litenlangtan

Alla inlägg den 1 september 2010

Av litenlangtan - 1 september 2010 15:23

En av mina kollegor är ca 10 år äldre än mig och har 10 år mer i branchen än mig... Han är en ganska vanlig kille men har då och då fått utbrott på mig eftersom han anser att jag lägger mig i när han talar med kunderna...


Det är ingen smickrande egenskap men då och då hör jag ju hur han säger att vi inte har varor, inte kan hjälpa till med det ena eller det andra och så vidare...
Så kan det hända att jag "lägger mig i" och styr upp, visar, talar om att jo, det finns. Eller ring dit och dit och fråga...


Min gamla chef bad mig hålla ögon och öron öppna för det hade kommit in klagomål på att kollegan säger NEJ för ofta...


Men hur gör jag det rätta? Om jag räddar just det köpet med den kunden så lägger jag mig i en försäljning som pågår mellan min kollega och kunden. Han blir sur och säger att kunden tycker det är konstigt av mig att uppföra mig så. Jag tror att han känner sig underminerad och okunnig, det kan vara där skon klämmer... Kunden får ju hjälp och går ofta härifrån nöjd.


Hur som helst så skedde ett missförstånd idag och han blev tokarg på mig och skrek och gormade och gav sig på mig... Han kallade mig för "fruktansvärd människa", han vantrivs och kunderna uteblir...


Han drog också upp en incident innan sommaren. Han blev ombedd att ta på sig en ny tröja då den han hade luktade (sur svett vilket jag är i det närmaste allergisk mot)... Eftersom vi är kollegor så tyckte jag att jag kunde säga till honom att ta en ny tröja...


Men det tog hus i helvette i hans hjärna och han hade ringt sin fru och frågat om han brukade lukta - vilket han ALDRIG gör... mer än just den här gången...
Jag sa att det var i all välmening och att det aldrig tidigare hänt. 

han sa att han duscha varje dag och just den tröjan var ren för dagen...
Han tog uppenbarligen illa upp...


Och jag tog illa vid mig av dagens påhopp. Jag vet att jag inte alltid är världens gladaste, piggaste, trevligaste och roligaste människa (och chef) Åren som barnlös har gjort mig vass och kantig, alldeles för känslig mot saker som får mig ur balans, irriterad för minsta lilla...


Jag drömmer om att göra något annat. Inte minst för att jag många gånger känner mig som en oduglig chef... Jag är ibland snäsig och vresig, trött och ledsen... Jag orkar inte stå upp för mina kollegor, jag orkar inte driva på saker i all ensamhet. Jag känner inte att jag har ett bra tillväxtklimat och utvecklingsklimat under min chef som har alldeles för mycket att göra för att allt ska kännas bra.


Jag har drömt om att gå på mammaledighet i 3½ år och det påverkar såklart mitt sätt att sköta jobbet det också... Det faktum att jag är ensam tjej med 2 killar som är ganska "mätta" gör inte saken bättre...
jag skrev ju precis i inlägget här innan att jag retar mig på mina kollegor, framförallt den andre killen...


Det är en ohållbar sits, den äldre kollegan har gjort liknande utspel tidigare och jag vet att han helst inte vill flytta på sig, han vill att vår butik ska förändras till ett mer genomflödat område och kanske kan det vara på gång då det ska börja byggas nya lägenheter i området snart...


Jag mår dock dåligt av att det här alltid kommer fram på liknande sätt. Det är aldrig en konstruktiv samtalston över en kopp kaffe - det är alltid ett utspel, en ilska, ett utbrott och en anklagelse...


Menade han de olika sakerna han sa om mig? Är jag en vedervärdig person? Borde jag skämmas? Jag ska verkligen jobba på att inte lägga mig i, men risken är ju att vi tappar än fler kunder och missar tjänade pengar...
Vi kan inte alla tänka på samma sätt tyvärr och kanske är jag dålig på att visa och tala om min uppskattning. Jag är kanske också dålig på att framföra min kritik. Det finns ju flera saker som jag önskar att han själv kunde få upp ögonen för.


Well. Jag får gå hem och fundera. Framförallt ska jag fundera på vad av detta jag ska framföra till min chef (som missat två möten med oss i butiken den senaste veckan) och så måste jag slipa på mitt CV och verkligen börja leta efter nytt jobb - trots att jag är rätt bekväm här... 
Nära hem, ganska ok lön, alla vet om att vi ska adoptera, chefsposition, pyssla och greja och haffa ideér på arbetstid...


Kanske ska jag göra något av min egen kreativitet men det kan vara svårt att leva på den...







Av litenlangtan - 1 september 2010 11:33

Jag håller på att bli knäpp på min kollega - jag gör visserligen så lite som möjligt på miin arbetsdag - är inte arbetsskygg men är en bekväm typ som gärna smiter undan och bloggar lite på betald tid :-D
Men han är så jävla märklig och har säkerligen nån diagnos som inte är stäld typ asperger eller OCB för så mycket små ticks och rutiner och att fastna i att pilla i en häg med papper - det finns ingen annan som han... Och jag är inte facinerad av det utan störd och trött på det...

well, igår eftermiddag small det till som fan i butiken och det ramlade in 20 pers på 45 min... det är så det borde vara hela tiden...

Sen stacka jag hem och bytte till träningskläder, det känns mindre misstänkt att smyga omkring i skogsbrynet intill en stor bilväg/cykelväg i träningskläder :-D Jag var nämligen på svampjakt och mitt "sköreställe" ligger precis intill en cykelbana och en stor trafikerad väg så rimligtvis borde jag inte vara ensam om att plocka där men det är uppenbarligen bara jag som "skördar" där... Var där för ca 2 veckor sen och fick en fin skörd och nu var jag där igen och plockade nån liter till en västerbottenpaj till helgens kräftkalas...
Efter svampplockningen stannade jag på cykelbanan ovanför träningsstället där maken befann sig och han sken upp med hela ansiktet när jag stod där och väntade! Så roligt att överaska lite!

Var ute idag och gick men var inte pepp och var tung i kropp och ben. Mensen kom precis så det kan vara därför jag inte känner mig på topp!
Men jag tog vägen förbi brevlådan och la på våra nya dokument till AC och insgå att 3 veckor har passerat sen vi postade de förra... Snart hoppas jag de hör av sig... :-D

Well, nu ska jag göra nån nytta på jobbet tänker jag!

ha en härlig onsdag vänner - jag hoppas solen skiner på er också!

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards