litenlangtan

Alla inlägg under juni 2011

Av litenlangtan - 18 juni 2011 23:50

Jag låg på sängen för en stund sen och tänkte att igår kanske de hade vår akt framme... fredagar är ju de dagar då barnhemmet får igenom familjerna och matchar barnen...

Så kanske kanske hade de vår akt för påseende då?


Maken sa att det känns så konstigt att tänka sig in i att vi snart ska bli föräldrar - eftersom det inte på så många sätt finns tecken på detta i våra liv. Vi gör helt andra saker, tränar, går på konserter, planerar in att träffa människor, kanske åka på nån liten tripp. Vi pratade om att ha en kräftskiva i agusti om vi är hemma då. Vi ska casha in en av våra bröllopspresenter snart också. Vi hann inte med det förra sommaren :-D

Vi talade om att flytta sängen och göra plats för barnets sovplats - nu kommer väl klädskåpet på plats i början på nästa vecka och inuti måste upp en klädstång för att hänga ytterkläder och overall och sånt. Plats för skor och mera leksaker osv...

Eftersom vi inte tidigare varit färäldrar så vet vi inte vad som väntar oss men det är ju inte som att få en ny arbetsplats med allt vad det innebär. Inte ens som att träffa en ny partner... En sån klarar ju sig själv i några timmar utan mig så att säga...

Näe, det här är ju något helt annat - på 'livstid' hel enkelt! Men positivt menat då!

Kanske kanske hade de vår akt framme och begrundade oss - övervägde oss... Eller så åker vi fram vid nästa tillfälle, eller nästa igen...

Juni är snart slut. Vi går in i den mellersta av sommarens månader och det verkar bli klassist midsommarväder i veckan...
Men vi ska nog kunna ha roligt hos R ändå!



 

Vad blir det för vädet på midsommar tro?


Av litenlangtan - 17 juni 2011 19:33

Hos optikern fick jag veta att senast jag kollade ögonen var 2007 men ingen större förändring i synen har skett - däremot borde jag nog använda de glasögon jag har mer. Nackdelen med dem jag har är att de fastnar i håret när jag vill ta dem av mig på grund av nåt med bågen.

Förmodligen skaffar jag ett par nya (genom jobbet) och kommer använda dem mer...

Chefen var och hälsade på idag - vi har talat lite om "märkliga kollegan" och det är faktiskt ett problem att vår extratjej inte vill ha ett mammavik efter mig för att "skydda sin mentala hälsa" - hon skulle helt enkelt inte orka jobba med honom varje dag...

(men det ska visst jag)


Tidigare har ingen direkt "brytt" sig när jag har kommenterat det hela men det verkar ändå som att chefen nu fått upp ett öga för att något inte står helt rätt till med honom...

Det var något mer som var bra som jag skulle skriva om men det har jag redan glömt...

Det ska bli skönt med sovmorgon imorgon och nu längtar jag efter lite fredagsmys med maken!


 

Av litenlangtan - 17 juni 2011 08:05

Läser igen på forumet för oss som adopterar från landet att det skrivits om 2 BB under gårdagen - och båda från vårt barnhem faktiskt...

Det ena BB't är paret vi träffade på "hämta-barn-kursen" - de hade då fått förfrågan på ett syskonpar men har nu blivit officiellt matchade med ett annat syskonpar och åker väl ganska snart ner till sina tjejer. Det andra BB't handlade om en ensamstående kvinna som ska bli mamma till en 8-årig tjej från vårt barnhem. Så om jag kan räkna rätt så är vi 6 som har samma medgivande och är på väg att bli 7 st + 3 med annat medgivande - varav 2 blivit matchade med barn redan...


Idag regnar det och är allmänt skittråkigt väder...
Men jag har fått en utmaning som jag klarade rätt bra på jobbet på morgonen och jag känner mig ganska pigg trots sent i säng igår efter kalaset...
Jag hade en uthärdlig dag på jobbet igår och imorgon är det kort dag...


Jag längtar efter helgen och att få vila lite och bara göra sånt som är kul...


 


Av litenlangtan - 16 juni 2011 22:46

Så har det gått nästan en vecka till - idag har det pratats en hel del adoption...

först på jobbet då en av mina kunder fick reda på att jag 'väntar barn'...

Jag har fortfarande så svårt att förstå hur människor kan säga till en att man ska bara glad att man "slipper" saker - som att föda barn, som att vara gravid, som att ha blöjbarn...

Hur kan de inte förstå att det enda jag fokuserat på och längtat efter i 4 långa år är just att vara gravid, föda barn och sen ha blöjbarn...

Och det värsta av allt är att jag inte ens kan välja bort det. Det är redan ute ur bilden av sig självt och jag har aldrig ens hadt möjligheten...

Nåväl - vi kan fortfarande få ett blöjbarn så det där kanske jag inte slipper - men ändå...

Det är ju väldigt få människor som väljer att adoptera på grund av de sakerna ändå. För att man inte ids eller har lust att byta blöjor liksom...
Fast jag kanske ska svara nåt i stil med att "nä vi bestämde oss för att adoptera en pottänad 3 åring för min man kan verkligen inte med bajsblöjor!" nästan gång bara för att se folks min liksom!


Nu på kvällen har vi vart och på kalas - en bekant som bjuder oss varje år och det är i princip samma gäster och samma mat varje år. Men det är alltid trevligt. Att träffa hennes familj och hennes andra vänner...

Där pratades det också mycket om adoption... jag fick tom frågan om vi adopterade av ideologiska skäl eller att vi inte kan få barn...

Finns det människor som väljer adoption av ideologiska och humanitära skäl idag?


När jag kom hem kollade jag FB och såg att S och A hade pratat om en som skrivit på forumet som fått besked om att få skicka sin ansökan till vårt barnhem...
Och de har samma typ av medgivande som vi - så om ingen annan i vårt väntansklan fått BB i dagarna så är vi 7 med samma medgivande som ska vänta nu då...

Både A och S verkade ta det med ro och se det positivt - att något borde hända kanske... S hade skrivit så fint på sin egen blogg om att "de har nu 5 månaders väntan bakom sig och att de kommer närmare och närmare..."


Jag har så svårt att tänka så men samtidigt så har det här halvåret gått fort... rasande fort...
Vi träffade också en liten tjej på 7 månader och tänk att vi båda tyckte att det där är en alldeles lagom storlek. :-D

Ja, det borde väl hända något snart... jag tänker på 'augustifamiljen' som jag kallar dem - de som väntat i 10 månader nu...
Nån på kalaset sa käckt att nu är det "bara 4,5 månad kvar för oss" och jag ville bara skrika rakt ut att NEJ, jag vill INTE vänta mer nu!


I helgen ska vi titta igenom våra anteckningar från vårt möte med FK. Vi borde kunna skicka in våra ansökningar om föräldrapenning i veckan som kommer för att sedan begära föräldrapenning så fort vi vet när vi kommer få barnet i vår vård...

 

I morgon ska jag till optikern för att kolla ut nya terminalglasögon och sen har vi faktiskt en ledig kväll... skönt!

Ha nu en riktigt fin fredag allihop!


Av litenlangtan - 16 juni 2011 07:29

Solen är tillbaka = lite lättare att komma upp och starta dagen...


Jag har letat och letat i flera månader efter ett "klädskåp" till den trånga hallen i vår lilla lägenhet. Jag var rätt sugen på ett "linneskåp" modell äldre med svängda ben och krumelurer på skåpsdörrarna - för att måla vitt och skapa lite 'rymd' i den lilla mörka hallen. Nackdelen med de här linneskåpen som Blocket kryllar av är att de är för djupa. Ställer vi dit ett skåp med djup 50 cm så kommer vi inte förbi det och än mindre med skåpsdörrarna öppna... 


Jag tog en sväng vid 15:30 till vår lokala loppis och såg ett lagom stort skåp i teak (som är en klar favorit när det gäller träslag!) men skåpet var reserverat till 17.15
Jag mätte det ändå och konstaterade att det SKULLE passa OM jag fick det...
Jag övertalade den person som jobbade på möbelavdelningen att han skulle ringa mig OM personen som reserverat skåpet inte kom vid 17.15 för att hämta eller betala det...


Vid 17.35 satt jag i köket och sa till maken att "han ringer nog inte" när han precis gjorde det... Skåpet fanns kvar om jag ville ha det!


-Jag kommer genast skrek jag nästan och slängde mig på cykeln och susade ner och in för att betala det! 200 pix fick jag slänga upp och jag var så lycklig så jag nästan studsade ut... Hallå shoppinglycka!
Jag har verkligen haft tur med möbelinköpen när det kommer till mina kära 50-talsmöbler...
Har köpt 3 st förvaringsmöbler samt 2 fotöljer för totalt 900:- och nu ett skåp för ynka 200:-! Men så har jag letat och letat och letat också...


Så himla glad för jag tror skåpet kommer bli alldeles perfekt i hallen och vi kommer ha gott om utrymme för kläder och skor och leksaker till lillo i det där skåpet. :-D
OM det blir för mörkt med teak så är det bara att måla det vitt så blir hallen ljusare...


Vår chaufför på jobbet kommer hjälpa mig köra hem skåpet i lastbilen någon dag i det närmaste så transporten är kirrad...


Efter den lyckliga shoppingen så tog jag och maken oss till Liseberg för att kolla på Danko Jones. De var sådär - men roligt var att min syster hittade oss. Hon som flyttat från kommun och som vi ganska sällan ser eller hör av numera...
Det var jättekul att se henne och få tjôta med henne en stund :-D

Åt middag vid 22.30 - lite väl sent men gott var det! Ikväöö blir det väl grillparty hemma hos en gammal bekant och sen är det bara fredag lördag kvar på arbetsveckan :-D

Men som iledningen skvallrar om - solen är här igen och lättar upp min stämning och visst fan går det att shoppa sig lycklig!


Bild på skåpet kommer finnas i den andra bloggen när det kommer på plats tror jag...







Av litenlangtan - 15 juni 2011 07:32

Kände mig riktigt urken när jag kom hem igår så jag satte mig i soffan och när maken kom hem så la vi oss båda två där och somnade...
Jag hoppade spanskan igår (första lektionen jag missade) och sen rörde jag mig inte ur fläcken...

Maken stack ut och tränade och sen lagade han middag och servade mig med the och klapp på kinden...

Jag roade mig med att uppdatera i kapp på min bilddagbok som jag också har och glo på TV...

Idag är jag tillbaka på jobbet, fortfarande lite hängig men ändå "frisk" om man så säger...

Idag blir det secondhandbesök på lunchrasten...
Något roligt måste jag ju få ta till för att förlusta mig...

Vädret bjuder inte på något speciellt spännande - det känns höstigt och trist ute. Solen var iofs framme när jag jag cyklade till jobbet men det blåser ju så kallt...

Hoppas på uppehåll och lust att åka till Liseberg ikväll eftesom ett av Kanadas bästa rockband spelar ikväll - Danko Jones!



Av litenlangtan - 14 juni 2011 11:17

Kom precis på att jag fick hjärtat i halsgropen för en kort sekund igår. Jag cyklade hem och hörde den ringsignal jag valt för alla AC's nummer - högt och tydligt! Men eftersom jag inte kände något surrande i fickan och den man jag passerade på cykelbanan tog upp sin iPhone så förstod jag snabbt att det inte var jag som ringde...


*f*n ock*

Av litenlangtan - 14 juni 2011 07:35

Jag ogillar tisdagar - då har helgens feeling definitivt lämnat kroppen och det känns så himla lååångt till nästa helg. Som dessutom är min jobbhelg och då är den extra kort...
Örk. Börjar nästan ångra att jag inte ska ha någon semester. Men jag får väl härda ut bara...

Trots att det är min tidiga vecka har jag också spanska på kvällen och då blir kvällen kort och jag är knappt hemma nåt. Igår var vi på Liseberg och kollade på bob hund. De var inte lika bra och energiska som för 10 år sen men det var kul att se dem igen.
Imorgon är det Danko Jones och då blir det absolut mer röj! Sen kalas på torsdag kväll och kanske quiz på fredag. Hur kan det komma sig att veckorna blir så fulla med aktiviteter ändå? Det är ju inte en hemmakväll den här veckan :-D

På ett sätt gott att ha saker inplanerade - om än bara för några dagar framåt. Det håller tankarna på annat håll.
Igår citerade jag bob hund på FB och fick massa respons. Jag skrev ju bara "... jag tycker att väntan börjar bli lång..."

Det verkar som om maken får ta 2 veckor semester bara och det är ju toppen. Då har han ändå 4 veckor kvar till senare.

Min lönetant ska visst ha fyllt i pappret som ska till fk och det väntas med posten i dag eller imorgon. Det vore ju bra om vi fick iväg dem också så att vi bara kan skicka en begäran om föräldrapeng sen när det väl blir dags...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards