litenlangtan

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

Alla dessa tankar

Av litenlangtan - 18 oktober 2011 07:08

Inatt har mamman sovit en hel natt - så hima skönt. Men jag vaknade till en regnstorm som hette duga. Påpaltat med regnställ och mössa med skärm plaskade jag iväg till jobbet i kolmörkret strax innan 6...

Men det är okej - det är bara några veckor till - sen är det dags att bege sig till andra sidan jorden och möta lillo!

Igår var det "barn till varje pris" igen... Nu när spelplanen ritats om lite så blir programmen annorlunda... Det handlade om adoption och jag känner igen alla känslorna av ovisshet och utanförskap. Camilla är bra med orden!

De har dessutom fått två finfina ungar! :-D Och prövat och prövats på så många olika sätt... Deras beslutsamhet om att bli fler och det genom adoption är stark och sann!

Det är givetvis sjukt svårt att beskriva HUR det känns och vad som hela tiden bubblar i skallen - när ska jag få barn. Vad gör vi om det inte blir några... Hur lång tid ska man hålla på. Man vill inte vara bitter men ALLA ANDRA FÅR JU! jag tycker inte de går på djupet med det utanförskap som finns. Den sorg och den oro för framtiden som man bär med sig under så lång tid...


Programmen nosar på känslorna, tankarna och de brottningsmatcher som utspelas inne i alla oss barnlösa människor. Men jag tyckte att singeltjejen hade en sån bra beskrivning. Landet Narnia - det är där vi bor och det är bara de som varit där som förstår...
Jag vet att jag var så jävla upprörd över en vän som sagt något idiotisk och jag gick till en samtalsterapeut och skulle prata om min ilska och aversion mot gravida... För det var så det kändes då...
Hon frågade om alla i min omgivning 'måste förstå mig' - jag har grubblat som fan på det där...

Om jag är öppen med vad som drabbat mig så ja, jag tycker att man måste förstå att man inte slänger ur sig vad som helst. Att man frågar eller säger - 'jag vet inte vad jag ska säga' - istället för att vara tyst och låtsas som det inte finns. Min man är lite mer blyg än vad jag är men han säger samma sak. Om man berättar så är det skönare att den andre säger 'jag vet inte vad jag ska säga' än att man möts av en intetsägande tystnad...

Men jag pratar hellre om det än är tyst... det borde de flesta veta vid det här laget... :-D

Nu är vi barnlösa i ngåra veckor till - det är helt galet egentligen... 

I fredags blev jag dock behandlad som vilken mamma som helst när jag träffade min kompis med den jämnåriga dottern. Vi gick i klädaffärer i jakt på något fint till lillo.

-Var brukar du köpa dina haklappar, frågar hon plötsligt...

Brukar???  Haha, jag brukar inte köpa haklappar - men det värde att jag plötsligt sågs som en mamma i någons ögon...
Men jag insåg att dessa frågor kommer komma helt spontant snart.


I kväll går jag på spanskan - kanske sista lektionen - och så ska vi köpa en resebrandvarnare och eventuellt sånna där "vakum-påsar" som man packar kläder i... Nån som har erfarenhet av dem?

Bra? Dåliga?




 
 
Ingen bild

Åsa

18 oktober 2011 10:27

Hej!

Tips till resan är att köpa med sig blöjpåsar till använda blöjor. Även engångsunderlägg till skötbord är toppen att ha med. Man vet aldrig var man måste byta blöja... Våtserverterna i Colombia är svårt parfymerade vilket jag inte gillar alls men det är ju så klart tungt att bära med sig det hemifrån. Det var dagens tips från mig! Jag är jätteglad för er skull. Kram

litenlangtan

18 oktober 2011 14:14

Blöjpåsar är inköpta... Underlägg att byta på är fixat...
Våtservetter får vi väl se över... :-D
Tack så mycket Åsa! Kram!

 
Siri

Siri

18 oktober 2011 12:58

Hej!
Vakumpåsar är jättebra, men du behöver ha tillgång till dammsugare! Kanske kan ni få låna på hotell/pensionat när ni ska hem (jag antar att ni tänkte använda till resan?). Vi har vakumpåsar hemma modell "väska" som vi köpt på ICA Maxi, som tar 2-3 täcken och lika många kuddar och blir mycket "platt" när det är utsuget all luft. Vanliga påsarna i samma modell som "väskan" läckte och jag lämnade tillbaka. Minns ej märket för tillfället.

http://www.syskonlangtan.blogspot.com

 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

18 oktober 2011 13:15

Tack för att du tycker om mina ord! :-)

http://kvarnlyckan.wordpress.com

litenlangtan

18 oktober 2011 14:45

Självklart!

 
Hedda

Hedda

18 oktober 2011 16:17

Jag tycker det var en konstig fråga från din samtalsterapeut, om "alla måste förstå dig". Oftast är det ju inte "alla" som måste göra det, utan de som befinner sig närmast. Och anledningen till att man vill bli förstådd är ju att man känner sig väldigt ensam i sin situation och då naturligt söker förståelse hos omgivningen.

Sen är ju ofta omgivningen oftast inte så bra på att ge den där bekräftelsen. Så den behöver man hitta olika sätt att ge till sig själv... Det är inte lätt minsann.
Har inga packningstips men önskar lycka till! :)

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
Isabel

Isabel

18 oktober 2011 20:02

Vakumpåsar är kanon, men det behövs vanligtvis dammsugare... iofs kan det finnas en snäll städerska på hotellet men :-) På Clas Ohlsson (tror jag det var) har de en verison som man rullar ut luften på... lite mindre påsar, för typ seglar livet eller dyligt. Har inte provat just dessa men kan vara värda en undersökning!
Kram

http://sweduk.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards