litenlangtan

Alla inlägg den 8 september 2010

Av litenlangtan - 8 september 2010 23:35

Första spanskalektionen ikväll... Vännen var en grym lärarinna och vi var 6 st vetgiriga elever...
Maken ville gärna varit med men hade missuppfattat tiden...


Har fått läxa och nu är det snurrigt i skallen... Ska lägga mig strax, det är ju några dar kvar på den här helgen...


Överväger att inte åka på min brorsdotters kalas i helgen. Jag jobbar och har ingen bil - att ta sig kommunalt från A till B skulle ta ca 2 timmar (ca 5-6 mil) och jag tror inte att det skulle vara nån fara på taket om inte jag kommer... det känns som att först jobba och sen sitta 4 timmar på buss och tåg inte är det sätt jag vill tillbringa min lediga lördageftermiddag... får se hur vi löser det...


Hade så mycket hellre vart med maken i Sthlm när han ska springa Sthlm halvmara... men ingen extrapersonal = ingen extra ledig helg...



Av litenlangtan - 8 september 2010 08:40

På TV's nyheter sa de precis att det konstaterats att det är fostrets könsceller som skadas om mamman röker tidigt i gravidteten.

Detta kan resultera i fertilitetsproblem i vuxen ålder...

Så... nu kan jag äntligen skylla detta på mina föräldrar! *obs ironi*

Av litenlangtan - 8 september 2010 08:09

Hej Kix... Jag är väldigt mycket inne på samma spår som du - och vi pratade om detta. Hon sa att vi kommer förmodligen känna en enorm tacksamhet och kanske välja att göra annorlunda för att få vara mer med barnet och skapa en trygghet.

Samtidigt så säger hon att det aktiva valet de gjort är för dem alla. Barnet förtjänar en mamma som är pigg och aktiv på dagarna och både barn och vuxen behöver sova.


Det är ju inte omöjligt att barnet har en sovrutin som ändå liknar detta då man ofta läser om barn som faktiskt sover dygnet igenom för att de vet att ingen ändå tröstar eller tar upp. Det är ju en väldigt negativ bild av sömnen som jag känner är ohuman och det är inte det det handlar om. Men att ständigt vaka över och "curla" barnet vid sovdax resulterar kanske bara i att barnet inte kan somna om själv om det vaknar utan att "sövas" eller tas ur sängen för att tröstas.

Ibland kan sova var det enda sättet att komma ifrån en hemsk och läskig situation.


Men det finns ju poänger i det hela. Det är ju inte fel i att vara konsekvent och var och en skapar sin egen rutin vid sängdax.
Denna familj sjunger sånger och läser alla andra tider på dygnet men vid läggdags är det pyjamas på, tandborstning, snutte och napp, lägga, säga godnatt och sedan lämna rummet. Så har det varit sen de föddes i princip och redan när de kom från BB med barn nummer två har de sovit i samma rum. Alltför att det ska gå lättare att dela. Barnen lägger sig samtidigt också just nu iaf eftersom det inte skiljer mer än 1½ år på dem. Den minsta kan ibland vakna till och vilja ha vatten men ofta sover de gott hela natten.


De har aktivt valt att inte göra nattningen till en långdragen procedur med sagor och sånger och så vidare... För barnet vet vad som gäller från dag 1 i princip...
Alla människor som är i kontakt med barnen kan lägga dem och det är heller inga problem att lägga på andra ställen än hemma eftersom de är vana vid att resa och sova borta sen tidig ålder.


I vårt fall så vet vi ju som sagt väldigt lite om barnet ännu (inget alls!) och jag misstänker att samsovning är det som blir aktuellt åtminstone den första tiden då vi inte är hemma utan i landet. Kanske kan det vara bra att ha med en resesäng men det kanske de mer erfarna a-mammorna som läser här kan tala om hur de tänkte/gjorde...

På ett hotellrum så är chanserna små att lämna barnet ensamt i en säng och det är heller inte något man önskar göra när man precis har kommit samman - så den allra första tiden är svår att påverka... och jag misstänker att man är helt uppslukad av det nya som hänt en och lite förtrollad av situationen.


Sen lär sig barn otroligt snabbt nya rutiner. Man hör ju ständigt om föräldrar som försöker sig på nån sov-metod...
De övriga småbarnsföräldrarna i sällskapet i lördags kommenterade just hennes rutiner med att:
"-Det skulle aldrig funka hemma hos oss!" (inte bara kring sovningen)

Men jag anser att det kan göra det. Om man är konsekvent och tålmodig såklart. Lite nannyvarning på detta men jag anser att det går att skapa nya rutiner och nya metoder...
Sen är jag ingen expert eftersom jag inte själv är där.


Det känns som om det finns så mycket att lära sig och så mycket att tänka på. Men med konsekvens och mycket beröm så kommer man väldigt långt.


Att jämföra barnuppfostran med att träna hundar känns väl fel - men håll med om att det är betydligt trevligare att träffa uppfostrade hundar som finner sig till rätta och håller sig på sin kant och känns lugn och trygg än en som klänger, gnäller, piper, är orolig och söker ständig uppmärksamhet, skäller, kraffsar och ställer till ofog...


Av de barn jag känner så uppskattar jag dessa två ungar nästan allra bäst. Min bästa vän R har en helt ljuvlig liten tjej som också är väldigt harmonisk, glad och trygg. De har inte alls samma fasta rutiner men där är det ändå ett lugn och en respekt som finns mellan förälder och barn.
Nu kommer ett syskon i dec och vi får se hur det utvecklar sig med avundsjuka och påhittighet och hyss :-)


Att jämföra detta syskonpar med A's killar är väl lite missvisande men samtidigt så handlar det väldigt mycket om föräldrarnas inställning och aktiva uppfostran. Två småkillar behöver en fast hand och det ska funka att en annan vuxen ställer krav när man är bortbjuden. Samma regler som hemma är inte en barnens lag som många tycks tro...


Sara skrev väldigt bra att nattningsrutinen kan gå ut på att läsa i soffan innan läggdags men i själva sovrummet så är det sängen och en kort läggningsprocedur som gäller. Samsovning funkade inte och då sov barnen bätter i egen säng. Man märker snabbt på barnet hur och vad som funkar bäst. Alla barn är olika och man måste vara öppen för hur man ska göra för att barnet ska må bäst...  


Sedan får man inte glömma bort att natta sig själv i rimlig tid. Jag märker nu när jag har nya rutiner själv med en tidigt och en sen vecka att jag fungerar trots allt bäst om jag stiger upp tidigt. Då nyttjar jag den tiden till att motinera genom att gå min morgonpromenad. Maken däremot sover gärna längre och det är hans rytm... Han övade dessutom på att sova med livliga barn i huset i helgen, det gick ganska bra... :-D


Jag har dessutom laddat ner massa nya podradioprogram nu som jag ska lyssna på i nästa vecka när jag är sen... Kropp & Själ är rubriken och många av underrubrikerna handlade om sin kroppsuppfattning och en del om sömn och föräldraskapet - så nu längtar jag efter mina långpromenader!


Har vi fler tankar och funderingar kring uppfostran, nattning och rutiner så dela med er! Alla tips är bra tips, alla tankar och funderingar är intressanta... Kom igen! Starta debatt! Läs också mer om fostran här.





Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards