litenlangtan

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Vad har jag nu lärt mig så här långt?

Av litenlangtan - 26 januari 2011 06:39

Eftersom vi stött på lite huvudvärk längs vägen och säkerligen kommer göra det längre fram också så hade det vart så skönt om någon gett en de där "avslappningstrixen" innan...


Jag kan sammanfatta mina misstag och fallgropar längs vägen so far...


* OM du inte trivs med din hemutredare - se till att få byta med en gång; personkemin kanske inte funkar och förtroendet sjunker...
Varför inte göra pinan kort och byta...
(Vi visste inte hur många socialsekreterare som jobbade med adoptioner i vår kommun och vi vågade inte byta eftersom det är en väldigt liten kommun och vi visste inte heller om vi skulle byta mot nån som funkade bättre, svaga argument men vi känner oss helt klart i ett underläge)


* Lämna inte ifrån dig original till din hemkommun på exempelvis läkarintyg och intyg för genomgången föräldrautbildning - ta alltid kopior
(det här misstaget gjorde vi - två gånger... dels med läkarintygen och dels med just intygen för föräldrautbildningen - så dumt!


* När du får hemutredningen för påsikt; skicka den gärna till någon person på din organisation och be dem titta igenom för att se om den är komplett. Det kan hjälpa dig längre fram.
(Vi gjorde inte det och fick komplettera en massa punkter till vårt land - det tog nästan 1 månad att få ihop det och det sinkade oss)


* Börja spara pengar till adoptionen i tid!
(detta låter som en självklarhet men man tänker att allt tar vansinnigt lång tid och man hinner... men ibland gör man inte det :-D)


* Börja spara semesterdagar i tid. Det här kan också vara bra att ha när man väl ska resa till sitt barn. Olika länder har olika långa tidsaspekter i landet. Även om restiden är kort kan det vara skönt att vara hemma tillsammans den första perioden.
(Det här hade vi inte en tanke på i början då vi inte visste vilket land vi skulle adoptera ifrån)


* Håll ordning på dina dokument - skapa en särskild pärm och ha dina dokument i plastfickor, utan veck och hål redan från början. Lägg dina original för sig och gör kopior med en gång som förvaras för sig.


* Ha ett aktuellt pass! (Vissa länder kräver att du har ett pass som är aktuellt minst 6 månader efter du kommit hem från landet. Pass går snabbt att byta men det är bra att ha ett aktuellt när det blir dags att samla papper.


* Vaccinera dig i tid! (Opps, här är vi efter - dags att börja kolla på detta!)


* Var noga med instruktionerna till respektive myndighet, referent mm - numera kan Notarien som ska legalisera dokumenten kräva att dina referenter ska lämna en kopia på körkortet. Detta kan du nämna redan när dina referenter skriver sina brev.
(Alla har inte scanner/kopiator - Vi fick ett digitalfoto på körkortet av den barnfamilj vi bett vara referenter. Fotot skrev jag sen ut på vanligt papper - det funkade okej.)


* Be NP göra kopior INNAN de binder ihop dokumenten - så slipper man vikmärken på dem. (Tänkte visst inte så långt när jag var hos NP men det hade ju självklart vart snyggare att ha kopiorna gjorda innan de bands ihop - varför tänker inte organisationen på att man ska be om det?)


* Scanna in dokumenten innan ni skickar dem så har ni allt även digitalt för att kunna kolla snabbt om något är knas!
(Tack Agatha för tipset! Detta gjorde vi igår!)


* Ta kontakt med försäkringskassan i god tid och be att få prata med någon som är duktig på adoptioner. Ska du vara borta länge går det enligt uppgift att få igång föräldrapenning redan under resans gång.
Stannar du kortade tid är det kanske inte lika nödvändigt men alla pengar är ju välkomna!
(det här har jag inte tagit tag i ännu men det ska jag göra, lika bra att ha lite mer koll!)


* Kolla om det finns ett särskilt forum för ditt land - där finns så mycket info att ta del av. Det finns många som upplevt allt det du kommer att vara med om och många som stött på dina problem! Här finns kunskapskällor att ösa ur!
(Vi är med i ett forum och det är skönt att gå in där och läsa om andras erfarenheter och ställa frågor)


Jag har säkert glömt något... Och ni får gärna komma med era egna synpunkter och åsikter om vad ni upplevt och minns från era adoptioner...

Jag gör den här noteringen också för mig själv - inför en eventuell syskonansökan i framtiden...


Igår skålade vi i lite bubbel när vi kom hem och jag måste fylla på med fler småflaskor med bubbel för snart får ni något nytt att fira... att pappren lyft mot landet tex :-D
Sen ska vi få ett barnhem tilldelat oss osv...

Det är ju alla de här små stegen närmare och närmare...
Jag måste ta tag i det här med försäkringskassan och ikväll ska jag tvätta och lägga upp ett par byxor som jag vill ha när vi går till banken...
Det är ett par jävligt snygga svarta finbyxor som jag ska komplettera med något snajdigt och välstruket upptill! Vill vara fin på bankbesöket den här gången... inte komma i sjaviga arbetskläder och rufsigt hår...

Hoppas att banken tycker vi stramat upp den ekonomi som såg hopplös ut i november... Vi har sparat 20 000:- på december/januari och maken har bytt jobb och får mer i plånboken...
Hans företag kommer dessutom betala ut 10% extra på hans föräldralön sen :-D
DET är alltid välkommet!


 
 
TeachGirl

TeachGirl

26 januari 2011 18:23

Bra och grundligt inlägg! Vaccinationer är något vi måste ta itu med. Pärmar är bra, Maken har samlat alla papper. Tre pärmar är det nu, tror jag. :-)

http://varforinteviocksa.blogspot.com

litenlangtan

26 januari 2011 18:32

TACK! Maken är också en pappersordnare... men vi har inte samma struktur :-D

 
Hedda

Hedda

27 januari 2011 21:36

Tack, vilka bra tips! Vissa saker av detta har ju inte vi heller tänkt på, ingen har ju helt enkelt informerat om det! Sparar detta som en favorit.

http://heddasdagbok.wordpress.com

litenlangtan

28 januari 2011 11:06

Vad bra om det kan vara till nytta för dem som inte är lika långt fram i processen som vi - det är ju alltid så att man gärna vill ha råd som inte finns och efter hade man sluppit en del om man fått råden innan... :-)

 
Siw

Siw

7 februari 2011 15:00

Vädigt bra tips .. Trots att vi inte är så långt kommen i vår process så är det bra information att ta med sig under resans gång ..

http://www.varadoption.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards