litenlangtan

Alla inlägg under juni 2011

Av litenlangtan - 7 juni 2011 09:45

Ytterligare bröllop på gång fick jag höra igår. N-E och hennes kille har sedan ett tag tillbaka pratat om det hela men inte kunnat bestämma sig för när var och hur. Nu är det klubbat och klart. Det blir snart. Utan en endaste levande själ - nästan. Vänner och bekanta får stå åt sidan men familjen närvarar visst. N-E är härligt obrydd - jag vill inte planera nåt...

Hur kan man inte vilja planera sitt bröllop? De skulle kunna lämna det till mig, jag gillar ju att planera festligheter! En möhippa hade inte uppskattats där tror jag så det får stå åt sidan det med...

En härlig eftermiddag fick vi med N-E iaf. Maken bakade en rabarberkaka som jag undlät mig att smaka - jag åt ananas istället... Men det luktade ljuvligt och såg ut att smaka gudomligt. Sen satt vi i solen på gräset i flera timmar och bara pratade om allt mellan himmel och jord. Hennes jobb, vårt kommande barn, deras bröllop, hennes blivande man, resor, bostad, segelbåtar och semesterplaner och allt möjligt!

Jag var så glad över att N-E kom förbi igår - det är sällan man ser henne nuförtiden och det är en vän som både jag och maken trivs väldigt bra med. Hon är klok och smart och tänker på stort och smått. Desutom är hon rak och ärlig och en riktigt bra vän!


Nu har jag precis fått tag på vår AC-handläggare. Dessvärre har vi ju precis bytt till oss en ny/gammal sådan och personen i fråga är inte så insatt. Men historien förtäljer att vi som väntar har ju ungefär samma förutsättningar och de brukar inte samla på sig för många ansökningar av samma typ. De som skickat efter oss har förmodligen skickat till ett specefikt barn/syskongrupp och vårt barnhem har tagit sig an det antal ansökningar som de tror sig kunna placera "inom något år" och vill helst inte ta sig an för många av samma typ. Det har vi ju själva kunnat lista ut.
Precis som tidigare information så kör landet på som vanligt och AC har någon på plats som bevakar BB och RB. Vår representant jobbar inte under juli och större delen av augusti så jag räknar inte med att han ringer till oss.
Om nu någon ringer till oss...

Eftersom det inte finns någon rak kö så väntar vi på med samma förutsättningar allihopa. Det har faktiskt funkat ganska bra hittentills.
Jag läste en så fin dikt på Maja gräddnos blogg om sommaren så jag tänkte faktiskt passa på att försöka njuta den här sommaren. Göra små utflykter och grilla, njuta och greja ute så mycket som möjligt. Kanske är det faktiskt den här sommaren jag blir brun?


 Jag brukar vara "fint vit" som N-E sa vid något tillfälle. Men nu har jag redan anlagt en tendens till solbränna på både fram och baksida i helgen... Aj!   

Av litenlangtan - 6 juni 2011 13:42

Maken har åkt på en dunderförkylning så igår var vi bara hemma och eftersom det var sol och ganska vindstilla på förmiddagen tog jag mig an ett uppskjutet projekt - nämligen våra fönster. Vi har sagt i föreningen där vi bor att vi gör våra egna fönster...
Så ut med fönstret ur bågen och skrapa och grunda och kitta och måla...
Det värsta var att skrapa i bågen från stege och allt löst jävla färgspill som är mikroskopiska fnas och flagor som dräller in i sovrummet...
Men det blir fint när det blir klart... :-D
Maken och jag skulle sen hjälpas åt att få fönstret på plats igen på kvällskvisten... Huva vad svårt - men med tungan rätt i mun gick det till sist...


Nu ska jag bara göra samma sak med övriga 10 fönster :-D


Idag har vi haft öppet i butiken - men vi kan nog strunta i det nästa år. Skälet har nog vart att det var min tur att jobba och jag var sugen på de extra pengarna :-D


Har jobbat med märkliga kollegan men jag har absolut inget att säga honom så jag är tyst. Han mumlar, pladdrar, knorrar och hummar och går på som vanligt... Jag har försökt att koppla bort. Jag har fått bytt lite lysrör och tapetserat och målat en del i en visningsmiljö som jag tänkt börja på i flera dar nu. Den blir jättefin och kommer så småningom visas i den mer pyssliga bloggen!
Jag ska bara rota lite bland mina 50-talsprylar för att finna prylar med rätt feeling!


Nu ska jag snart cykla hem och förhoppningsvis är N-E på plats hemma hos oss och maken har bakat något. N-E ringde nämligen och ville komma på fika och det får hon ju så gärna!


Mysigt med spontanbesök!


Spanska imorgon och sen kanske Johnossi på Liseberg på onsdag...
Ledig kväll på torsdag och kanske ett besök ute hos Kvarnlyckan på min lediga fredag - det vore inte alls dumt - hoppas vädret håller i sig!

Av litenlangtan - 4 juni 2011 23:15

Just nu sitter vi och kollar nån tramsig vampyrfilm och äter godis efter en lång eftermiddag på Köpstadsö i Göteborgs södra skärgård...Maken mötte upp mig på cykeln efter jobbet och så cyklade vi till Saltholmen och tog en färja ut... Sen harvi doftat i solen i några timmar innan vi frossade i frukt och andra goa grejer och sen mer slapping på det. Väl hemma har vi ätit gott och smakat lite vin. Det kommer bli en bra sommar tror jag minsann! Vad har du gjort idag!?

Av litenlangtan - 3 juni 2011 23:47

Jag läste för länge sen att Helga stickade sjalar som presenter till sina barns fostermammor i Korea. Jag tycker det är en väldigt fin och hållbar present som är väldigt personlig dessutom. Så jag snor det rakt av...


Jag har precis stickat klart den här sjalen som är tänkt som gåva till den kvinna som stått lillo närmast i livet. Om det är en fostermor eller en sköterska på barnhemmet eller om det finns möjliget att ge den till den mor som burit hennom under hjärtat...


Havsgrön sjal med fallande löv...


Jag har också satsat några hundralappar på lite små sovenirer som det tipsas om i PMet från AC kring barnväntan och hämtning av sitt barn...
Jag är förberedd - nästan så förberedd jag kan bli...
Men det verkar inte hjälpa...


Har haft en rätt okej fredag kväll - slappat i solen, sett konsert, ätit god mat och bloggat... vad mer kan man bergära av en fredag i juni?



Av litenlangtan - 3 juni 2011 07:14

Det bidde ingen skärgårdstur igår - vädret var inte så kul när vi vaknade så vi stannade hemma, pysslade, städade och fixade lite...

Men det var ganska skönt att bara slappa och såsa runt lite på förmiddagen. Sen gick vi och handlade och förberedde - makens barndomskompis med kille kom över på eftermiddagen och då sprack molnen upp och vi fick en mysig kväll på uteplatsen med grillning, mat i öveflöd och rött vin och efterrätt!

Jag är tillbaka på en någorlunda sträng LCHF - dvs jag äter mest LCHF på vardagarna och slarvar inte hela helgen utan bara på lördagar. Då blir det fortfarande slarv med besked men jag känner oftare och oftare att jag egentligen skulle skita i det också - att slarva alltså - kroppen mår ju ändå bäst på LCHF. Det händer inte så mycket på kg-fronten men det är inte därför jag gör det här. Det är faktiskt mest för att jag mår så mycket bättre när jag inte äter bröd, pasta, ris och potatis.

Frukt äter jag när jag känner för det - men inga enorma mängder. Igår avslutade vi dock med en supergod fruktsallad men då hade vi först grundat med en ordentlig middag så jag tror det var ganska lugnt...

Tillbaka på jobbet idag - tidig vecka innebär lördagsjobb också men då är det åtminstone sovmorgon... Jag tror dock att många av mina kunder har klämdag så det blir nog rätt ensamt här idag.

När solen tittar fram som idag så går dagarna lättare att härda ut. Jag har iofs bibehållit min inställning att vi får vänta nu. Hittentills har jag vart rätt pepp på att vi ska få ett snabbt besked. Och att makens marathon var i fara... Men nu när det är avklarat så blir det en lång sommar - som ändå kommer gå jättefort. Det gör ju sommaren alltid...

På något sätt känns det som att den info som A fick fram i onsdags tog udden ur maken iaf. Han verkar dyster och säger att det känns som om det aldrig blir något BB för oss. Han tyckte inte att informationen tillförde något hopp utan snarare gav känslan av att vi kommer få vänta - länge länge...

Jag tänker försöka behålla tankarna på att vi ska göra sommaren till en skön period  - Vi måste försöka vardagsnjuta lite mer och hitta på saker under väntetiden. Ikväll blir det nog Anna Järvinen på Liseberg. Dax att försöka hitta på något över midsommar också - tveksamt om det blir samma som tidigare år då vårt värdpar är precis nygifta... :-D
De kanske har oganiserat ifrån sig...
Fast midsommar brukar bli rätt opretentiöst då det är knytis...

Samtidigt så stör det mig inte riktigt lika mycket längre - alla de här sakerna som var jobbiga och dryga innan - kring högtider och så. Med allra största sannolikhet så är det ju sista året som vi inte har ett barn med på dessa tillställningar...

Det gör det lättare att ta sig igenom ytterligare en sådan dag utan barn...  

  
Kanske ska satsa på en träff hos en spåman?

Av litenlangtan - 1 juni 2011 14:17

Vår lands-mamma A har vart i kontakt med AC idag och hon fick tag på sin kontakt innan de stängde telefonslussen för idag.


De behöver inte förnya sitt medgivande förrän till hösten men det är ju lika bra att vara ute i god tid och ha koll på läget...


Hon hade passat på att fråga om situationen just nu också. Totalt väntar 6 familjer på vårt barnhem just nu - vi har alla samma typ av medgivande dvs 1 barn 0-36 mån.
Det kommer många äldre barn och syskonpar från vårt barnhem MEN även lite yngre barn - varför vi har fått våra handlingar skickade dit...
Den familj som väntat längst under det gångna året har väntat 1 år - men det har inte varit från vårt barnhem.


Under sommaren sparar AC in på nyuppstartande av ärenden och så men någon kommer ändå förmedla BB och RB...


Deras kontakts förhoppning var att de skulle få BB under hösten och kanske tom under sommaren...


Maken blev inte så upplyft av den här infon och jag känner att jag redan försöker intala mig att det blir inte på länge än. Det jag känner är väl att vi gått omkring i allt vanligt så länge nu och har bara laddat och sett fram emot att vi ska få BB. Det är det enda stora roliga som ska hända. Det var så mycket lättare med ett bröllop. Där fanns mängder av förberedelser och ett DATUM framför allt. Nu finns massor med småsaker som ska göras och planer att smidas men vi vet inte när allt måste vara klart...


Nu laddar jag om för sommarkväll - fisk till middag. Imorgon drar vi till skärgården och njuter av solen förhoppningsvis. Sen är det snart skatteåterbäring och midsommar...

Och sen går märkliga kollegan på semester och då kan jag andas ut i 4 veckor och sen är det redan augusti och då kan jag bärja bli lite nervös igen...
Tiden går ändå rätt fort...
Tjip! 



BTW

Av litenlangtan - 1 juni 2011 08:49

Så känns väl just den här veckan som en sån där omöjlig vecka när det gäller BB? De jobbar ju knappt nåt på AC eftersom det är röd dag imorgon och blir klämdag på fredag...


*trött*

Av litenlangtan - 1 juni 2011 07:41

Jag brukar ogilla tisdagar men sen vi bytte till just tisdagar på spanskan så har den dagen fått lite mer stjärnglans...
Igår hade vi ett riktigt flamsigt kurstillfälle och det pratades nästan lika mycket svenska som spanska...
Men sen jag fick lite mer seriös inställning till min egen insats så har det blivit mycket roligare!
Läxorna görs och jag har ägnat en hel del tid åt att repetera...

Igår efter jobbet tog jag loss sjalen från blockningen - som jag tänkt att vårt barns "fostermor" ska få - eller om det nu kan bara barnhemsföreståndarinnan eller om någon av sköterskorna ägnat mer tid och uppmärksamhet åt hennom... Den blev faktiskt jättefin när den fick torka i utstpänt läge. Hinner jag ska jag fota den och lägga en bild på den andra bloggen...

Maken har insjuknat i halsfluss och det visar sig att han hade rätt i sina aningar om att allt inte stod rätt till innan loppet i helgen som gick. Men han vägrade låta kroppen bestämma och gurglade sig med chili/vitlök/ingefära i dagarna tvenne innan och lyckades hålla bakterierna stången såpass att han kunde springa. Och nu är det helt okej att vara sjuk... Så han behöver pysslas om lite extra... Det får bli i kväll!

Imorgon fick jag en ledig dag från jobbet och det ska bli skönt att bara släppa allt och ta en riktig lat-dag. Planen är att dra ut till en skärgrådsö och sola och slappa på allvar. Vi packar en väska full med mat och filtar och böcker och bara softar - ska bli riktigt skönt!

Vädret verkar stabiliserat sig och jag hoppas mina vänner får en underbar bröllopsdag. Lite ledsen i ögat eftersom vi inte får delta men jaja, jag är med dem i tanken och jag vet att de kommer få en fantastiskt härlig dag! Jag tänker ibland på vår bröllopsdag och hur underbart roligt och härligt det var att ha sina vänner och släktingar samlade! Förra året körde vi Kräftskiva nån vecka efter vår årsdag med lite papperstema och om det finns möjlighet så kör jag gärna repris på firandet av vår årsdag i år med...

En i spanskagruppen berättade om en vän till henne som också fått ett BB - och kanske var det från samma land. De bor i Gbg men jag tror inte de är med i vårt nätforum. Tyvärr var min vän mer intresserad av att prata om sin nya kille (!) än om sin väns adoption - hur det nu är möjligt :-D

De hade fått en son på 6 månader och skulle väl packa och resa innan midsommar och bli borta ett par månader - visst låter det som vårt land?
Jag började såklart spekulera i om det kan vara de som väntat sen augusti på vårt barnhem - det skulle kunna stämma då de har ett bio-barn och nu adopterar ett syskon till henne... Matchningen kan därmed ta lite längre tid ju. Ska se om jag kan tvinga fram lite mer info om det här :-)

Tja, dagens orerande hade mycket lite med adoptionen och alla förväntningar att göra...
maken sa igår att han brukar tänka:

-Men varför skulle de ringa idag?


Jag har ju vart inne på helt andra spåret: Varför skulle de inte kunna ringa idag? På ett sätt känns ju 'augustiparet' som en stor propp i vår kö men det är ju inte nödvändigtvis så - de matchar ju barnen på bästa sätt oavsett väntetid i landet - men jag önskar ju bara att det ska hända något positivt för dem jag känner som väntar. Främst då A och S som väntar på samma barnhem! För händer det något för någon av dem så vet jag ju att nästan gång är det kanske vi... Som det är nu känns det som att 'augustifamiljen' ska ha först och sen A opch S i tur och ordning (hur den nu är eftersom de skcikade samtidigt) och sen om det då kommit två nya BB så klurar man ju på vilka de är och i vilken ordning de skickat sina handlingar...
Jag blir bara trött i skallen av att tänka på det här - nu ska jag gå och lossa en lastbil i stället!



 

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards