litenlangtan

Alla inlägg den 19 juli 2011

Av litenlangtan - 19 juli 2011 15:50

Allt eftersom vi har skaffat saker till vårt kommande barn har jag bockat av i en lista - skrivit vart vi köpt det och hur mycket det kostat. Mest för skojs skull... Vi har skaffat en hel del saker till sova - säng, madrass, plastad frotté, lakan, täcke, kudde och sängkläder. En nattlampa finns, speldosor och en del gosedjur. Det behövs en bäddmadrass eller två som är lättare att slänga in i tvättmaskinen då det händer olyckor...


Vi har en del till att äta; en matstol som just nu är omålad, kanske skaffar vi en annan stol - det som är praktiskt med denna är ju att den går att dela och användas som pyssel/lekbord. Den har "testkörts" av våra kompisars barn och det har funkat alldeles utmärkt... Så den känns helt ok. Det finns tallrikar, muggar, skedar, haklappar osv...
Det som skulle kunna saknas är ett ordentligt förkläde med ärmar så hela ungen slipper bli kladdig!


Lekutbudet består mest i redan använda saker. Klossar som går att stapla på varandra, lägga i rätt hål i en klosslåda, sätta samman till olika saker, kasta och känna på...
Det finns köksredskap, lite plastdjur och lite bilar och flygplan och sånt... Pussel har jag inte köpt så många än, de enklaste blir kanske för enkla och jag är inte mycket för pussel själv. Memory är bra - ska göra egna också hade jag tänkt... några andra enkla spel har jag också köpt.
Utomhuslekar kan man ju tänka sig att det blir. Spann och spade och några sandformar - samt en plastbalja med hål i för att samla in dessa leksaker finns.  


Böcker har jag köpt - både nya och begagnade. Från pekboksvarianter i tyg och hårdpapp till kapitelböcker för större barns godnattsaga - några böcker hade jag köpt två gånger! :-D


Musik har jag börjat kolla på. För nostalgins skull köpte jag några CD-skivor med låtar jag själv lyssnat på och en Emil-skiva...

Film är ju lätt att fixa - vi har ju nån form av barnkanal på TVn och mycket finns att se på nätet... Det är jag inte orolig för. Dessutom tror jag att vi ska försöka pyssla med annat än att se film...


Kläder har jag ju som sagt MYCKET av redan. Det svåraste att köpa är underkläder och strumpor. Det är helt enkelt så könsbestämt redan vid rätt låga åldrar... läskigt...


Det som vi får komplettera med när vi vet vem är ytterkläder och skor. Regnplagg ska också skaffas - samt allt det där som behövs inför vintern... Mössor, halsduk, vantar och sånt...


För bad och hygien saknar vi en balja - men vi har siktet inställt på en hopvikbar eller uppblåsbar. OM det är ett litet barn. Blir det något större unge så får vi nog fundera på det där med badande... kanske blir det på sommaren, utomhus eller hos kusinen eller mormor?!

Övrig hygien som potta, skötbord - köpeblöjor eller tygblöjor... Ja, det märker vi helt enkelt. Det går inte att förbereda allt allt allt...
Jag tycker ändå att vi lyckats förbereda ganska bra so far...


Du som är erfaren förälder. Vad saknas? Vad har du för tips om ovärderlig barnpryl eller leksak, klädesplagg eller matattiralj som vi borde skaffa innan lillo är här...


För det är nästan bara lillo som saknas oss nu...  






Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards