litenlangtan

Alla inlägg den 13 mars 2011

Av litenlangtan - 13 mars 2011 17:53

Fredag efterniddag kom så modern med de två små tjejerna. Lillan var febrig men inte värre än att hon härjade runt ändå... De lekte med våra leksaker och ritade teckningar... "Storan" ritade huvudfotingar med rätt antal fingrar på händerna och med långt hår som stod rätt upp och flickor med fina klänningar och blod i ansiktet... :-D


Vi brukar ju spisa taccos framför TVn och se på spåret men det blev inte riktigt så den här kvällen...
Barnen fick korv och grönsaker och sen hoppa i säng och vi andra spanade på finalen i På spåret och käkade sen... Gästande modern satt och läste i en bok som jag skulle få låna medans vi glodde på TV en stund...
Kvällens märkligaste var dock ändå några kommentarer som:

ALLA ÄR GRAVIDA OCH SKA HA BARN...
Ja jo, ALLA som kan bli gravida iaf...


Och så pratade vi då om en av mina vänner som fått barn via IVF men som 2 gånger efter det lyckats bli spontant gravid men dessvärre fått missfall... Detta med endast 1 äggledare...
2-barnsmamman kläcker då ur sig:
Men HUR många äggledare har man då? Öh, jag vet ingenting om sånt...


 Jag vet inte hur kunniga de flesta kvinnor är. Men när jag själv ville bli gravid tog jag direkt reda på vad jag behövde veta. Däremot så kan jag tänka mig att det finns ganska många som inte har koll på sin ägglossning, från vilket äggstock deras ägglossning gått just den här månaden osv. Vi som har svårt att få barn blir ju extremt kunniga om våra kroppar. Men jag kan nog ändå tycka att man borde känna till de här basala fakta?


Men för oss barnlösa som kämpat länge länge tror jag det kan vara extremt provocerande (iaf jag kan upplveva det och har upplvet det) att folk uttyckligen säger att de blir 'gravida av misstag' att de 'inte fattar hur det gick till' (kommer från samma 2-barnsmamma när hon uppenbarligen blev gravid med 2:an) eller att man 'inte kan planera barn'


Där är jag extremt oense - jag planerar fortfarande för vårt första barn...


Well, jag kände att jag blev lite sur över de där tanklösa sakerna och jag försökte bara koppla bort det och inte brusa upp.


Vi tuppade av rätt tidigt - man är ju mör efter hela veckans jobb...


Lördag morgon fick vi på övervåningen sova till 07,45 - de här barnen är duktiga på att vara tysta på morgonen... Sen åt vi hälsosam frukost och jag gick till jobbet. Barnen ritade lite och dagens tema var flickor med kiss och bajs i ansiktet! Sen fick maken agera språkrör mellan 2-barnsmamman och hennes egen mamma - barnen ville träffa sin mormor men 2-barnsmamman pratar inte med sin mamma...
Maken och 2-barnsmamman gick och fikade med vår gemensamma vän medans barnen lekte hos mormor en stund...


Sen mötte de upp mig på jobbet och vi handlade lite inför kvällen - då fick jag också höra gemensamma vännens pojkvän inte skulle komma eftersom han M Å S T E se mello...
Jag har svårt att förstå hur ett TV-program kan gå före att umgås med människor... Jag kände det som en total diss emot oss och vår middag...


Men kvällen blev iaf trevlig - vi gav barnen makaroner och lax till middag och sen fick de lördagsgodis och kolla på Bollibompa medans vi fixade färdigt middagen. Efter Bollibompa ville de lägga sig. Minstingen var fortfarande febrig och rejält trött på kvällen.
Vi åt lax med sallad och ärtor och kall sås... Mycket vin gick åt också - samt lite snacks... Hade vi lämnat köket hade vi säkerligen blivit ombedda att sätta på TVn men vi blev kvar i köket och snackade flera timmar om allt möjligt redan redogjort för...
Jag hade dock svårt att sova natten till idag...


I morse vaknade jag första gången vid 6-tiden då jag hörde barnen där nere... men jag bara vägrade gå upp... somnade om och vaknade efter 8 nån gång...


Barnen är ju duktiga på att vara tysta - de hade legat nästan i en timme och bläddrat i böcker... :-D
Sen blev det grötfrukost och sen tog vi på oss och gick en promenad. 2 km gick vi alla 5 - en snart 4-åring och en 2½ åring... Efter promenaden måaldes det lite mer teckningar. Idag var det bokstäver och prickigt som gällde för "storan"... :-D
Efter detta såg "storan" på Madicken medans lillan sov en tupplur och sen åkte vi in till stan till vår gemensamma vän och hennes kille (som vi då inte fick träffat igår) och så fikade vi lite där för att sen vinka av 2-barnsmamman och ungarna...


Trötta som få gick vi till vårt favoritkafe och sen handlade vi lite och stack hem... Nu ligger vi på soffan och bara gäspar... Nöjda men vääääldigt trötta... Vi är faktiskt lite glada över att vi bara får en sen...


En lyckad helg - men jag kan inte låta bli att jämföra 2-barnsmamman lite med mina brors sambo. Lat och bekväm som få... sätter sig alltid längst in i ett hörn där hon inte behöver resa sig för att hämta något.
Ibland kan man tycka att hennes sätt att ge barnen uppdrag kan ses som att det stärker deras självförtroende (Åh vad duktig du är som kan bära vattenkannan) men ibland lika gärna för att hon själv är för lat för att resa sig (kan du hämta hit mammas handväska)


Jag brukar försöka suga i mig så mycket som möjligt av hennes tankegångar kring barnen och deras kunskaper. Hon sa något jag tänkte på som bra...
Att äta, sova och gå på toa är något alla ska göra - detta premieras inte som "duktigt" eller bra när de gör det.
Däremot kan man säga till barnet att det var bra att säga till att det behövde gå på toaletten, att då bära en kanna med vatten utan att spilla eller tappa den eller klä på sig rätt sko på rätt fot tex...


Jag fick låna några böcker om barn och uppfostran som jag ska slökolla i lite för att se om jag kan snappa upp något...


Nu ska jag pusta lite...


Vad har ni pysslat med i helgen och vann rätt låt?




Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards