litenlangtan

Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Hur gick det med...

Av litenlangtan - 26 september 2010 19:06

... mina ambitioner att förändra livet under 2010? Jag vet inte om ni som läser här idag har plöjt igenom hela bloggen och läst mina löften tidigare men jag kan berätta lite hur det gick...


När jag bytte telefon så försvann alla mina påminnelser och jag skaffade aldrig tillbaka dem...
Så det blir ingen lacto/ovo/vegetarisk månad i oktober... jag lessnade lite och tappade moivationen även här... MEN jag har för den delen inte fimpat alla mina braiga planer! Nej tvärtom... Det bästa jag gjort i år är tveklöst att bilen såldes. Vi sparar ca 3000:- varje månad bara på det... Sen har jag själv sparat undan 20 000 under året genom att inte shoppa som jag gjort innan (som jag iofs använt en del av redan eftersom vi rest så himla mycket mer än vi brukar göra  - långresa/bröllopsresa i våras, besökt vänner i europeisk storstad, semester i storstad och nu snart Milano!) 


Jag fick aldrig lärt mig något nytt i juli (förutom at jag lärde mig sticka strumpor från tån och upp) men jag funderar på att kanske börja rida igen.
Vi lämnar en hel del skräp till återvinningen och vi har sålt av en del gamla grejer som vi inte använder. Jag fick rensat i källaren - men borde göra ett nytt ryck innan året är slut.
Jag har köpt mycket secondhand, eftertänktsamt och när jag hittat något jag vill ha. Sen har jag köpt en del nya saker som jag verkligen verkligen velat ha. Inget onödigt på nåt sätt...


Jag har plockat svamp, kokat sylt, pallat frukt och nyttjat naturens resurser. Jag har cyklat och åkt komunalt när vi ska nånstans...
Jag kommer absolut att fortsätta med mitt medvetna shoppande - för det har gett mig perspektiv på HUR jag använt mina pengar förut. och hur mycket mer roligt jag kan ha för mina pengar än att stoppa in ännu fler skor och kläder i garderoben.


Vi har skaffat ett fadderbarn som vi pratat om läääänge, det känns jättekul. Jag har börjat lära mig det språk som mitt framtida barn förmodligen kommer tala ursprungligen.
Jag hade en tanke med att göra en god gärning och samla in pengar till något för mig viktigt ändamål - men det blev en ynka liten tänkväd stickning till en kunds sjuka fru...


   


Om sanningen ska fram så har jag gjort en likadan sjal till en annan vän som bor i andra änden av det här långa landet. Hon behövde uppmuntran i våras och jag postade den till henne som en liten överaskning...
Så det är väl mina goda gärningar i år... :-o


Jag är inte på något sätt missnöjd med mitt köpstoppsår. Jag har fått in några goda vanor och dem kommer jag fortsätta med. Jag försöker påverka andra att tänka lite mer på sitt eget - att använda renare råvaror när man lagar mat är en sak. Att shoppa krav/ekologiskt och utan tillsatser är en annan god vana som jag försöker hålla mig till. 


När vi hade folk på besök kring vår ettåriga bröllopsdag delade vi ut böcker - alla som kom på besök fick ta med sig en bok som vi rensat ut i vår bokhylla. Det var faktiskt jättepoppis och vi blev av med 20 böcker - sen tog maken resterande med till sitt jobb där de har en bytesbokhylla... 


Det är ännu några månader kvar på det här året. Jag har idag tagit ytterligare ett steg i rätt riktning mot ett nytt jobb - jag har loggat in på Unionens karriärguide... och gjort en kompetenskarta... :-D
Nyttigt och roligt. Det kan hjälpa mig att komma vidare.


Nu är det dax att laga nån form av middag!  

 
 
Ingen bild

http://vantanochlangtan.blogspot.com/

26 september 2010 23:36

Du har fått en Award av mig! Kolla i min blogg!

litenlangtan

27 september 2010 11:29

Åh, jag har ännu inte skaffat mig ett googlekonto... Jag får se till attta mig tid att ögradet i veckan... Spännande! Och tack på förhand!

 
Sara

Sara

28 september 2010 21:23

WOW, jag är imponerad!! Jag skulle ALDRIG klara mig utan bil, men så bor jag ju nästan på landet och att åka kommunalt OCH att arbeta fungerar INTE. Vi har pratat om fadderbarn, men inte kommit längre, jag handlar mycket second hand MEN mycket nytt oxå (älskar att shoppa.....)

KRAM!!!!!

http://saxdesign.blogspot.com

 
Maja Gräddnos

Maja Gräddnos

2 oktober 2010 19:48

Jag är imponerad!
Och nu är det höst... så sjalen har kommit fram! Och jag har än en gång fått komplimanger för den på jobbet.
KRAM, fina du!

http://majagraddnos.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards