litenlangtan

Alla inlägg den 17 maj 2011

Av litenlangtan - 17 maj 2011 20:16

Klockan ringer första gången kl 05.20, snoozar och ställer om till kanske 05.43 och går upp och klär mig. Letar efter jobbjackan och minns att jag la den på övervåningen men passar på att stjäla några minuter jämte mysvarm make som slumrar vidare. Pussar 'hej då' och går upp och hämtar jobbtröjan. Behöver inte ta lunchlåda - den jag inte hann äta igår blir fint till lunch idag istället. Hämtar ut cykeln och inser att jag glömt mobilen - tassa in och hämta den på handfatet... Cykeln krånglar, det är nåt med kedjan. Som tur är har jag handskar för det är lite kyligt på morgonen. Får fixat kedjan som hoppat ur ett spår och fortsätter mot jobbet. Stannar till och hämtar dagens Metro. Framme på jobbet 06.20 - larmar av och låser upp, trycker fram en kaffe och hänger av mig. Startar mailen, radion och dagen och snart kommer första kunden. Det är Jed från Nya Zeeland och hans polare... De vill ha sällskap till kaffet och sen avlöser en annan kund så det blir lite tjöt och en hel del fika... Vid 8 kommer städerskorna - jag har rätt gott om kunder idag så jag hinner inte ta fram kassorna innan de torkat golven i butiken så jag måste gå över de nystädade golven - som vanligt! Vid 9 kommer märkliga kollegan och öppnar i tid idag... Några fler kunder passerar och vid 10 kommer äldre kollegan. Jag lämnar till honom och går in till mitt kontor. Har så klart svårt att komma till ro och göra något - har ingen agenda direkt utan spanar lite på en Traderaauktion som snart går ut och läser lite bloggar mm. Märkliga kollegan går ner till centrum och växlar på banken och jag gör några småsaker vid en av våra inspirationsmiljöer. Slipar och spacklar lite till på en av väggarna och tar sen fram lite olika kulörprover för att hitta en snygg kulör till den barnstol jag hittade på loppisen i förra veckan. Jag väljer till slut ändå vit - den kommer ju hamna hemma hos oss framöver och jag kan inte bestämma färg nu. Bättre med vitt som passar till allt.
Sen går jag in på kontoret igen och gör fakturorna som ligger i SAP. Det tar fram till lunch. Äter vid 12.30 och då är Jed där igen med sin kollega och strax därefter kommer två av mina favoriter - de har en speciell plats i mitt hjärta eftersom de hjälpte till då vi gifte oss.
Efter lunch gör jag inte så mycket alls. Läser in mig på Forumet, AC's hemsida och chattar med maken på FB...
Sen blir klockan plötsligt 15 och det är dags att gå hem för dagen. DÅ får jag för mig att jag ska ha med mig lite tapetprover hem så jag börjar rensa i en barnkarta och rensar ur mitt skåp på pysselmaterial som jag har där...
Cyklar hem och ser att vi fått en avi på en present jag köpt till maken - planerar att ta den med mig på väg till spanskan. Diskar upp några grejer som stått i diskhon sen igår och plockar med tvätten. Kollar lite på spanskaläxan och då får jag ett SMS från maken som frågar om jag vill fika med honom innan jag ska till spanskan. Det tackar jag ja till och tar mig sen till fots till "posten" och hämtar ut makens present. Upptäcker på tillbakavägen att min vigselring inte sitter på fingret. Var sjutton har jag lagt den? Känner mig oroad över att kanske ha tappat den och blir lite ledsen - jag gillar ju verkligen min ring och har inte för vana att ta av den. Minns inte att jag gjort det men jag kan lagt den nånstans då jag diskade de flottiga faten...


Möter mannen och dricker kaffe, han blir glad över presenten och går sen och handlar medans jag åker in mot stan... Köper ett presentkort till märkliga kollegan som ska överlämnas i morgon. Han är nämligen den säljare som har flest poster på sina kassakvitton och det har min chef bestämt att jag ska fixa nån slags "belöning" för. Min bestämda åsikt är att om chefen själv överlämnat presenten hade det smällt mycket högre...


Strosar runt lite i stan, letar efter vacumpåsar till vår packning, snygga badlakan på Hemtex och efter en speciell smyckesgrej som tydligen kallas "earcuff" - för 10 år sen hade "bruden" något som liknar denna typ av smycke - en liten gubbe som klättrar i örat... hon hade inte hål och var väldigt förtjust i det här smycket men sen tappade hon det. Det var poppis ett tag och idag kom jag att tänka på det smycket och hur kul det hade vart om vi kunde överraska henne med ett sånt på lördag...
Hittade inget men har inte gett upp. Är det nån av er därute som har ett sånt här så kontakta mig här!


 


Gick sen upp till spanskan och träffade mina vänner där. Idag var alla trötta och flamsiga - och jag gjorde det som jag blivit så ledsen över förut. Jag skrattade åt P för att han var så långsam och inte fattade - det är så förödmjukande och jag kände mig så dum och bad om ursäkt...


Efter spanskan tog jag vagnen hem direkt och gjorde mat - omelett med stekt svamp och ett stort glas mjölk. Sen har vi kollat på TV och jag har stickat lite på sjalen som jag hoppas på att få ge till vårt barns närmaste "vårdarinna" - en fostermor eller en barnskötare som håller lillo kär...


Nu är det sannerligen dags att avrunda. Dagen som idag är en tisdag har sett ut så här för mig idag...



Av litenlangtan - 17 maj 2011 15:09

Lite granna nytt från landet på AC's sida idag - båda nyheterna sånt som berör oss men inga glädjenyheter tyvärr...

Vi börjar närma oss halvlek för 2011 och läget motsvarar det vi förväntat oss; vi kan nog räkna med lika många genomförda adoptioner i år som förra året (54 hemkomna barn). Hittills i år har 16 barn fått familj i Sverige och ett 15-tal familjer är antingen på plats i landet eller väntar på resbesked. Antalet syskongrupper och barn med i förväg kända behov motsvarar drygt hälften av de barn vi placerar och så ser det ut att fortsätta. 

 

Vidare handlade det om längre väntetider i landet på grund av domstolarnas seghet och att passen också tar längre tid att få...

Well. Det hade vart roligare med annan info men bättre med lite än inget...
Nu ska jag dra hem från jobbet, läsa spanska och fixa lite med tvätten...

Häpp!

Av litenlangtan - 17 maj 2011 09:07

Det pratas självklart mycket om längtan och vänta hemma - om hur allt upplevs - av mig och av maken...

Han är rätt positiv ändå - varje dag som går är en närmare målet...
Igår sa han att:

-Det går rätt så bra, så länge ingen frågar om vi hört något...


Han fortsatte med att de borde fatta att vi berättar OM vi hör något, att vi självklart kommer låta dem få veta... Om inte DEN dagen så iaf kort därefter...
De frågar i all välvilja såklart - men det blir en fars tillslut... att de frågar samma sak och vi svarar samma sak...

5 månader har gått sen vi först fick börja samla papper - då var vi fullt sysselsatta med att fixa dokument, stämplar, ohålade mapper som samlades i mappar. Vi gick igenom dokumentationen gång på gång för att inte missa något, inte göra fel, inte tappar bort någon superviktig detalj...
Vi hade lite bekymmer med finanisieringen - nu kommer skattepengarna snart och det blir ett skönt tillskott såklart!



 

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards