litenlangtan

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2011

Dödens närvaro

Av litenlangtan - 22 augusti 2011 06:56

För ett par veckor sen träffade jag en gammal klasskompis och hennes barn - vi har ju inte setts eller umgåtts på nära 20 år men vi funkade då och funkar nu. Hon är hemma med sitt yngsta barn och vi kom att prata om åren som passerat och självklart uppdaterade vi oss kring vad som hänt och vilka man träffat och varför och varför inte osv...


Vi kom att prata om vänner som glidit bort och anledningar till detta och vi var nog båda lite tilltuffsade av livet och har haft våra svackor. Men nu känner vi båda två att vi har tagit os upp ur respektive gropar och ser omvärlden på lite annat sätt...


I lördags fick jag ett SMS av henne där hon berättade om en av de där gamla klasskompisarna som vi pratade om då. Hon var död enligt den dödsannons hon hittat i tidningen - visste jag något mer om detta dödsfall?
Jag har ju itne haft någon egentlig kontakt med denna tjej på de 20 år som gått sen gymnasiet så jag visste inget - men vi är inte 40 ens - vad kan ha hänt? Sjukdom? Olycka? En önskan om att inte leva vidare?

Igår hade hon haft kontakt med en annan gemensam klasskompis som visst haft kontakt under alla år. Hon hade cancer i magen och behandlades för det sen förra sommaren. På midsommar fick hon en propp i lungan och nu hade hennes hjärta gett upp. Det är alltid tragiskt med för tidig död. Alltid! Jag slungades raskt tillbaka till min första relation. Med killen som hade cancer, inte en utan flera gånger - hur överjävligt det var, hur ovisst det livet var. Hur skör och bräcklig den tråden är som våra liv ibland hänger på.

Vi är inte 40 år fyllda och en av oss har redan lämnat jordelivet...
Jag har idag ingen kontakt med min gamla pojkvän som var sjuk så många gånger. I en period av friskhet lämnade jag relationen. Jag har inte sett tillbaka men jag hoppas att han lever och mår bra...

I min själviskhet önskar jag dock att mina gamla klasskompisar som kommer att återses på begravningen inte ska tala om mig. Jag menar sådär som man gör när man ses igen efter många år isär.
-Vilka gamla klasskompisar har du kontakt med?

Frågan kommer ju...

Den andra klasskompisen - som haft kontakt med henne som dött - hon och jag var bästa vänner länge länge...
Men idag har vi ingen kontakt och jag vill att det så ska förbli. Jag vill inte att hon ska veta vad jag gör, hur jag mår, vad jag drömmer och hoppas på. Jag vill inte att det ska pratas om mig. Det var ju en stark anledning till att jag lämnade lilla hålan där vi bodde och flyttade till den något större och mer anonyma storstaden...
Kan jag be min nygamla vän att inte säga något om mig? Kan jag vara så självisk och egocentrisk i denna stund av sorg? Jag ska själv inte gå på begravningen så långt har jag bestämt. Det är hemskt och tragiskt men
jag vill behålla min integritet när så många andra jag inte känner delar det mest privata av mig... Det kanske är just det...
Att ni inte vet vem jag är (oekj då, några av er vet ju) gör det lättare för mig att vara öppen och rak med vad jag känner och tycker...

Snart dax för ett besök hos företagshälsovården. Min oro över min värk ivänster sida finns kar. Efter min husläkare skickade mig på lungröntgen före sommaren så har väl oron släppt något. Men inte värken, den biter sig envist kvar i sidan på mig. Och jag vill inte upptäcka något läskigt som förkortar mitt liv. Därför ska jag inistera på att förtagsläkaren skickar en remiss någonstans där vi kan komma fram till vad min värk kommer ifrån. Jag är nämligen rädd att den inte ska släppa när min väntan och längtan är över - att den inte är inbillad utan högst verklig...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards