litenlangtan

Alla inlägg den 9 september 2010

Av litenlangtan - 9 september 2010 08:50

Har en tid varit sugen på att läsa skådespelaren Mikael Nyqvists bok "när barnet lagt sig". Den har varit utlånad på biblioteket men igår fanns den inne. Den var inte så tjock (jag gillar tjocka böcker) och den hade stor text så jag misstänker att jag kommer läsa ut den ganska snabbt - även om jag är väldigt trött på kvällarna just nu...


Jag började på den igår och den har inte riktigt kommit in till pudelns kärna ännu... Men de gör en resa till Italien när han är runt 7-8 år och där berättar mamma och pappa att de inte är hans riktiga föräldrar och att hans bio-pappa sägs vara italienare...


Det ska bli spännande att läsa vidare - jag behöver mer vuxenperspektiv på adoptionen.
Hur många adopterade känner ni andra?
Jag känner till några stycken som jag pluggat ihop med men de blev egentligen aldrig nära vänner och har mer eller mindre försvunnit ur mitt liv. En av min brors bästa vänner är adopterad och en av svägerskans bästa vänner är adopterad.
Maken har några vänner som också har adopterats och han har haft en adopterad flickvän under många år...
Jag märker att jag undrar om de vältaliga kunderna som kommer in i min butik och talar perfekt svenska är adopterade eller invandrare... jag drar slutsatsen att de nog är adopterade... samtidigt som en av mina bästa vänner pratar 99,99% perfekt svenska trots att hon inte alltid bott i Sverige. Varför gör jag så?


Jag lyssnade på ett podradioprogram igår på min cykeltur hem från spanskan som handlade om familjeband och föräldrarollen...
En barnpedagog talade om skillnaderna mellan familjesituationerna förr och nu. Våra mammor (framförallt) kom till MVC och frågade om vad det var för fel på barnet som kissade på sig i 4-årsåldern...
Då talades det om olika saker som kanske förändrats i barnets närhet och man löste det genom samtal mm.


Idag är föräldrar äldre, har färre barn, har läst på, är bättre utbildade över lag, har en aktiv tanke och idé om fostran, båda föräldrarna är aktivt deltagande i fostran och man undrar inte vad det är för fel på barnet. Man ställer sig frågan - vad gör JAG för fel...


Det är väldigt intressant att lyssna på de här resonemangen och ibland känner jag att hela min kropp skriker - JAG HAR INTE KUNNAT VÄLJA!!!
hade allt klafat i livet så hade jag gärna haft barn som en yngre verison av mig själv. Men jag har inte haft något val...


Och jag är så himla tacksam att jag ändå väntade tills jag hittade mannen i mitt liv istället för att jag försökte mig på inseminering på egen hand eller nåt eftersom jag hade ruinerat mig på försöken och varit ensam i hela sorgen... hemska tanke...


Appropå mannen i mitt liv och kärlek...


I dag hade jag en kund som ovanpå sitt oglamorösa liv som hantverkare också är rockstjärna... inte på låtsas utan på riktigt riktigt...
Han sjunger och spelar gitarr (?) i ett av sveriges största rockband... fast de har nog en ganska ung publik... :-D
Han är en väldigt sympatisk och trevlig kille som alltid snackar varmt och öppet om sitt liv. Idag kom vi att tala om hans nya relation och ålderskillnader och lite granna om hur man håller kärleken vid liv...
Han vill leva båda liven och kanske kommer lyckas med det den här gången... ?!


Hur vårdar ni era relationer? För visst har barnlösheten slitit på er också?


Vi har i mångafall klamrat oss fast vid varandra - många gånger har man känt att vi inte platsar i något läger, inte bland de frivilligt barnläsa och inte bland barnfamiljerna. Vi har heller inte några vänner som tillhör subgruppen adopterande familjer. Det finns några få som fortfarande IVFar men de är inte sugna på att adoptera... (än).
Ibland orkar man inte försöka bara vara "som vanligt" för allt är ju fan inte så...
Om vi hade vart "som vanligt" så hade vi haft åtminstone en unge som var runt 2½ år i dag... Då hade väl vår verklighet sett annorlunda ut kan jag tänka mig. MEN nu är vi kvar på 'ground level' i spelet "La Familia" och där kutar vi fortfarande runt... Vi har inte möjlighet att klara den här "världen" ännu och få tillgång till nästa nivå... Det är rätt så tröttsamt men det är nog få som tänker på det...





Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards