litenlangtan

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2010

Jesus var ju adopterad...

Av litenlangtan - 25 augusti 2010 07:56

När vi görjade planera för barn så hade jag redan insett att vart man än vände sig i den här trånga stan (Göteborg) så fanns det barnvagnar, gravidmagar, familjemiddag, mamatidningar, privata barnmorskemottagningar, babykläder, barnvagnsbio och allt det där som står för familjen överallt...
Då var det ju en ny och spännande värld som jag ville in i... jag saknade ju en kille bara att lösa den där detaljen barn med...
Så kom han in i mitt liv med lite buller och bång... allt gick tokfort och på 14 dagar så hade han i princip flyttat in och vi var ett "item"...
Vi var oroliga för att jag skulle bli gravid när vi hade oskyddat sex men sådär i början så är det ju lite spännande och ändå tokroligt... Men snart pratade vi om att sluta oroa oss och "köra i vind" - vid årsskiftet slutade jag med p-piller och vi började försöka bli gravida...


På lite samma sätt var det med adoptionen... från att ha "inte sett dem" - adoptivbarnen, adoptivfamiljerna - så fanns de PLÖTSLIGT överallt...
När vi gick på grönsaksavdelningen på COOP så satt det en asiatiskt liten tjej i kundvagnen medans den ljushyade mamman plocka äpplen i en påse... och där kom den ljushyade pappan med bananer och la i vagnen bakom den lilla asiatiska dottern...
Vi utbytte blickar, jag och maken...
Såg du?

Ja...

och så log vi lite...


Vi såg nån film och då skulle paret adoptera... Lulu Carter på Äntligen Hemma var hos en familj och fixade och jag kom in lite sent i programmet. När familjen kom hem så hade de två små asitatiska pojkar och när jag bytte kanal så satt nån annan inredare och provade soffor med en annan adoptivfamilj...
I vårt bostadsområde finns en adoptivfamilj (fast det var nu länge sen jag såg dem...) och igår när vi såg på den nya serien 'five days' på ettan igår så inser vi att det unga paret ska adoptera...
Något vi så gott som inte reflekterat över tidigare blir plötsligt vanligt överallt...
Men undra om jag nån gång kommer sluta upp med att fästa blicken på magen på alla nya kvinnor jag träffar?
Gravidradarn är på vare sig jag vill eller inte...
Jag registrerar deras eventuella utbuktning under bysten för att jag inte ska bli överaskad, tagen på sängen, förvånad och kanske ledsen eller avundsjuk... Bättre att misstänka än att bli överaskad...
Jag har blivit ganska bra på att bedömma om det är en annan person där inne eller om det är en naturligt mjuk utbuktning...


Men nu till min rubrik... Jesus var ju adopterad... han hade ju en annan far än den han växte upp med enligt historien...
Och det finns ganska många som är adopterade som man inte har en aning om att de är det.
Under semestern låg jag en natt i den obekväma bäddsoffan hos mina svärföräldrar och kunde inte sova...
Jag hade ju min iPhone och kunde på den surfa lite - sökte på kändisar som är adopterade och fick upp den här sidan...

Jag hade ingen aning om att John Lennon, Debbie Harry, Nelson Mandela och Nancy Reagan var adopterade... Och jag visste inte heller att Walt Disney, Stephen Spielberg, Rosie O'donnel och Magic Johnson är adoptivföräldrar...
Rubriken är satt för att se om det är den som lockar till läsning eller om det är min fantastiska text som gör att jag slår rekord i besökarantal...
Inte ens mina försök till debatt kring barnlöshet hos Underbara Clara fick lika många besökare som mitt inlägg om Kicki Danielsson - roligt!


Ha en fantastisk dag!



   



 
 
Teachgirl

Teachgirl

25 augusti 2010 09:20

Jag känner igen det så mycket. Även om jag fortfarande ser många gravidmagar och barnvagnar så ser jag fler och fler adopterade barn.

Intressant artikel. Jag ska studera den lite mer senare idag.

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
Ingen bild

Sara

25 augusti 2010 10:05

Jag är en flitig läsare på din blogg, men jag kommenterar sällan, varför? Vet faktiskt inte, tidsbrist? Nä. Ibland är det svårt att veta vad och hur man ska kommentera. Jag har varit där du är idag, haft alla dom funderingarna som du går omkring med, vänt ut och in på mig själv, förlorat vänner pga mig, vår situation eller på vänner som inte förstår????
Men nu står jag på andra sidan....har fått mina efterlängtade barn som jag i så många år saknat. Nu är jag inne i den gemenskapen som bara föräldrar har, barnprat, bus, lek, skoj,....... Men det finns saker som jag faktískt saknar idag tex djupare samtal som INTE handlar om barn. När jag och mina vänner träffas pratas det bara om barnen och deras utveckling, men var hamnade JAG? Var tog JAG vägen, är jag "bara" mamma idag??? Misstolka mig rätt, jag älskar att vara mamma, men jag, Sara, försvann någonstans. Kanske ska jag försöka leta fram henne någon gång.

Och, JA, jag kan helt ärligt säga att jag idag aldrig tittar speciellt mycket på gravidmagar. Jag har fått mina barn med flygplan och jag har ALDRIG efter våra adoptioner saknat att vara gravid. Men det är kanske annorlunda eftersom jag vetat om i ca 12år att jag med största sannorlikhet aldrig kommer kunna bli gravid. Det var svårt innan adoptionen, men efter har jag ALDRIG sörjt över att inte få biologiska barn.

Vad vill jag med detta inlägget, vet inte??? Vill nog bara säga att jag läser och lyssnar vad du skriver och känner igen mig så i dina tankar!!

Kram
Sara

litenlangtan

25 augusti 2010 12:09

Tack så mycket Sara - för att du kommenterar...
Jag läser med glädje bloggar om familjer som adopterat just för att förvissa mig om att den här känslan av att vara en familj kommer infinna sig. Att jag blir som andra (mammor) att sorgen bleknar och längtan försvinner i ett naffs. För adoptionssvängen förmedlar den inte. Där finns bara det jobbiga, kladdiga, annorlunda och speciella. Det upplever jag som jävligt jobbigt. Visst kommer det finnas med där - att saker är lite annorlunda - men vafan... det finns ju andra annorlunda familjer och där pratar man väl inte hela tiden om HUR svårt allt är?
Det är också skönt att bli bekräftad på att man har tankar som inte skiljer sig så mycket från andras... att känna avund är mänskligt men inget man stoltserar med...
Jag har nog alltid vart bra på att skuldbelägga mig själv vilket kanske gör att jag haft svårare att förlika mig med att det är nåt fel på min fortplantningsapparat...
Detta tål att grunnas lite på och kanske kommer det något klipskt om det framöver...
Tack Sara för att du "gav dig till känna" :-D
Du inger hopp!

 
Ingen bild

Sara

25 augusti 2010 12:30

Jag kommer så väl ihåg när vi gick på adoptionskursen, vi var förhoppningsfulla, såg fram mot att träffa andra som "såg" ut som vi. Vi trodde vi skulle få höra hur underbart det är adoptera mm, men det enda vi fick höra var allt det jobbiga och tuffa som en adoption KAN innebära; distanslöshet, sjukdomar som inte visar sig förrän barnet är äldre, sömnrubbningar, gråt osv osv. Kommer så väl ihåg när vi åkte från kursen, min man o jag bara tittade på varandra och frågade oss "klarar vi detta??". Inte mycket positivt kom ur den kursen MEN vi vågade och det har varit MYCKET lättare att bli mamma genom adoption än vad jag någonsin kunnat drömma om. Men visst har det varit svårt ibland, men inte svårare än vad andra har det. Vi är en helt vanlig familj precis som alla andra familjer MEN hur vi fått varandra är lite annorlunda.

Kram igen ;-)

litenlangtan

25 augusti 2010 13:13

Precis... Den här hopplösheten finns ju här hela tiden och tvivlet - kan vi? Vågar vi?

Jag vet en vän som har PCO som stod i adoptionskö för flera år sen. Men hon och hennes man har gått ur och gör snart sitt 4:e IVF för hon vill inte "riskera att få en unge som är så trasig så h*n inte går att laga"
Ja, jo, risken finns. Men vem säger att den risken inte funnits om barnet fått ett helt annat liv? Risker finns ju hela tiden; att det går illa i graviditeten eller senare... det kan man ju aldrig veta...
Tack igen Sara!

 
Ingen bild

Sara

25 augusti 2010 13:40

Ja, självklart finns det en risk med ALLT, hur man än får barn så är det en risk oavsett om det är biologiska barn eller inte. Barn genom adoption har ett tungt bagage med sig, att bli övergiven av sin biologiska mamma OCH pappa (som oftast glöms bort) är en tragedi både för barn och föräldrar. Det är viktigt att komma ihåg att dessa barn bär med sig en sorg och saknad. Vi har alltid pratat öppet med vår dotter om Kina och hennes kinamamma och kinapappa och det är klart att det ibland är svårt att bemöta hennes sorg över att ha blivit lämnad. Men i nästa andetag säger hon "jag är så glad att jag fick komma till er för er känner jag ju, tänk om jag hade kommit till en annan mamma och pappa, vad rädd jag skulle ha varit då!!". Gullunge!!!
Men det viktiga är ju att göra det bästa av, med kärlek kommer man långt!!! Och som jag älskar mina barn......jag blev mamma såfort jag fick dem i min famn, det var omedelbar gränslös kärlek som jag kände OCH så rätt det blev!!! Fattar inte att CCAA i Kina verkligen kunde matcha oss så perfekt och till råga på allt två gånger!!!!

Ha en fortsatt trevlig dag!!!

litenlangtan

25 augusti 2010 14:25

tack detsamma! Du har förgyllt min dag med din historia!

 
Kix

Kix

25 augusti 2010 22:02

Skulle bara skriva att jag blir så glad när jag ser adopterade barn med föräldrar. Vill bara le. Men sedan såg jag Saras kommentarer och fastnade för hennes glädje kring adoption. Vad underbart att läsa. Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

http://vantanochlangtan.blogspot.com/

25 augusti 2010 23:54

Jag känner verkligen igen mig!

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

27 augusti 2010 00:07

Jag gick också in för att skriva om när jag upptäckte att alla adopterade överallt och fastnade i Saras och din konversation men jag skriver det jag tänkte från början ändå och sparar de andra tankarna :-)

Jag har verkligen samma upplevelse som du av att helt plötsligt se alla adoptivfamiljer runt omkring - och helt plötsligt så adopterades det barn i jättemånga tv-serier och böcker jag sprang på.
Jag kan fortfarande inte riktigt tro att det alltid har varit så men den selektiva perceptionen är väl stark ;-)

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards