litenlangtan

Alla inlägg den 5 september 2010

Av litenlangtan - 5 september 2010 15:39

Igår kom en vän på besök och med sig hade hon sina två småtjejer... Vi tog en promenad till ett närliggande kafé där vi fikade med barnen och sen gick vi hem och piffade i trädgården inför kvällens kräftskiva. Jag hade bakat och förberett ganska bra och den första gästen dök upp ungefär kl 18... Vi satt i trädgården när de andra gästerna dök upp och vi väntade in de sista en stund innan vi fick besked att de skulle vara sena... Sen dukades det upp kräftor, räkor, pajer, bröd och röror, såser och majonnäser... 


Vi frossade i skaldjur och hade väldigt trevligt ute vid bordet i trädgården i många timmar. En toscakaka och kaffe avslutade måltiden men vi satt kvar i den av lyktor upplysta trädgården med filtar och mössor tills klockan var närmare 01. Några hade dragit vidare redan vid 12-tiden men vi var några som tappert satt kvar trots att temperaturen drog sig ner mot 0. Jag tror maken sa att det var +3 grader när vi slutligen gick in i värmen...


Jag, maken och vår nattgäst satt uppe en stund till men gick och la oss vid 02.


Samtidigt som vi skulle äta var det dag för vår vän att stoppa sina barn i säng. Det görs på så sätt att hon lägger barnen (den större i vår säng och den mindre i en resesäng) och säger godnatt och de somnade båda två inom 5 minuter och gjorde inte ett ljud på hela natten... Jo den lilla ville ha lite vatten nån gång vid 23-tiden... Detta kom sig inte av att de var utmattade utan detta är deras kvällsrutiner. Jag är djupt imponerad och vad jag förstår så har det inte kommit gratis som hon säger... Det är konsekvens och ett medvetet sätt att lägga barnen sen de var spädbarn som gör det enkelt för dem att sova borta, ha middagar med vänner, ha kvällarna fria för sina egna aktiviteter och varandra, eller nattas av barnvakter och de sover faktiskt hela natten...
Barnen vaknade nån gång vid 7 och jag gick upp och satt först hos dem och läste lite. Sen tog jag med barnen ut i köket och kokade havregrynsgröt till dem och gav dem frukost... Båda äter själva fast det blir lite söl såklart :-D Maken och barnens mamma försökte sova vidare...  
Mamma var tacksam över att kunna slumra lite och slippa stiga upp och ta tag i dagen som hon ju gör vareviga dag annars...
Jag tog tillfället i akt att öva på de små sötisarna..


När vi alla ätit frukost och barnen tittat på film lite så tog vi på oss och gick en promenad till närliggande trådgårdskafét och där tog vi en liten fika och gick sen hem och lagade lite lunch... Efter maten satte de sig i bilen igen för att åka hem till sitt. Vi är ganska trötta och njuter lite granna av tystnaden och lugnet... 


Ibland kan barn vara högljudda, tjatiga, griniga, gnälliga, klängiga och superjobbiga - men jag måste säga att det alltid är ett rent nöje att träffa dessa två små tjejer. De är duktiga, väl utvecklade, smarta, väluppfostrade och "lydiga" - väldigt mysiga och lätt att ha att göra med... 


Så i helgen har jag verkligen fått njuta mammalivet lite granna; jag har serverat middag, kokat frukostgröt, läst saga, pussats och kramats, tittat på barnfilm, skjutit dubbelvagn, klätt av, tvättat av, borstat hår och blivit hårborstad :-D
Verkligen väldigt härlig helg!
Jag måste prata mer med den här mamman om uppfostran och se över vad som är värt att ta efter - för det är glada, harmoniska, lyckliga ungar - och föräldrarna är konsekventa och håller vad de lovar i både hot och hyllning om man så säger. 


I övrigt så fick vi en hel del frågor om adoptionen. Det var både roligt att få berätta och lite irriterande eftersom jag valt att inte berätta saker för A längre eftersom hon aldrig frågar själv. Jag tror dock att hon luskat reda på saker och ting via andra av våra gemensamma vänner. Därför ville jag inte gärna berätta om vad som händer nu eftersom hon satt med runt bordet. Men jag kunde inte gärna låta bli att berätta eftersom de som frågade hade undrat varför jag inte ville svara.


Och så svårt att formulera det jag vill säga kring den här personen A. Vi var väldigt nära vänner men det är slut på det nu - på allvar. Jag kommer inte bjuda in henne på våra tillställningar mer. Jag kommer förmodligen träffa henne hos vänner och kanske på symöten. Men jag ser ingen framtid för vår vänskap. Och jag kommer inte aktivt träffa henne eller bibehålla det som tidigare funnits. Jag kommer inte heller aktivt jobba för att göra mig ovän med henne - men det får vara bra nu...


Maken stökar i köket för jag har tagit helg :-D Jag har farit som en toka upp å ner och fixat och servat och sprungit upp å ner och fram och tillbaka för alla våra gäster i 1 helt dygn nu... Men jag är trött och nöjd och full av kärlek!  

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards