi varsitt glas champagne!
Min förrätt var ganska intetsägande... carpacion var som ett kräftsmaksatt gelantinblad kan man säga - men det smakade mycket så det var väl hela grejen...
Varmrätten var m y c k e t bättre! Ångad sejrygg, fänkålscreme, svartrot, onstronskivling, morötter och musselvelouté var kalasgod med ett smakrikt och kryddigt vitt vin till!

Maken åt vitlökstekt kungsflunda, rökt krabba, jordärtskocka, linser och skaldjurssky till det...
Även han tog ett vitt vin, men det var inte alls så kraftfullt som mitt...
Efter maten tog vi varsin cappuccino, lakritspannacotta med rabarbersorbet och pecannötter... maken avrundade med ett glas grappa...
Så nu är vi så nöjda och så mätta! Det här var en toppenavslutning på en bra vecka!
Först medgivandet i hand, postat och emottaget på AC (de skrev i ett mail att de skulle försöka återkomma till oss inom 1 månad, men att det kanske kunde ta lite längre tid - vi fortsätter räkna med att de återkommer i oktober) och sen några stillsamma sköna dagar med hotell i Köpenhamn, sen den här dundergoda middagen där vi inte snålade eller sparade på krutet... imorgon är vår sista lediga dag innan allvaret börjar igen...

Jag ska begrunda och fundera över hur jag ska ta mig an uppgiften att meddela omvärlden att vi snart väntar barn... För jag anser att när vi väl fått iväg vår ansökan till ett land så är vi bland dem som väntar på allvar...
Kanske kan jag fundera över hur jag ska ta mig an den uppgiften genom att gå och prata med nån? Jag hoppas att AC får igång en hämta barn kurs nu i höst för jag skulle behöva andra i samma sits att prata med...
jag behöver vidga mina vyer och få nya vänner i adoptivsammanhang.
Självklart finns det trådar på familjeliv som jag kan använda mig av men tja, jag är lite skadad av det där och tar faktiskt lite avstånd från nätet... speciellt som min mamma säger att hon läser mycket på familjeliv. Hittar hon mig där så förblir jag ju inte hemlig längre och det känns sådär. Eftersom jag har ett förflutet med mamma där jag tagit avstånd från att dela saker med henne av olika anledningar så jobbar vi på att förbättra vår relation och jag för att återfå min tillit till henne. Men den kommer ju tillintetgöras OM jag min identitet skulle bli avslöjad där...

Nåväl - en härlig lördag är snart till sin ände...



Av litenlangtan - 14 augusti 2010 11:34

Så var vi hemma från vårt äventyr igen... Vi räknade med regn och ännu mera regn men vi har klarat oss ganska bra!
Det har vart ganska gott på dagarna men regnat lite på kvällarna och värst var i torsdags kväll då vi satt på en uteservering på ett mysigt litet torg och käkade italienskt - när vi betalat notan och svalt sista slatten ur vinglasen började det regna...
Och som det regnade! Det vräkte ner i 10 minuter och vi satt där och glodde på varandra medans restaurangen började packa ihop...
Så vi tog beslutet att gå när det regnade lite mindre...
Men vi hade missbedömt avståndet till tunnelbanan och snart kom det mer regn och ännu mer...
Så i mörkret och regnet gick vi nästan fel och när vi tillslut hittade vår tunnelbanestation så var vi dyblöta - in på bara skinnet... och vi fick hänga upp kläderna över hela hotellrummet och blåsa det sista torrt med hårtorken innan vi kunde ge oss av hem igår...

Totalt sett har vi haft det grymt skönt - det har vart fina dagar med massor av kultur - vi har ätit massor med "skräp" så efter den här helgen börjar min "nya livsstil" - när jag får helt enkelt återgå till den jag hade innan. Med noll kolhydrater och mer fett. Alla dagar i veckan...

Det är ju den kost jag mår bäst av och håller vikten med. Nu har jag säkert gått upp allt det jag gick ner 2008 och 2009... *suck*

Ikväll ska vi ut och fira på lyxrestaurang här hemma - ska kanske plocka upp champagnen från källaren också som vi fick på vår bröllopsdag förra året och skåla ordentligt...
Nästa etappmål är väl att skicka våra handlingar till ett land och då först väntar vi officiellt barn i mina ögon. Även om det inte kan bli så att de drar tillbaka vårt medgivande eller att något annat kan gå snett just nu så är det väl egentligen inte nån barnväntan just nu som jag ser det...

En av mina favoritbloggare har i dagarna kungjort att hon väntar barn, jag har anat det men hon har dolt det väl...
Det blir alltid lite jobbigt när någon man beundrar och läser om varje dag, det blir ju som en god vän, outar det och det tar över hela bloggen på något sätt... fast det kommer det nog göra på alla mina forum den dag jag väl "väntar barn" och får barn...
Jag har en bilddagbok som kommer fyllas med bilder på oss och vår familj såklart. Jag har en annan blogg där jag skriver om sånt som jag handarbetar, lagar, bakar osv - den kommer absolut fyllas med bilder på saker som kretsar kring barn framöver...
Jag har en privat dagbok som bara en endaste nu levande människa som känner mig kan läsa - fast jag tror inte hon gör det längre - så där skriver jag när det blir FÖR jobbigt att hantera saker... när jag måste skriva riktigt elakt, riktigt gråtigt eller något jag inte vill att min man ska läsa :-o
Så jag har många gömseln och många sidor där jag återfinns... :-D och där barnets avtryck kommer blir synliga framöver... och jag hoppas att jag kommer finna tid och ork till att blogga vidare även med barnet vid min sida - för skrivit har jag gjort i alla tider, sen jag kunde stava rätt och formulera mig - och det kommer jag fortsätta med... :-D

Vi ska duscha, äta frukost och sen åka iväg på barnkalas... Mina vänner som håller i kalaset kämpade länge med sin längtan efter barn... 4 år ganska precis... och nu har de äntligen sin son - det märkliga är ju att hon aldrig ställer några frågor till mig om vad som rör sig under min (vår) yta... eftersom A inte kommer med idag så kanske kanske det kommer nån fråga - vi får se...

Nu väntar duschen....

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards