litenlangtan

Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Sömn och uppfostran

Av litenlangtan - 8 september 2010 08:09

Hej Kix... Jag är väldigt mycket inne på samma spår som du - och vi pratade om detta. Hon sa att vi kommer förmodligen känna en enorm tacksamhet och kanske välja att göra annorlunda för att få vara mer med barnet och skapa en trygghet.

Samtidigt så säger hon att det aktiva valet de gjort är för dem alla. Barnet förtjänar en mamma som är pigg och aktiv på dagarna och både barn och vuxen behöver sova.


Det är ju inte omöjligt att barnet har en sovrutin som ändå liknar detta då man ofta läser om barn som faktiskt sover dygnet igenom för att de vet att ingen ändå tröstar eller tar upp. Det är ju en väldigt negativ bild av sömnen som jag känner är ohuman och det är inte det det handlar om. Men att ständigt vaka över och "curla" barnet vid sovdax resulterar kanske bara i att barnet inte kan somna om själv om det vaknar utan att "sövas" eller tas ur sängen för att tröstas.

Ibland kan sova var det enda sättet att komma ifrån en hemsk och läskig situation.


Men det finns ju poänger i det hela. Det är ju inte fel i att vara konsekvent och var och en skapar sin egen rutin vid sängdax.
Denna familj sjunger sånger och läser alla andra tider på dygnet men vid läggdags är det pyjamas på, tandborstning, snutte och napp, lägga, säga godnatt och sedan lämna rummet. Så har det varit sen de föddes i princip och redan när de kom från BB med barn nummer två har de sovit i samma rum. Alltför att det ska gå lättare att dela. Barnen lägger sig samtidigt också just nu iaf eftersom det inte skiljer mer än 1½ år på dem. Den minsta kan ibland vakna till och vilja ha vatten men ofta sover de gott hela natten.


De har aktivt valt att inte göra nattningen till en långdragen procedur med sagor och sånger och så vidare... För barnet vet vad som gäller från dag 1 i princip...
Alla människor som är i kontakt med barnen kan lägga dem och det är heller inga problem att lägga på andra ställen än hemma eftersom de är vana vid att resa och sova borta sen tidig ålder.


I vårt fall så vet vi ju som sagt väldigt lite om barnet ännu (inget alls!) och jag misstänker att samsovning är det som blir aktuellt åtminstone den första tiden då vi inte är hemma utan i landet. Kanske kan det vara bra att ha med en resesäng men det kanske de mer erfarna a-mammorna som läser här kan tala om hur de tänkte/gjorde...

På ett hotellrum så är chanserna små att lämna barnet ensamt i en säng och det är heller inte något man önskar göra när man precis har kommit samman - så den allra första tiden är svår att påverka... och jag misstänker att man är helt uppslukad av det nya som hänt en och lite förtrollad av situationen.


Sen lär sig barn otroligt snabbt nya rutiner. Man hör ju ständigt om föräldrar som försöker sig på nån sov-metod...
De övriga småbarnsföräldrarna i sällskapet i lördags kommenterade just hennes rutiner med att:
"-Det skulle aldrig funka hemma hos oss!" (inte bara kring sovningen)

Men jag anser att det kan göra det. Om man är konsekvent och tålmodig såklart. Lite nannyvarning på detta men jag anser att det går att skapa nya rutiner och nya metoder...
Sen är jag ingen expert eftersom jag inte själv är där.


Det känns som om det finns så mycket att lära sig och så mycket att tänka på. Men med konsekvens och mycket beröm så kommer man väldigt långt.


Att jämföra barnuppfostran med att träna hundar känns väl fel - men håll med om att det är betydligt trevligare att träffa uppfostrade hundar som finner sig till rätta och håller sig på sin kant och känns lugn och trygg än en som klänger, gnäller, piper, är orolig och söker ständig uppmärksamhet, skäller, kraffsar och ställer till ofog...


Av de barn jag känner så uppskattar jag dessa två ungar nästan allra bäst. Min bästa vän R har en helt ljuvlig liten tjej som också är väldigt harmonisk, glad och trygg. De har inte alls samma fasta rutiner men där är det ändå ett lugn och en respekt som finns mellan förälder och barn.
Nu kommer ett syskon i dec och vi får se hur det utvecklar sig med avundsjuka och påhittighet och hyss :-)


Att jämföra detta syskonpar med A's killar är väl lite missvisande men samtidigt så handlar det väldigt mycket om föräldrarnas inställning och aktiva uppfostran. Två småkillar behöver en fast hand och det ska funka att en annan vuxen ställer krav när man är bortbjuden. Samma regler som hemma är inte en barnens lag som många tycks tro...


Sara skrev väldigt bra att nattningsrutinen kan gå ut på att läsa i soffan innan läggdags men i själva sovrummet så är det sängen och en kort läggningsprocedur som gäller. Samsovning funkade inte och då sov barnen bätter i egen säng. Man märker snabbt på barnet hur och vad som funkar bäst. Alla barn är olika och man måste vara öppen för hur man ska göra för att barnet ska må bäst...  


Sedan får man inte glömma bort att natta sig själv i rimlig tid. Jag märker nu när jag har nya rutiner själv med en tidigt och en sen vecka att jag fungerar trots allt bäst om jag stiger upp tidigt. Då nyttjar jag den tiden till att motinera genom att gå min morgonpromenad. Maken däremot sover gärna längre och det är hans rytm... Han övade dessutom på att sova med livliga barn i huset i helgen, det gick ganska bra... :-D


Jag har dessutom laddat ner massa nya podradioprogram nu som jag ska lyssna på i nästa vecka när jag är sen... Kropp & Själ är rubriken och många av underrubrikerna handlade om sin kroppsuppfattning och en del om sömn och föräldraskapet - så nu längtar jag efter mina långpromenader!


Har vi fler tankar och funderingar kring uppfostran, nattning och rutiner så dela med er! Alla tips är bra tips, alla tankar och funderingar är intressanta... Kom igen! Starta debatt! Läs också mer om fostran här.





 
 
MDB

MDB

8 september 2010 18:56

Jag har själv inga direkt idéer kring nattning, men jag tycker det är väldigt intressant och läser det du skriver med stort intresse. Har så många vänner som har tjorviga och långa läggningar och så vill jag inte att det ska bli med vårt barn. Jag tror på det här med att starta rutiner redan från start, och det du skriver om din vän tycker jag låter som något som jag skulle vilja läsa mer om. Det där om att läsa i soffan men i sängen sover man var också värt att tänka på.

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

 
Teachgirl

Teachgirl

8 september 2010 20:04

Jag har börjat fundera på bland annat nattningen nu när vi går framåt i processen. Ett riktigt intressant inlägg och jag ser fram emot att läsa hur mer erfarna a-föräldrar tänker och gör.

Egen nattning i rimlig tid är bra, jag måste börja lära in mig på att går och lägga mig tidigare på kvällarna...

http://varforinteviocksa.blogspot.se

 
Kix

Kix

8 september 2010 21:29

Tack för ett ordentligt svar! Jag tycker Saras kommentar var trevlig att läsa, brev från verkligheten liksom. :) Tycker också att din väns argument är klockrent, dvs att alla blir glada och pigga om både barn och vuxna får sova. Å så 100% vakna under dagtid.

Ibland kan jag fundera mycket på uppfostran när man har kompisar runt omkring sig som är så olika på den punkten. Men när jag funderar över min egna gyllene medelväg, så kan jag ändå inte rikigt tillåta mig själv att fundera klart. Jag är så rädd att jag alldrig kommer att få applicera mina tankar. Försöker också vara ödmjuk och tänka att alla barn är olika... och att det säkert är svårare än vad jag som barnlös någonsin kan tro... Men jag är övertygad om att man kan dra paralleller mellan hunduppfostran och barnuppfostran. Och hunduppfostran har vi hållit på med i 11 år, så förhoppningsvis har vi någon erfarenhet vi kan använda. Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

8 september 2010 22:32

Och jag har valt totala motsatsen. Jag tycker det är underbart att lägga BusUngen, ligga kvar och se honom somna in. Jag älskar den stunden av närvaro och stillhet efter att ha haft en dag åtskillda och en kväll full av vardag.

Jag ser det inte som det minsta betungande eller besvärligt. Och han kan läggas av andra men det sker i praktiken aldrig av någon annan än oss eller mormor. Jag är mer rigid än de flesta adoptivföräldrar.

Jag tänker att man skall vara försiktig i att bedöma och värdera hur andra gör. Varje barn är unik och varje förälder bär sina förutsättningar. Mitt barn är inte otryggt bara för att jag har en annan rutin, lika lite som att de barn du beskriver är otrygga i sina rutiner.

Jag ville bara ge en annan syn på det hela... Jag tänker att den dag han itne längre vill kommer han säga det till mig. Tids nog kommer han bli mer och mer sin egen och allt mindre min.

http://kvarnlyckan.wordpress.comh

litenlangtan

8 september 2010 23:22

Eftesom jag inte har några egna barn så kan jag omöjligt veta hur jag kommer att agera - jag iaktar och talar med dem jag har omkring mig och lyssnar också på deras egna kommentarer.
Jag säger inte att ett barn är otryggt för att deras föräldrar har valt en annan väg - men jag suger åt mig och ställer frågor kring sånt jag tycker verkar vara intressant. Jag tänker i ord och drar egna slutsatser kring de ungar jag känner...
Jag förstår också att alla är olika och en del kanske inte ens tänker att det kan finnas en annan väg... de kankse bara fortsätter kämpa med en tjorvig liten som inte vill lägga sig...
Jag är i lindan av att tänka nytt kring barn och suger i mig som en svamp av all intressant info... Det var inget ställningstagande eller nån kritik riktad emot någon som väljer något annat...

 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

9 september 2010 13:26

Och jag har absolut ingen känsla av att det låg någon kritik åt något håll i ditt inlägg. Det är snarare jag som reagerar med mina känslor. :-)

På ett sätt anser jag att varje familj skall hitta lösningar som passar och fungerar för just den unika familjen. Samtidigt som jag dagligen bedömer och värderar dessa lösningar och underkänner vissa. Det finns en dubbelhet i det.

Jag tycker faktiskt också att det finns bra och bättre sätt. Men det är ju värderingar, eller hur?

http://kvarnlyckan.wordpress.comh

litenlangtan

9 september 2010 13:40

Så sant som det är sagt... :-D
Bra och bättre sätt är väldigt fint sagt tycker jag :-D
Och det är också det jag menar...
Många människor har inte aktivt tänkt igenom HUR de vill att deras barn ska ha det...
Eller ens varför de "skaffar dem" - vi som får kämpa länge har också väldigt gott om tid att värdera och läsa på och tänka och tänka igen... och sen blir det på ett helt annat sätt när vi väl ÄR familj... Men det ska bli spännande att läsa tillbaka i hur jag tänkte då (nu) och hur det är (blev):-D
Hoppas DU har en bra dag idag - det förtjänar du! Kram!

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

9 september 2010 23:09

Även jag väljer att ligga hos mitt barn medan hon somnar in. Jag är säker på att jag kunde ha fortsatt med barnhemsrutiner med henne och lagt henne i sängen och lämnat henne där - men både medvetet och med hjärtat så hade det känts helt fel.
Eller - kanske hade jag inte det eftersom dottern valde att ta all kroppskontakt hon kunde få som ett sätt att få trygghet när jag hämtade henne.
Nu lägger jag mig med henne - oftast i 10 minuter - och gosar och ser hennes ögon slutas. Och varje kväll så fylls jag av tacksamhet. Det är en härlig stund.
Och hon kan somna på olika ställen utan problem.
Har aldrig provat att låta någon annan söva henne och det kommer att dröja innan jag tycker att det är dags för det.

Likadant så tar jag över henne i min säng när hon vaknar på natten. Jag tror att jag lätt skulle kunna få henne att somna om i sin säng, men eftersom vi båda sover gott tillsammans så tycker jag inte att vi kan få för mycket närhet och kroppskontakt.
Det blir spännande att följa dig in i ditt föräldraskap - det är mycket att ta ställning till och mycket ger sig av sig själv tycker jag!

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

10 september 2010 09:14

Det Låter faktiskt väldigt mysigt att ligga brevid OM det tar 10 minuter för barnet att somna... Det är främst för att undvika timslånga tjorviga nattningar och ungar som går upp och ska upp igen till varje pris. I de fall där läggningen är en kamp varje kväll är det nog bra med att ändra rutiner.

Jag ser fram emot att få skapa egna barn och rutiner med vårt barn... Det känns så himla spännande! tack för att du delar med dig...

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

11 september 2010 23:00

Var bara tvungen att komma in och kommentera igen för när jag tänker tillbaka så var det ju inte alls så som det är nu när jag nattade lillan i början (och ganska länge)
Jag nattade henne i famnen - jag bar henne i bärselen tills hon somnade. Ibland gick det fort - ibland tog det längre tid, ofta när hon vaknade på natten så fick jag natta om henne i selen om det inte räckte med min kroppskontakt i sängen. Tänk vad snabbt man kan glömma - jag tänkte inte alls på det när jag skrev senast :-)

Och när jag blev väckt flera gånger per natt - som jag blev och fortfarande blir faktiskt - så tänkte jag när jag vaggade henne i selen att nu gör jag en insättning på hennes trygghetskonto. Fånigt uttryckt men inte kändes det jobbigt då. För det tror jag fullt och fast att jag gjorde och vad är inte det värt! :-)

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

12 september 2010 11:35

Tack för att du delar med dig av dina erfarenehter. Jag kan förstå om det låter hjärtlöst att lägga barnet och lämna rummet. Det är inte en hjärtlös mamma jag vill bli. Jag vill forma en trygg unge som i viss mån kan söva sig själv och känna sig trygg med att veta att drömmer h*n mardrömmar, är rädd, arg, ledsen eller otrygg på något sätt så ska vi finnas där för denn*. Jag blir rädd när jag hör om tjorviga timslånga nattningar och det är inget jag önskar mig. Men vi är lågt ifrån där än så vi får bara vänta och se...

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

12 september 2010 21:32

Jag tolkar dig inte alls som hjärtlös! Jag tror helt säkert att du kommer göra det som blir bäst för er och ert barn.
KOm bara på att jag gett en lite för rosenröd bild av vår verklighet ;-)
Inte har det tagit 10 minuter hela tiden inte.
Lycka till i dina funderingar

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards