litenlangtan

Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Bitterfitta igår - glad lärka idag

Av litenlangtan - 15 mars 2011 10:30

Hmmm, jag läste igenom min text idag igen och tycker faktiskt att jag lyckats rätt bra. Jag tackar för kommentarerna.
Dock vill jag poängtera att detta inte gäller alla människor - det finns de som är ypperligt ödmjuka med sina graviditeter och barn, som alltid är delikat känsliga och så tacksamt inställda till det liv de fått sig tilldelat - både biologiskt och adoterat...
Inget ont över dem.


Däremot så känns det bittert när människor måste lägga tankar och ord i min mun - som det här med att FÖDA barn...
Jag har svårt att tänka mig att en enda av dessa mammor som fött fram sina barn skulle byta med oss och göra vår resa hellre än att ha ont och föda fram sitt bio-barn...


Jag träffade ju en gammal gammal kompis för några månader sen och hon är idag 3-barnsmamma och jag vet att hon har några aborter i sitt bagage också...
När jag beskrivit vad vi gått igenom en stund så säger hon plötsligt:
-Ja det låter som en väldigt jobbig resa men du, du ska vara GLAD att du slipper föda barn...


Det är nog den kommentar man avskyr allra mest. Vad ska man svara? Jag brukar säga att jag hade velat vara den som kunde välja...


Även om jag förstår deras resonemang - att jag ändå får ett barn utan att behöva krysta fram det själv...
Men själva kommentaren sårar - hur många gånger jag än fått den. Själva tanken bakom är begriplig men kan de inte förstå att det gör mig ont att jag faktiskt inte kan välja. Livet har valt ÅT mig...


Som jag skrev igår så längtar vi nu efter ett barn med mörkt hår och mörka ögon...


Precis när vi först började försöka för 4 år sen så skojjade vi om att jag ville ha ett barn med bruna ögon och maken ville ha en unge med mörkt gärna lockigt hår...
men med oss som föräldrar skulle det ju inte vara genetiskt möjligt...
Blond och blåögd var domen då... :-D
Så fel vi hade och så rätt det kommer bli... Vi kommer få vårt önskebarn till slut. För det är nog troligast att vårt barn kommer ha både bruna ögon och mörkt kanske lockigt hår! Tänk så bra det kan bli!


  
Vad jag förstår så är dessa tjejer tvillingar... :-D







 
 
MDB

MDB

15 mars 2011 13:03

Jag förstår inte de som lägger sådana kommentarer, för som du skriver så tror jag inte att någon av dem hade velat byta bort som förlossning mot hela den process som en adoption innebär. Hade de verkligen menat det så hade de ju kunnat välja att adoptera istället...

Och ang att vårda relationen och att ha barnvakt som du skrev om i förra inlägget - Jag tänker att om barnet sover hela natten, så varför kan man då inte fixa lite hämtmat, en bra hyrfilm och ha lite mys hemma istället för att gå ut. För mig är det bästa myset när lillan sover på makens mage medan det går en bra film på tv...och jag har lite choklad i en skål. :-)

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

litenlangtan

15 mars 2011 14:43

Vi har alltid vart duktiga på att hitta på saker, göra hemliga utflykter, uppvakta och gå ut och unna oss saker.
Därför ser jag det lite som att vi faktiskt passat på nu innan lillo kommer - och att vi kanske upplever det som mysigt och romantiskt att veta att vårt lilla "troll" faktiskt sover i sin säng och att vi får vara med när h*n vaknar! Men självklart måste man ju unna sig annat och mysa till det även sen.
Vi får helt enkelt se hur allt blir - vi vet ju fortfarande inte hur länge till vi ska vara barnlösa :-D

 
Ingen bild

Hanya

15 mars 2011 21:09

De flesta barn som kommer från Colombia är hur söta som helst!
Det ena barnet på bilden är väl albino? Många barn från Kina 72-timmars är albino också.
Har du sett den här länken? Många bra tips på hur man flätar hår :-)på små sötnosar.
http://beadsbraidsbeyond.blogspot.com/

litenlangtan

15 mars 2011 21:40

Det är mycket möjligt att barnet är albino - jag valde den för att illustrera mörkt hår och mörka ögon :-D

Tack för länken - ska kolla den när jag har mer tid...

 
Kix

Kix

15 mars 2011 22:21

Tänkte skriva det som MDB redan har skrivit, varför adopterar inte dessa människor (och speciellt hon som fött 3 barn) om hon nu tycker att förlossningen är det jobbiga. Jag fick ungefär samma kommentar från min brors sambo: "-Ja, men den första tiden är ju så himla jobbig, så var glad att du slipper det"... och nu när jag sitter här och vet bättre... Den första tiden är ju HEEEELT underbar. Jag vill mer än gärna vara med om en förlossning för att få den tiden. Kram på dig och bra inlägg, både igår och idag. Kix

http://kix.bloggplatsen.se

litenlangtan

15 mars 2011 23:18

Personligen är jag rätt över det där nu och känner att jag ser med spänning fram emot den lillo som ska bli vår! Och det spelar väldigt lite roll om det blir en pojke eller flicka och hudfärg, ålder och ursprung är inte heller viktigt. Huvudsaken är att det går snabbt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards