litenlangtan

Alla inlägg den 28 februari 2011

Av litenlangtan - 28 februari 2011 17:04

Oj oj... vad jag inte har jobbat idag. Så mycket tankar och känslor som susar runt i kroppen av att bara få veta vilket barnhem som blir vårt...
Tänk då närvi väl får BB - jag kommer vara "ur funktion" tills vi kommer iväg...


I helgen har jag drömt om barn. Jag kom på det nu på eftermiddagen när jag chattade med Kvarnlyckan lite på FB... Jag drömde att jag hade en flicka i selen på magen och gick i affärer...
Men det var inte mitt barn... har för mig att hon var väldigt ljus i hyn...
skum dröm hur som helst... Det var nämligen INTE den lilla som fick provsitta selen häromdagen heller! Knasigt...


Kvarnlyckan verkar ha landat lite i vardagen och de har haft diverse olika krämpor och sjukdomstillstånd men verkar vara på bättringsvägen. Skönt! Gott att få prata lite "live" med henne också - vi har ju hörts lite under resans gång och det har vart tyst FÖR länge nu tycker jag! :-D
Det är klart. Det blir kanske inte prio 1 att sätta sig ner och maila eller blogga till folk man knappt känner när man väl kommer hem - men det var skönt att höra lite om det nya livet. Som inte blivit som man tänkt sig. Blir det någonsin så? Trots att man har barn sen innan så blir det kanske inte alls som man trott.


Well. Jag är upp över öronen förvirrad. Jag hade hoppats på en barnhem med inte så många handlingar på plats redan. Sen vet inte jag om 6 "före" oss är många eller inte - det låter många iaf... Om det blir ett BB per månad till Sverige så kommer vi få BB först i augusti. Mindre bra med tanke på makens jobb men man kan nog inte räkna så heller.
Kontakten på AC sa att det beror på hur de andras medgivanden ser ut och om de har barn sen innan eller om det gäller syskon osv. Så vi får se. Trösterikt ändå att ha en (blivande) vän i så nära symbios. Ungefär samma väntetid och precis samma barnhem.


Dessutom har vi inte fattat om det är "kort" eller "lång" väntan i huvudstan på Sentencia - men det verkar bli lång. Dvs 6-9 veckor allra minst.
Får vi vänta på BB till sommaren kanske vi har möjlighet att åka till Karibien. Det hade ju vart skönt med lite "semester" när man ändå är i närheten av ett så häftigt resemål. Kanske är det lite mindre "ökänt" för västerlänningar också... Vårt land tillhör ju inte direkt det mest turistiga om man så säger. Skönt också att komma ur den miljö i huvudstan och vara lite på egen hand - de här boendena verkar lite väl "familjära" och kan nog bli för nära inpå... 
Jag hade tänkt gå och fixa vaccinering i morgon men vi har flyttat spanskan till tisdagar så det blir att läsa på lite ikväll och imorgon bitti också - om jag ens hittar mina anteckningar. :-o

Ikväll har jag och en blivande landsmamma suttit och snackat högt och lågt om IVF, adoption, landet och staden och barnhemmet! Vi har mycket gemensamt både bakåt och framåt. Roligt och spännande att vi kommer följas åt och att vi faktiskt fått samma barnhem!
Vi var helt eniga - vi har haft saker på fritiden som hållt igång oss och gjort det möjligt att inte bli helt galen på kuppen. De har haft sången och jag handarbetet. Maken håller sig till att nöta på asfalten.

Nu har vi hjälpligt fyllt i ansökan. Jävligt märkligt att de har en informationslapp på svenska/spanska medans själva blanketten är på engelska. Dessutom det enda dokument hittills som är på engelska.
Inte helt lätt att reda ut begreppen. Men vi har skrivit lite och så får maken scanna imorgon och maila över så de kan rätta och hjälpa till.
Själv måste jag försöka fixa de där passbilderna som jag inte fått ändan ur vagnen att fixa. Hittar å andra sidan inte de gamla ens så det var ju lika bra att göra nya.
Imorgon blir uppgiften att hitta spanskaanteckningarna - var skjutsingen har jag lagt dem?


Sov nu gott och tack för alla kommentarer. Nu är vi verkligen på G, bara BB kvar så långt jag kan se?!





Av litenlangtan - 28 februari 2011 11:40

Ringde till AC och fick höra att ett barnhem är utsett - mer info om det i andra bloggen - tydligen har de skickat oss en blankett att fylla i redan i fredags men maken har missat detta i sin privata mail. Min mail kan inte fungera som första instans eftersom mina svarsmail blir kråkfötter för dem...
Men nu är ansökan utskriven och den ska fyllas i ikväll efter att jag träffar en av tjejerna från "mamma-gruppen" - dessutom en som väntar från samma barnhem. Det kan ju knappast bli bättre?

Om två veckor är det hämta-barn-kurs för oss alla fyra dessutom, det ska bli skoj.

Enligt henne är det totalt 6 svenska familjer som väntar på barn nu och 1 eller 2 har redan fått barnbesked i år. 14 barn kom totalt förra året och det är 25% av alla adoptioner från landet så det verkar betryggande. De yngsta barnen bor i fosterfamilj och det känns bra med tanke på anknytning och fortsatt förtroende för vuxna.
Jag ska läsa på lite mer om själva barnhemmet vid tillfälle och spana och luska på forumet. Jag såg en familj i samma kommun som oss som faktiskt har barn från samma barnhem. Men de har varit hemma ett tag.

Kanske innebär det här att vår väntan blir ganska lång. Dock har 2 BB redan kommit i år och 6 familjer väntar alltså. Däremot går det inte att säga att de familjerna som har sina handlingar hos dem automatiskt kommer få BB före oss... Det beror på medgivandeålder, barn sen innan osv...
Men mer om detta framöver! Känns skönt att något händer iaf!





Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards