litenlangtan

Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Har vi hört nåt nytt?

Av litenlangtan - 15 mars 2011 21:42

En i vår lilla "mammagrupp" har börjat blogga och hos hennes läste jag en bra text om det här med frågor från nära och kära och bekanta...


Varje gång vi pratar med våra mammor frågar de

-Har ni hört något nytt?


Innerst inne vet de ju att de kommer få ett samtal så fort vi vet något... Min pappa frågar sällan - men så talar jag inte så ofta med honom just nu...


Vänner kanske frågar rent slentrianmässigt - hur går det, har ni hört något - och visst det är trevligt, men det som S belyste i sin blogg var de här frågorna vi inte får...


-Hur är det att vänta?

-Vad gör ni under tiden?

-Hur länge brukar man få vänta, vad är kortaste respektive längsta tiden?

-Hur känns det att inte veta något om sitt kommande barn?

-Vad är best case scenario och vad är worst case dito?

-Hur går tankarna kring landet, boende där, resan osv...


Sånna saker som vi kan diskutera i forumet, med andra som adopterar och som väntar från andra länder... Varför ställer ingen den typen av frågor... Varför får man bara höra:

-Får ni bestämma vilket kön det blir?


Det är en fråga jag är innerligt trött på att besvara...


Läser att mamman från gruppen nu har fått Sentencian av domstolen i Calí att dottern är deras... Nu väntar snart flyg till Bogotá och besök på svenska ambasaden för lillans pass.
Det har gått fantastiskt fort och det verkar som om det kan vara så att vi som reser direkt till huvudstaden får liiiite kortare väntetid - signalerna är sånna i forumet iaf.


Hittade en blogg igår av en tjej som bor i landets huvudstad. Jag mailade henne och fick tips om saker man kan göra med lite äldre barn. Hon ville veta var vi skulle bo så hon kunde tipsa om bra matställen och saker i närheten då huvudstaden är stooor!
Vi får spana mer på det här med boende. Jag förstår ju att AC gärna ser att man bor i deras rekomenderade boenden - men det är inget tvång. Jag vill ha nära till saker - trivs inte med tanken att vara på boendet hela tiden. Jag vill kunna upptäcka saker fast vi har nyfått barn.
Och då gärna ha nära till parker, köpcentrum, stadskärna mm.
Sen får ju dagsform, trafik, väder och humör avgöra vad vi hittar på - men helt klart får vi ställa in oss på att vara på plats 5-6 veckor som kortast och 8-9 som mest. Då hinner man ju absolut tröttna på att sitta på en veranda och äta frukt...


Ni andra som ska adoptera från samma ställe (S & A) hur tänker ni kring boendet i huvudstaden?

 
 
Teachgirl

Teachgirl

16 mars 2011 15:30

Precis, det där med att kunna få bestämma kön verkar vara viktigt. Får man det när man får biologiska barn...? Annars är den vanligaste frågan just nu varför vi måste vänta så länge efter barnbesked. M a o just den frågan jag verkligen inte kan besvara... :)

http://varforinteviocksa.blogspot.com

litenlangtan

16 mars 2011 15:36

Jag brukar faktiskt svara det när folk frågar om könet...
-Fick du det med dina barn?
Alltid succé!

Ja, jag är faktiskt ganska glad att vi slipper vänta så länge när man väl vet vem det blir... Jag hoppas verkligen verkligen ni får resa snart! :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards