litenlangtan

Direktlänk till inlägg 19 mars 2011

Barn - en materialsport

Av litenlangtan - 19 mars 2011 09:45

Trots att vi inte har vår lillo än så har vi ju faktiskt lyckats skaffa oss en del barnrelaterade saker redan. Vi har en säng med sånna där vyssanlull-klossar under (kostnad 0:-) vi har en vagn (kostnad 900:-) vi har en matstol (kostnad 50:-) och vi har ett litet möblemang att leka vid (kostnad 0:-) - vidare har jag en stor balja med leksaker (kostnad totalt ca 300:-) och en byrå (kostnad 0:-) som är full med barnkläder (kostnad totalt 800:- kanske). Slutligen har jag köpt en ny bärsele - kostnad ca 700:- (bra andrahandsvärde på!) och en babymonitor - som funkade sådär för 250:-...


Tja, vi har ju förvisso räknat ihop några tusenlappar på vårt o-befintliga barn redan - men det är ju faktiskt INGENTING mot vad det kostar att adoptera. Vårt land är ju också ett dyrt land (fast jag hittade då rakt inga 'billiga' länder heller)


Skulle man fundera på vad vårt barn kommer kosta under sin livstid så blir man alldeles matt.
Jag tycker iofs att Maja Gräddnos har ett bra sätt att beskriva det här med "dyra barn" - hon har en IVF-tös som hon kallar för 'gucci-unge' och en "hemmaskruvad IKEA-unge"... Vår unge blir en 'Gucci' helt klart men vi kan inte slå in den i det dyraste hela tiden för den var så dyr att skaffa :-D
Därför tror jag på att köpa begagnat och ärva, låna och leta second hand.
2-barnsmamman berättade för mig att de inte köper så värst mycket till sina tjejer. De önskar dem aldrig saker/kläder i present och till jul. De FÅR i överflöd ändå. Och uppskattar barnet det de får? Näe, de är ju faktiskt så vana vid att det bara finns där... Att kasta, krossa, bryta, släpa, hacka, stampa och slänga runt med...
iaf de allra första åren... de har ju inte vett att leka försiktigt och är inte rädd om sakerna alls...


Behöver barnet de här dyra köns-stereotypa leksakerna? Näe, det gör de inte. Med väldigt små medel kan man fånga sina barns intressen - vad jag aldrig ska tumma på däremot är kultur och böcker, musik och film...


Jag gillar idén med att göra enkla pyssel tillsammans, förvandla makaroner och målarfärg till ett fantastiskt konstverk, klippa tyger och tapeter till smakfulla former och måla tusen teckningar som ska hänga överallt! Jag tror att upplevelser och att hitta på något tillsammans är mer värt än dyra märkesleksaker. Jag är glad att vi bor litet så vi inte får plats med att ha saker i överflöd - än så länge har vi rum MEN snart kommer lillo och då börjar materialjakten... :-D


Att ha barn ÄR en slags 'materialsport'... De vuxna intresserar sig för heminredning, ny teknik och snygga ting - då blir nästa steg att forma barnens intressen och känsla för smak redan i vaggan. Är det bra? Är det klokt?



Finns det någonting till barn som inte ruskigt dyrt? Självklart finns det en aspekt med i detta - barnsäkerhet. Saker ska inte gå sönder bara man tittar på dem och det får inte vara farligt - men måste det vara så snuskigt dyrt?


Jag minns iofs vad 2barnsmamma skrev på sin blogg i julas när det frågades vad hennes barn önskade sig i julklapp: storan önskade sig strumpbyxor och lillan önskade sig paket...
Billiga i drift är barnen och totalt kravlösa... Annat var det med en kompis till min bror - deras äldsta tös ville ha en häst eller en iPhone - fick hon inte det så kunde det vara... Då ville hon inte ha några julklappar. Jag vet faktiskt inte hur det slutade men jag hoppas hon inte fick som hon ville...


Jag minns att du Hanya skaffade en hel drös med saker redan under tiden ni höll på med er hemutredning - jag tänkte att det var lite cockobananas att köpa en hel massa kläder och saker innan man visste vad det skulle bli - men jag har faktiskt tagit efter!
Jag har ju köpt en hel massa kläder och saker lite pö om pö - istället för att skriva en lista på saker och känna mig galet pressat under de där 3-4 veckorna som man har på sig mellan BB och RB - det kommer bli stressigt nog ändå! Då är det skönt att ha säng/kläder/matstol/vagn osv...
Det stora vi saknar nu är en badbalja, madrass till spälsängen, bilbarnstol och skor och ytterkläder (om lillo behöver skor) och eventuellt nån form av skötbädd. Men det är ju hanterligt och inte några dyra saker -
Det blir i princip INGA nya saker men välnötta smarta prylar!


Något vi aldrig kommer tumma på är kulturbiten - film, musik och böcker! Det kommer lillo få i drivor!


Hur tänker ni andra - är nytt bättre? Vad får det kosta? Vad var ditt bästa köp innan? Vad har ni köpt men aldrig använt?


 



 
 
agata

agata

19 mars 2011 10:42

Här är det begagnat som gäller för det mesta. Både när det gäller leksaker, kläder och inredning i barnrummet. Vi har haft turen att få säckvis med kläder från vänner, så byxor och tröjor har vi hur mycket som helst. Annars har vi köpt en del begagnat och litegrann nytt, som fodrade gummistövlar och vantar men då är det mest för att behovet uppstått och varit akut.
Sen kan man ju alltid önska sig saker man verkligen behöver, för många kommer vilja ge er saker. OCh det är ju bättre att gåvorna är behövda än bara ännu en leksak till drivorna som uppstår.

http://agata99.bloggspot.com

 
Ingen bild

Nanashi

19 mars 2011 11:43

Att shoppa barnkläder har hållit mitt humör och hopp uppe under alla dessa år. Jag har köpt kläder ända sedan den enda perioden jag var gravid. Sedan har jag handlat under alla IVF:er; jag hade en liten ritual som bestod av att handla lite kläder under varje ruvning.

När vi började adoptionsprocessen så gav jag bort de minsta storlekarna i present i mängder till brorsonen, och resten av de kläder som ev. kommer att vara för små kommer jag att ge till barnhemmet (om de tar emot kläder, annars till vänner).

I somras, i väntan på nämndmötet, så köpte jag en växasäng av en granne (en modell som jag verkligen verkligen ville ha). I årsskiftet, efter att ha börjat samla papper, så inredde vi ett barnrum på rekommendation av en annan adoptivmamma som tipsade om att ta ut glädjen i förskott och njuta av att "inreda" barnrum och handla grejer. Dessutom skulle det bli väldigt stressigt efter barnbesked. Sedan dess har vi även hunnit köpa vagn, bärsjal, barnmatstol etc. Vi har några saker till som vi behöver, men inte jättemycket. Vi köper nog mest nya grejer (som vi ofta har köpt till nedsatt pris), men även begagnat. Nytt betyder inte bättre och Ebay är farligt för blivande föräldrar :-) Märken struntar vi i och de har ingen betydelse; vi köper det som jag tycker om, det som är fint eller praktiskt (beroende på vad det är). Jag har även sytt lite egna saker.

I julas, när vi äntligen fick börja samla papper till landet så fick vi julklappar till det kommande barnet av våra familjer (leksaker, flera uppsättningar påslakan, filtar, uppstart av fond med månatligt sparande etc). Det får mig att inse att barnet kommer att bli överröst med presenter i framtiden, och jag kommer så klart inte att hindra de längtande far-och morföräldrarna. Men jag har hört om föräldrar som kanske inte ger barnet alla julklappar från alla släktingar på en och samma gång, utan fördelar de lite över en period. Det är nog en bra idé. Jag har en rädsla för att barnet skall bli bortskämt och otacksamt vad gäller prylar och leksaker. Jag är otroligt tacksam för mitt liv och det jag har, både materiellt och känslomässigt och jag får försöka förmedla min bild och mina känslor vad gäller sånt.

Jag tror dock på att barn kan ha många leksaker och samtidigt ha en rik barndom vad gäller upplevelser, pyssel och musik. Jag längtar verkligen efter att få sjunga och spela instrument med barnet samt göra kreativa saker och uppleva världen tillsammans.

Oj, vilket långt svammel det blev :-) Hoppas att ni får en härlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards