litenlangtan

Alla inlägg under januari 2011

Av litenlangtan - 25 januari 2011 07:03

Igår hittade jag en länk till en blogg där mamman diskuterat med Lindexpersonal gällande storlekar på barnkläder - läs själv den underbart idiotiska expeditens motsägelsefulla svar och sätt fart på debatten...


Det är faktiskt helt bedrövligt att barnläder som SKA vara i centilongstorlekar skiljer sig ganska grovt mellan storlekarna bara för att det är könsskillnader på dem... Jag har inte tänkt så mycket på detta just men nu trillade poletten ner även i min skalle...


Jag har ju som ni sett shoppat en hel del kläder - och shit vad svårt det är att hitta en helt vanlig tröja som är grön. Eller orange. Eller gul.
PÅ tjejavdelningen är jeansen smalare och mindre och har ofta en broderad blomma, fjäril eller fina nitar på. På pojkavdelningen är de rymliga med förstärkningar på knäna, grövre tyger och dovare färger över lag...
Och jag har inte ens funderat särskilt mycket på det...


Seconhandmarkanden är inte mycket bättre - det är ofta uppdelat på pojk/flickavdelning även där...
Jag har nog köpt 10 par röda byxor - allt från manchestersnickisar till små leggingsaktiga med två små smala stuprör... och nog är det allt så att de smala tighta leggingsen är tänkta till en liten flicka och de röda snickisarna till en pojke?!
Från början alltså!


Kollegan på jobbet med barn sa just att hon köper ofta byxor på pojkavdelningen till sin tjej på 2 år eftersom de oftast är rymligare...
Hennes tjej vill inte ha sånt som sitter åt...


Jag tänker sätta mig och sy lite pösiga jeans och luftiga muddisbrallor i roliga tyger (för det har jag massor) när jag får klart för mig vem vår lilla hennom blir - och då tänker jag inte kön, jag tänker längd och bredd :-D


Finns det någon affär som BARA säljer vanliga barnkläder utan könstillhörighet så är de ju svindyra... Att köpa underbyxor till ett barn över storlek 56 går ju nästan inte - det är flick-/pojk-mönster och färger som gäller. Detsamma gäller strumpor!


I veckan ska jag faktiskt gå igenom alla kläder jag köpt och jämföra storlekar med varandra och se med egna ögon hur det skiljer sig mellan de olika kläderna. För jag är övertygad om att strl 86 är olika mellan så kallade pojkkläder och flickkläder...


Är ni fler som upplevt dessa skillnader och vad kan vi gemensamt göra åt det? Barn ska få vara barn och leka samma lekar i kläder som tål att lekas i! 





Av litenlangtan - 24 januari 2011 17:03

Jag kommer ihåg det så väl - när vi satt på Folkuniversitets 'Föräldrautbildning' och vår "fröken" sa att ja, det är många nålsögon man ska igenom innan man får bli förälder...

Och många nålsögon har det blivit...

När jag kom hem efter jobbet för att hämta bilnyckeln kom grannens katt och ville in och hälsa på... jo okej, jag kallade på honom när han stod vid trappan och han kom motvilligt ut till mig...
Så stängde jag dörren och kom på att visst ja, bilnyckeln ska jag ju ha med mig...
Så öppnade jag dörren igen och vips så var kattskrället inne igen...
Och upp för trappan for han!
Så av med skorna, klampa upp, greppa surkatten och slängde ut honom... på Med skorna och nyckeln i handen och öppna dörren - tjoff!
in for katten med ett jam och upp för trappan igen!


Fast nu tog jag inte av mig skorna utan klev in med dem på och tog tag i honom... väldigt förorättad viftade han ilsket på svansken när jag kom ut, nån stund efter...

Oj oj...

Väl i bilen tänkte jag - måtte det vara det här som verkade så lätt men som blev svårt... som stod i horoskopet...

Dokumenten såg okej ut, alla 8! Nu är ju inte jag experten men jag hoppas av hela mitt hjärta att det ska funka nu. Har köpt ett stort bälgkuvert och ett vadderat. Imorgon ska allt kopieras och eventuells scannar vi in det också. Beroende på om maken har tillgång till en sanner nu.
MEN - om man har ihopbundna dokument - är det okej att man viker och kopierar så det blir ett märke efter vikningen? Jag måste höra med vår AC-kontakt imorgon... Men det borde väl kunna gå? Någon ska ju snart ändå göra märken och kladda och klämma på de här papprena...
Å andra sidan är det ju snyggt att skicka ovika original. Jag vill ju inte bryta sigillet heller - varför tänkte jag inte på det innan - att be NP göra en snygg hög med kopior INNAN de satte ihop dem? GAH!

jaja, nu vet vi till nästa gång!

Imorgon fraktas de då med rekomenderad post till Sthlm iaf... Och vi kan äntligen pusta ut och luta oss tillbaka och betrakta vårt jobb som avslutat - och vila lite... För när det sen drar igång - då blir det åka av och då är det ALLVAR och då är det på riktigt!

Snart är vi en familj! Det är så jäkla skönt!

Av litenlangtan - 24 januari 2011 13:36

Tiden har inte riktigt infunnit sig för att träffa M-S på fritiden nu sen i november/december... Nu har hon börjat jobba heltid också och då blir det ännu svårare...
Men idag har hon tagit sig tid att ta med sin lunchlåda för att käka med mig i vårt sunkiga pentry på jobbet...


Vi snackade om det rätt självklara ämnet - barn... Hennes son är frukten av ett lyckat IVF - och självklart har vi helt okika preferenser när det kommer till läkare/IVF-klinker och metoder och annat...
Men vi har alltid haft samma mål - barn. Och vi har alltid haft lätt för att prata med varandra! Och vi förstår varandra...


Hon är alltid väldigt intresserad och stöttande när det kommer till vår adoption och jag vet att de tankarna fanns djupt rotade även hos henne innan de slutligen lyckades...


Sist vi var ute och promenerade tog hon mod till sig och berättade att hon fått ett missfall efter en spontan graviditet... Hon var inte så ledsen - de hade ju ändå lyckats på egen hand. Och missfallet var ett faktum innan hon ens upptäckt att hon var gravid. Nu är de helt redo för ett syskon till sin son och kommer göra en frysåterföring om det vill sig av de embryon som blev kvar då sonen blev till!
Jag håller givetvis alla tummar jag kan hålla för att de ska lyckas ännu en gång - även om mina känslor och tankar kring IVF inte är så höga. Det beror ju helt och hållet på våra egna erfarenheter och de känner hon ju väl till! Jag är alltid glad när det går väl för mina "olyckssystrar" när det kommer till fertiliteten. Det märks så väl på kärleken mellan barn och förälder och de är alltid ödmjuka på ett speciellt sätt inför sina barn och för andra föräldrar tycker jag mig märka...

Jag har faktiskt en bit kvar där - till den där ödmjukheten inför livets stora mirakel... Vi har ju ännu inte skördat frukterna av allt slit, alla tårar, alla vedermödor och all kamp mot alla illviljor i världen...


Snart så är vår insats helt över. Snart så kan vi stänga locket till den här asken och lägga den i livets låda. Och plocka fram den stora kartongen med rosetten på. Snart får vi öppna den och se vem som finns inuti...


Precis nu ringde vår NPs sekreterare och talade om att dokumenten ska finnas klara för avhämtning i dag!
Det känns bra. Jag hoppas att allt är korrekt och klart att skickas vidare till AC som imorgon...


Hur har ni andra skickat era handligar - med rekomenderad post?

Helst skulle jag nästan vilja försöka åka dit och lämna dem själv. Jag ska nämligen upp till Huvudstaden i jobbet på helgen... Men det funkar ju inte... :-(

Av litenlangtan - 24 januari 2011 07:34

Härligt morgonpromenad till jobbet idag - det var liksom ett fint glitter i luften aka yttepyttesnöflingor...
Inte särskilt kallt och bra före=inte halt!


Kommer till jobbet, tänder upp, fixar första koppen kaffe och blädrar förstrött i dagens metro som jag plockat med mig...
Kommer till horoskopet och läser:


"Idag får du räkna med att något nog inte går lika smidigt som du hade förväntat dig"

Det kan ju bara betyda en sak! Att NP lyckas misshandla våra dokument och att det inte är den här veckan de åker till landet!


Tror ni på horoskop?


Av litenlangtan - 23 januari 2011 19:26

Burr - ju mer jag hör om dessa NP's så blir jag bara mer och mer övertygad om att något är fel...
Det stod specifikt i AC's instruktioner att tala om för NP att INTE stämpla med engelska stämplar... något känns som om det kommer vara engelska stämplar över varje dokument...
men men, det märker vi imorgon...

Idag har vi vart hos min bror... Jag kör ju stenhård LCHF nu och det vankades kalas på eftermiddagen... så jag öppnade dagen med 50 min yoga och sen 1 timmes rask morgonpromenad med mannen... rustad med god motion och en stor portion äggröra med ost och fajitakyckling från igår så stod jag mig fram till nu kl 19.15 inte illa. Och inte ens en liten bullsmula slank ner. Det var inte svårt att säga nej heller eftersom jag är väldigt lite sugen på socker nu - jag som är svårt "sockerberoende" annars...

Fick en träningsDVD av svägerskan med Yoga på. Brorsan hade en annan med Anna Kornikova... :-D Den var tydligen inget han ville ha kvar heller... Så nu har jag 3 olika yogapass att köra och ska köra lite styrka i veckan med de 7 övningar jag brukar göra. Har kommit på en övning till jag kan göra också. Det är främst för att stärka mina armar och den ömmande axel jag kämpat med hela hösten. Men jag måste säga att i kombination med yoga, styrkeövningar, dagliga promenader och lågkolhydratkost så är jag nästan bra... Det är så himla skönt! kan nästan sova på mage med armarna under kudden igen!

Februari är väldigt uppbokad - från helgen som kommer kommer jag har fullt upp varenda helg. Mest ser jag fram emot att få besök i slutet av februari. Då kommer våra vänner upp med sina barn och det ska bli jättehärligt att ha dem här hela helgen. Ungarna är toppen och jag längtar så efter dem!

Imorgon blir det lunch med M-S och det ska bli trevligt. Vi har inte setts på ett tag och har säkerligen en del att prata om. Tyvärr är lunchtid ganska kort tid att ses på men hellre det än inget!
I veckan som gick hade jag lunchdate med R och minstingen också - det var mysigt att få gulla lite med en liten "trollunge" och härligt att träffa en av de bästa vännerna också! Det blir ju inte så himla ofta...

Hoppas att livet går framåt för alla dem som har något besked som väntar dem i veckan! Jag hoppas ni alla kan hålla tummarna för att vår NP satt rätt stämplar på rätt dokument och att alla är rätt.
Då kan vi kanske få iväg dem i veckan och kan fira det sista steget som vi kan påverka!


Sen är resten lämnat åt ödet och slumpen!

Av litenlangtan - 22 januari 2011 09:35

När jag satt mig i bilen igen och var på väg hem så fick jag SMS av min vän som jag lunchade med i torsdags...
Nu har NP ringt och frågat om jag skrivit brevet skrev hon...

Det är också en sånd grej som stör mig - när jag var uppe hos NP säger han att han ska be sekreteraren börja ringa runt till alla...
Men? Har inte alla dokument och alla instruktioner funnits hos honom i 1 vecka - har han inte kunnat be henne det redan i måndags? Har det inte möjlightvis varit lättare att ha 1 vecka på sig att nå samtliga inblandade än att försöka ringa till dem under fredag-måndag?

Nu ÄR ju ine jag NP men jag förstår liksom inte arbetsgången faktiskt...

Lördag, håller på att stöka runt här lite, planen är att göra en liten loppisrunda idag och kanske få sytt något...

Prylar inköpta till barnet redovisas i hennoms blog som sig bör... :-D

Av litenlangtan - 21 januari 2011 15:24

Efter mitt besök på Ullared idag tog jag ett beslut -jag gör ett spontanbesök hos NP på vägen hem! Han var upptagen men lät hälsa att han inte hunnit börja på mitt ärende när jag ringde för att annonsera min ankomst... Jag fick komma upp och då beklagade han att han haft så mycket att göra - han hade ju varit sjuk också... (sekreteraren sa att han vabbade i tisdags så vem ska man tro) men på måndag kunde jag hämta mina handlingar! Minsann? Det sa han förra fredagen med... Jaja, nu får han faktiskt vara klar på måndag, annars tänker jag vänta där tills han ÄR klar! Nu förbi jobbet, sen hem och sortera mina inköp och köra mitt nya yogapass kanske! Trevlig helg alla!

Av litenlangtan - 20 januari 2011 15:18

En vän har precis bestämt sig för att göra upp med sin övervikt och "testar det här som jag kör - LCHF"... Idag var hon förkrossad, 14 dagar senare med -1,6 kg och ett 'vafan funkar det inte för' senare ville hon ge upp. Jag peppade och förklarade lite mer ingående hur det funkar och vad man ska äta... Nån annan ville också veta mer och jag tänkte att jag kan försöka förklara varför jag trivs med det och hur det fungerar...

1. LCHF är inte en diet - utan ett sätt att leva

2. LCHF är inte ett sätt att banta utan ett sätt att hormonellt låta kroppen återhämta sig, läka och driva kroppen på animaliskt fett som bränsle istället för kolhydratrika säd och baljväxter.
3. LCHF räknar inte kalorier och kräver ingen motion för att viktminskning ska fungera.

4. LCHF är ett gott och smart sätt att få rätsida på många olika typer av "problematik"


Vi börjar med insulin och vad det gör i kroppen. Insulin är ett hormon som utsöndras i kroppen när vi äter kolhydrater. Insulinet spjälkar om kolhydrater till rent socker som fungerar som energi för musklerna. Insulin är också fettbindande och all överbliven "sockerenergi" omvandlas till fett som lagras på kroppen inför "sämre tider".
Sockerenergi kan inte lagras i kroppen som fettet kan och det är betydligt mer krävande att ta av fettreserverna än att kalla på mer lättspjälkad kolhydratsenergi - sockerdippar uppstår och vi blir sugna på något...
När vi låter bli att tillföra kolhydrater uteblir insulinutsöndringen och vi kan börja ta av våra fettreserver. I sinom tid kommer kroppen "äta" på sina inre lager istället för att bli hungrig och 'kalla på mat'.


carb insulin circle

Hjärnan behöver dock socker för att fungera som den skall - men detta socker behövs inte tillföras kroppen, det tillverkas fiffigt nog i levern. (har jag för mig) Så det finns inga kolhydrater som man måste äta.


LCHF-tänket går ut på att man äter en "ursprunglig kost" - från när människan var samlare och jägare. Gärna krav-kött och krav-grönsaker.
Med andra ord äter vi kött och fågel, fisk och ägg som är proteinrika. Vi äter ost, smör, grädde, majonnäs och fullfeta mejerivaror som creme fraiche och turkiskt youghurt.
Vi äter mer av gröna grönsaker som växer ovan jord och sparsamt av de som har färg och växer i marken. (olivolja och avokado också!)
Vi kompletterar med nötter och bär. De laster vi inte kan göra oss av med men som funkar i små mängder är mörk choklad och rött vin.

Det är en kort version av vad vi äter.

En annan regel är att livsmedlet ska innehåla max 5 g kolhydrater per 100g.

Vi fördelar energiintaget på ca 60-75% fett, 20-35% protein och max 5% kolhydrater fördelat över dagen.

Har man mycket övervikt så bör man börja med en ganska sträng diet - lågt intag av kolhydrater (15 och uppåt) - har man mindre övervikt (upp till 10 kg)så kan man ligga på ett högre intag av kolhydrater.

Lite beroende på hur känslig man är...
Själv upptäckte jag att jag är väldigt känslig. Det är väldigt enkelt att trigga igång sockersuget igen. En liten macka, en dricka, en frukt, en ruta mjölkchoklad, en bulle...
Jag märker genast att jag VILL ha mer, MÅSTE ha mer!!!
och så är jag tillbaka i ekorrhjulet.

håller jag min LCHF-diet är jag inte ens sugen på socker...

Därför kör jag ganska strikt nu! Tills jag är nere på min vikt där jag känner mig snygg och jag kan välja vilka kläder jag vill ha på mig. Då kan jag få modifiera min kost och börja släppa in vissa valda kolhydrater igen.


Andra saker jag märker av när jag kör LCHF-diet är att magen blir platt och tyst - inga fisar, inget buller, ingen uppblåst känsla. Jag blir inte lika torr i hyn, mina fötter som var fnasiga som attans i december är babymjuka och lena. Utan fil och fotcreme.
Mina tänder är renare - för att jag inte äter något socker längre...
Mina krämpor blir färre - jag har ständiga inflammationer i kroppen som dämpas och försvinner när jag kör strikt LCHF.
Mensvärken blir mycket mindre och jag sover bättre och snarkar mindre... (moi? Snarkar? jo, jag gör det... :-D)
Dessutom är mitt humör mycket bättre. Jag brukar bli "matsur" och mucka gräl (främst med min man) när jag är hungrig... Men det är MYCKET bättre när jag äter LCHF. Jag kan vara utan mat upp till 8-9 timmar utan att hugga huvudet av någon...

Det kan vara bökigt när man blir bortbjuden eller fikar/äter ute... Men det går.

Det var lite kort om LCHF och hur det funkar; mer info, goda recept och andra fettälskare äterfinns på många olika sidor på nätet...

http://fatlies.wordpress.com/
http://www.lchf.se/

http://www.lchfrecept.com/
http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
http://www.alltomlchf.se/
http://airamsmat.webblogg.se/
http://www.lchf-forum.se/
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
http://www.kostdoktorn.se/

Det som är extra kul är att även duktiga indrottsmän och atleter äter den här typen av kost för att förbättra sina resultat. De laddar inte längre med gröt och pasta - de laddar med ägg och bacon!


Maken äter i stort sett LCHF trots att han springer mellan 3-6 mil per vecka och tränar 5 av 7 dagar...
Han är inte lika kolhydratskänslig som jag men vill begränsa sitt sockerintag...

Hoppas att de som var nyfikna fått lite mer info och blir inspirerade att söka mer information på andra håll...





 
 

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards