litenlangtan

Alla inlägg den 17 april 2011

Av litenlangtan - 17 april 2011 22:38

Har just läst ut boken Sopa lagom - bättre balans i curlingfamiljen av Maria Carling & Elisabeth Cleve.


Den tar kort upp en hel del saker som vi ändå ser som självklart. Att vi  delar på föräldraledigheten, att vi hjälper barnet med på- /avklädning, tandbortsning, matning, toabesök och mycket mycket mer. Vi röjer banan och minskar alla hinder i våra barns framfart. Vi överöser dem med leksaker och prylar. Vi ger dem datorer från späd ålder och kräver väldigt lite av dem egentligen. Barnet är vårt livs centrum. Kanske ännu mer ju äldre vi som föräldar blir? Kanske ännu mer vi som kämpat för att äntligen nå dit. Kanske...


Jag fick några bra intryck av boken. Bland annat så tänker jag på det här med samtalet och hur man vidhåller det goda samtalet upp genom åldrarna. Bokens kapitel beskriver en vanlig familj med två barn som viserligen är adopterade men det var inget som familjen ständigt tänkte på. Däremot beskriver föräldrarna familjelivet såhär:
"Det finns däremot i hjärteroten en ansvarskänsla som är extra stark.
-Vi har ryckt upp dem från deras ursprungsländer och tagit hit dem. Det innebär ett mera medvetet ansvar. Vi har ju inte bara blivit med barn så där "hoppsan". Vi visste ju att vi verkligen ville ha barn. Nu gör vi allt vi kan för dem."


Det är så det känns när jag tänker på att vi snart ska bli en familj. Vi har verkligen kämpat för att genomföra det här steget i våra liv. Vi har lagt tid, engagemang och energi för att nå fram till det som för många är så självklart och inte särskilt planerat - som "bara" händer dem...


En annan väldigt fin sak som just den här familjen gjorde som jag tycker är värd att tipsa om är följande:
"vid middagsbordet - vardag som söndag - får varje familjemedlem ta upp något bra som hänt under dagen. För att ytterligare få fart på pratet får alla i familjen skriva frågor eller samtalsämnen på små lappar och blandar i en skål. Sen får varje familemedlem dra en lapp vid middagsbordet. På så sätt blir samtalen lite mer filosofiska och familjen sitter lite längre kring bordet."


Detta har jag och maken  redan tagit efter och brukar ofta avrunda dagen med vad som vart bra just idag. Eller om vi äter middag så kanske vi tar upp det då. Det är ett bra sätt att känna tacksamhet över det som har passerat just den här dagen.


Jag har också lärt mig att be våra föräldrar att inte dränka barnet i presenter och saker. De kommer alltid uppskatta en härlig aktivitet med dem istället. Barnet kommer ju inte direkt sakna saker och kläder och böcker mm. Däremot så är ett biobesök, ett bullbak, en svamppromenad eller en safaritur i djurparken något som kommer bestå så mycket längre i barnets minne än en tågbana eller en ny tröja...
Jag tänker på raden om att barn i Sverige i genomsnitt har 536 leksaker...
Det är GALET!


Jag tror jag fått lite nyttiga tankar av boken och nu ska jag snart börja bläddra i en bok av Jesper Juul - ditt kompetenta barn. Ska se vad den ger mig...


En sak som jag tror är bra att ha med sig som adoptivförälder är något som kursledaren ritade upp på tavlan...


 
De svarta strecken symboliserar hur vi som föräldrar ägnar tid åt att tänka på adoptionen... Den minskar med åren eftersom vi blir mer och mer sammansvetsade och som vilken familj som helst. Barnet däremot ägnar inte en tanke åt detta förrän deras förstånd kan ta in det på rätt sätt och deras nyfikenhet växer. Det symboliseras av de röda strecken. Vänster till höger är då med andra ord "tid" som förflyter...


Det är något jag inte tänkt så mycket på tidigare men som kan vara nyttigt att anteckna ner och se tillbaka på om några år...


Nu är det dags att gå och knyta sig! Helgen har vart skön men som vanligt för kort... Gonatt!

Av litenlangtan - 17 april 2011 19:54

Söndagen var sedan någon vecka bokad - brorsan och hans sambo och dotter skulle komma och vi skulle få lite hjälp med några grejer på huset som brorsan kunde hjälpa till med.


Jag och svägerskan och brorsdottern har pysslat lite - promenerat och fixat grillmiddag. Allt som allt en riktigt skön helg! Mer kan ni läsa i den andra bloggen!


Ny vecka, dessutom lite speciell. Jag jobbar mån-tors och är ledig på fredagen. Sen jobbar jag på påskaftonen och även på måndag eftersom jag behöver pengarna. Vi har inga speciella planer - kanske vila och slappa. Jag hoppas veckan går fort. Just nu är jag otålig och trött på att vänta. Jag vill att tiden ska gå...


Idag på morgonen har jag läst en bilddagbok skriven av en familj som befinner sig i landet just nu. De har fått två barn med rätt stor åldersskillnad. De kanske blir kvar över påsken för att saker och ting drar ut på tiden...


Just nu är jag så trött på det här med tiden. Inget händer, inga svar. Inget som pekar på att något ska hända någonstans... jag börjar bli frustrerad och otålig till tusen.


 


Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards