litenlangtan

Alla inlägg under februari 2011

Av litenlangtan - 22 februari 2011 07:34

Igår tog jag igen allt jag inte orkade i veckan som gick... Lånade böcker om barn på bibblan, köpte ett par plagg till lillo, tvättade 4 maskiner tvätt, skurade köksgolvet med såpa (!) stickade en socka, läste min födelsedagspresenttidning Camino, bläddrade i de lånade böckerna, lagade middag, såg några program på TV och läste lite deckare...


Kände mig sjukt effektiv och köksgolvet luktade så gott efter skurningen... Det tog kanske 5 minuter (vi bor ju tackochlov så litet!) och jag borde göra det oftare med tanke på resultatet... Det blir ju enklare och mer lättstädat när man såpar golvet också... :-D


Men orka!


  
Bilden är tecknad av en favoritillustratör: jojo falk 


Idag är det pysseltajm hos polaren som ska sälja lägenhet. Det kan bli kul...
Imorgon hoppas jag kunna träffa en kär vän och äta lite och på torsdag ska jag försöka få till en present till Kvarnlyckan som förhoppningsvis har landat som de ska och börjar lära känna sin son lite mer på hemmaplan. Jag har en tanke - men det är ett vanskligt pysselprojekt. Vi får väl se om det blir någe bra eller inte...


Jag gillar att det är ljust tidigt på morgonen och skymningen kom kanske vid 18-tiden igår! Även om det är kallt och det utlovas mer snö så är vi på G mot våren...


Lovely...


Jag känner att jag svamlar mycket om saker som inte har med vår adoption att göra MEN det är ju så att vi är i väntansland nu...


Vi måste sysselsätta oss med saker som gör vårt liv lättare efter lillos ankomst. Vi måste hitta lösningar på saker och ting. Vi måste värna om varandra och jag känner mig så kär i min man och längtar efter att se faderskärleken i hans ögon. Men vi gör saker lite på varsitt håll just nu.
Han tränar hårt och är målmedveten. Jag pysslar och grejar och rör mig en del hemifrån jag med. Vi ser på varandra och ser förväntan hos varandra. Det saknas en del inför lillos ankomst men det är roligare att vänta något med att köpa vissa saker. Jag hoppas dock att den där roliga babymonitorn ska komma med posten snart. jag är nyfiken på att se om den funkar...
Bar ner barnstolen i källaren igår och ska ge mig på att måla den vid tillfälle...
Nu ska jag läsa lite bloggar...

Av litenlangtan - 21 februari 2011 11:31

Har vart på toa en gång på jobbet imorse, stress stress...


Så nu efter frukost/lunch gick jag dit igen och Hu...

Hur ser jag ut?


Jag inser plötsligt att jag GLÖMT att sminka mig idag...

  
Inte min hårfärg eller kroppsbyggnad men same plain face

Eftersom jag jobbar mest med killar har ingen kommenterat att jag ser osedvanligt trött eller glåmig ut... Men vafan...
Har man gått hemma och vart sjuk och vart utan smink i flera dar så är det lätt att glömma... or NOT! Hade bara tankarna på att få på mig täckbyxor och väcka maken i morse...

Övar lite inför mammalivet - misstänker att det inte kommer vara min prio 1 sen!

Av litenlangtan - 21 februari 2011 09:30

Jag läste inga mail igår kväll och har helt missat att vår fika är inställd i eftermiddag - ena tjejen reser till landet på onsdag och hämtar sin dotter. En annan tjej har precis fått barnbesked med två små tjejer och har fullt upp med att förbereda... En tredje har ett barn sen innan och svårt att få barnvakt så det blir ingen fika ikväll...

Trist... Förhoppningsvis ses vi ändå snart!
Får hitta på något annat ikväll istället - måla, sy, sticka... Har insett att det är hög tid att ta itu med min filt... synd bara att virka inte är min passion nummer 1! Men jag måste ju bli klar!


  

Av litenlangtan - 21 februari 2011 07:12

Brrr, idag var det kallt, -11 grader... men Hej, det gör inget... klockan är 07.10 och det är faktiskt ljust ute!


Det var en frisk promenad till jobbet idag och jag har tur som kan gå till mitt jobb...


Maken har vart ute och sprungit på morgonen och det är jag stolt över honom för. Morgontrött och svårt att komma ur sängen över huvudtaget om mornarna (även om klockan är 11!) så är han grymt duktig som stiger upp redan vid 6-tiden och kör morgonlöpning... För att sen gå till gymet efter jobbet! Well. Han har bestämt sig för att försöka mäkta med ett Marathon så han måste träna oh ibland räcker inte tiden till efter jobbet.
Det är också ett sätt att övar lite inför kommande familjebildning. Han kommer inte vilja träna varje kväll efter jobbet för då kanske han inte fåt nån tid med sin son/dotter. Då får man kanske gå upp lite tidigare och träna innan jobbet...Eller på väg till/från jobbet...


På onsdag börjar bokrean och jag tänkte självklart gå förbi och kolla in vad de har för barn och blivande föräldrar. Finns det överhuvudtaget nån handbok som riktar sig emot föräldrar med lite annorlunda familjebildning? Är inte det märligt ändå? Det borde ju finnas nån slags uppslagsbok om barn som inte börjar med ett konstaterande av att du är gravid och alla dessa månader av foglossningar och fostrets utveckling eller tips på amning och info om spädbarnskolik...


Hanya, är inte det något för dig att sätta tänderna i? En bok till oss adoptivföräldrar som inte börjar med att barnet är förlöst?
Den kan ta upp anknytning, omställningen mellan gamla hemlandet och nya hemlandet, vad vi som föräldrar särskilt bör tänka på mm mm?



Jag såg en lite läskig dokumentär i helgen om en mamma som fick förlossningsdepression och hur hennes dotter verkligen försökte undvika kontakt med sin mamma - fastän hon inte ens var 6 månader gammal - och efter nästan 1 år av terapi för mamman var det läskigt att se hur snabbt barnet regregerade och la sig ner på golvet och vände sig bort från mamman för att visa henne att hon tyckte det var så jobbigt att bli lämnad.


Jag hittade också ett forum för adopterade och jag måste säga att det skrämmer mig lite att många adopterade verkar ha så starka känslor och åsikter emot adoption. Återigen. Jag läste i nån tråd på det här forumet att en adopterad ansåg att adoptivföräldrar borde få mer utbildning för att kunna svara upp mot det som ett adoptivbarn kräver. Mer kärlek, mer förståelse och mer ansvar mm.
Jag minns inte riktigt när det blev obligatoriskt att gå föräldrautbildningen - men det är inte så fasligt många år sen va? Det är många av dem som adopterats hit på 70-80-talet som kanske inte talat så mycket om sin bio-familj och sitt ursprung hemma.
Men som jag läste på vårt forum så kommer tips hela tiden om hur man ska kunna ha en öppen diskussion med barnet och hur man hanterar de där frågorna. Ett tips var att skaffa en bok (typ dagbok) där barnet kan skriva ner sina frågor och tankar kring sin bio-familj och om man i framtiden vill söka sin familj så har man tankar och frågor klart formulerade. Detta tips kommer jag ta med mig in i framtiden...

Hur tänker ni andra kring olika sätt att stödja och främja barnets frågor kring sin bio-familj?



Av litenlangtan - 20 februari 2011 19:27

Söndag kväll: det ringer på dörren. Min vana trogen stänger jag av TVn och rusar ner för trappan, det är väl grannen med ciggen i munnen som vill nåt. Näe, utanför i mörkret står en liten man med ett block... Det kan bara vara nåt obehagligt. Han frågar om vi har TV och jag svarar nej... Men den syns ju rätt så väl nerifrån när man står här säger han och frågaf vänligt en gång till... Buttert skriver jag under och han önskar mig en trevlig kväll...Fan också. En årlig utgift som vi inte behövde - och mitt livslånga val att inte betala TV-licens var visst över... Jag har haft det som en lite grej - att se hur länge det gick... Jag har klarat mig sen 1991 men nu var det visst slut. Och nä, jag skäms faktiskt inte alls...

Av litenlangtan - 20 februari 2011 15:15

Nu har jag friskförklarat mig och idag har vi vart utanför huset båda två... Vi promenerade till affären och veckohandlade lite... Fast ingen av oss kommer vara hemma så särskilt mycket på kvällarna den här veckan...

Maken ska träna och jag har lite annat för mig; fikamöte med "mamma-gruppen", måla med vännen, eventuellt spanska annats middag på onsdag och sen ska vi försöka ta igen alla-hjärtans-dags-middagen på fredag. Torsdag hade vart skönt att bara vara hemma men det vet man inte :-D


Det verkar som om en av mammorna i vår grupp har fått BB dessutom så det ska bli spännande att höra mer om detta imorgon!


Igår flyttade vi in möbeln jag målat i vårt sovrum och plockade i alla kläder vi köpt. Jag har inte tvättat dem och plockat bort lappar och sånt än eftersom det säkerligen är lättare att sälja nya saker otvättat och med lappar. Annars får det åka med till barnhemmet. De vill tydligen inte ha begagnader kläder (!)
Bild för de intresserade finns i den andra bloggen...


Maken hade drömt i natt att vi fick en kille och att de som matchar barnen gått på hans sportintresse och hans aktiva fritid... :-D
-Men min pyssliga kreativa fritid hade de inte tagit fasta på alls då skrattade jag...
Men detta var ju bara en dröm, vi får nog snällt vänta på barnbesked ett tag till och de som matchar tittar nog inte på intressen fullt så mycket... :-D men vad vet jag...


Nu ska jag avsluta ett par sockar jag hållt på med de här dagarna jag vart sjuk... Sockor är grejen just nu... :-D


Vad har ni för planer för veckan?

Av litenlangtan - 19 februari 2011 15:12

Jävligt tråkig följetång det här... jag är inte hundra än... har inte matlust, är fortfarande lite bubblig och lös...

Trött som fan trots att man knappt vart utanför dörren eller än mindre gjort något vettigt. Jag som ALDRIG somnar om har somnat om 2 gånger på morgonen och vaknade först vid 11 av telefonen som ringde...

Mamma ville förhöra sig lite om vår magsjuka och om vi hört något...
Men vi har inte väntat så länge än - och jag räknar med att inte höra något förrän februari är över. Och månaden februari är snart över...

Det kommer inte ske några underverk idag heller, fattar inte varför jag är så svag - men orken är helt borta...


Av litenlangtan - 18 februari 2011 11:33

Fredag - jag är fortfarande inte bra i magen. Det bubblar, fräser, låter, bullrar, kurrar, mullrar och är löst...

Igår gick jag hem från jobbet och var hemma hela dagen. Glodde på skitdålig dagTV och hade varken matlust eller lust till något annat heller. Jag ville bara bli frisk. Jag köpte hem handsprit, diarré-tabletter och vätskeersättning...
MEN jag är fortfarande inte bättre... Inatt vaknade jag och fick tillbringa nån timme på toa och imorse var jag återigen bubblig och fortfarande lös...
Jag blir galen!

Detta innebär att vi fått ställa in vårt helgbesök - jag förstår att familjen INTE vill ha med sig magsjuka hem igen efter en helg i Gbg. Men det är så trist för vi hade verkligen sett fram emot att träffas och hänga...

Till råga på allt har jag mens på G så magen gör ont även om det skulle vara så att jag är på väg att bli bättre. Vädret är helt underbart ute och jag har vart i bageriet - f**k LCHF när man är sjuk. Jag vill bara ha bröd som suger upp all magsaft så det blir tyst och lugnt i magen...

Jag har en hel del funderingar som jag skulle vilja utveckla...
Dels det fenomen att "halvfabrikat gör barn dummare" och att AC har skrivit om Familjen men inte skrivit något om sina tankar kring detta eller vad de själva gjort för att förhindra/förklara situationen. Bara att det hänt och hur processen går till...

Nu måste jag ta mig för nåt... jag ska gå ner i källaren och måla något varv på byrån som ska rymma lillos kläder.
jag ska hänga lite tvätt och sätta igång nån ny stickning. Det är fan bara skit på TV så här dags och jag vågar inte ge mig ut på nån långpromenad direkt...

Hoppas alla ni andra får en bra helg - jag ska jobba på att bli frisk!

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards