litenlangtan

Alla inlägg den 30 augusti 2011

Av litenlangtan - 30 augusti 2011 15:14

Självklart pratades det om min vikt på läkarbesöket igår. Jag är ju inte överdrivet stor på något sätt. Men jag önskar ta tag i det hela IGEN och ska ner några kilon. ner i mina kläder och känna att jag trivs med mig själv. Nu har jag äntligen äntligen insett att det GÅR inte att äta bröd längre. Inte alls. Så istället bakar jag eget LCHF-bröd. Nu funkar det mycket bättre. Men det går sakta.

Förmodligen för att min övervikt inte är så stor. Det kan handla om upp till ett halvkilo i veckan - nu inför mensen så går jag upp någit kilo igen vilket är så himla tråkigt men men...

Hur som helst så frågade sköterskan hur jag "försöker minska i vikt" och jag sa att jag äter mer eller mindre LCHF sen 2008. Vi äter alltså helfeta mejeriprodukter, riktigt smör, olja, majonnäs, avokado och mängder med ägg. Rikligt med proteiner och kolhydrater i form av grönt.

Enligt undersökningen ligger mitt kolesterolvärde över "det normala" med 0,5 - och sköterskan varnade mig för de animaliska fetterna.

Jag sa att jag har läst på så jag känner mig inte så orolig. Kolesterolet påverkas bland annat av stressnivåer, motion, sömn och ålder.
Så den enormt påfrestande situation vi har med adoptionen, att inte veta, med alla behandlingar vi gått igenom och ovanpå det ett jobb där jag inte trivs särskilt bra - plus att jag är dålig på att röra på mig - japp, jag förstår att jag måste ha det i åtanke men oroad... näe, inte särskilt...

Sköterskan frågade också om jag kände mig "trög" i huvudet? (av kosten alltså!)

-Näe, sa jag - absolut inte...
-Blir du förstoppad?

-Näe, det vill jag inte påstå...

Hon rekomenderar ingen att äta LCFH men om man vill det så kan man välja att ta till lite kolhydrater - som att ta en potatis... (som ISO-dieten)
-Jag äter kolhydrater vajre dag sa jag, i form av grönsaker.

Jag tror faktiskt inte att jag mått bätte än jag mått på LCHF - i kombo med att jag slutat röka för många år sen. Dricker ytterst måttligt med alkohol. (snedsteget på festen förra helgen räknas inte!) och äter lagad mat med bra råvaror och dessutom helt vegetariskt rätt ofta.

Så bra som jag sköter mig nu har jag aldrig gjort förrut...

Jag ska bara orka ända fram tills vi åker till landet den här gången! 





Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards