litenlangtan

Alla inlägg den 28 november 2011

Av litenlangtan - 28 november 2011 21:16

Nån vecka innan vi reste pratade jag med försäkringskassan. De hävdade bestämt att de måste ha in dokumentation kring barnet - dels vårt medgivande från Soc och dels ett dokument där det står vilket datum vi får barnet i vår vård.


AC hävdar att det inte behövs nån dokumeentation kring datumet - FK ska "bara lita på vårt ord" och bla bla...
Jag blev lite sur på vår AC-kontakt för det tog 3 mail från mig med vädjan om ett papper från dem med datumet på eftersom flera oberoende personer på FK ville ha det. Tillslut gav AC med sig och fxade det jag vill ha och jag skickade papper till FK. Någon dag innan vi reste pratade jag med FK och fick ett "muntligt medgivande" om att dokumenten kommit in och att allt va okej. Vi skulle "bara behöva begära föräldrapenning" när vi väl fått barnet i vår vård...


Det vi kommit överens om innan är att jag tar ut alla min semester, maken tar föräldraledigt och sen tar han ut resterande semester när vi kommit hem.


Det blev dock inte så att vi gick in på FK's hemsida med en gång samma dag vi fick sonen utan det dröjde tills vi åkte på semester.


Men till min förvåning har inte vi möjlighet att begära föräldrapenning ännu. Den sidan är inte tilljänglig för oss. Jag har mailat inte mindre än 4 gånger till FK och bett om råd. Deras robot Hanna har trots allt gett mig bättre svar än någon människa på FK. Jag har fått mail som går att svara på efter enträget försökande. Personen i fråga skrev att de skickat en "manuell ansökan"på papper om föräldrapenning HEM till mig. Jag undrar om de är riktigt kloka när jag upprepade gånger skrivit att vi är i Landet! Hur vi än försöker förblir det fel.


Det vi har bett om är att få igång föräldrapenning för pappan och att jag ska ta de 10 "pappadagarna" då min semester är slut om vi inte hunnit hem då.


I dag kollade vi på sidan och då står det att JAG begärt "föräldrapenning" från den 1/11 (vi fick sonen den 8/11 och det har de dessutom papper på) och att maken begärt "tillfällig föräldrapenning"  (de som traditionellt kallas 'pappadagar' den 20/11.


Alltså alla fel...


Nu försöker jag samla mig för att göra ett sista försök att få till ett mail som är tydligt för den person som finns på andra sidan. Jagh ar ju bett att få mailadressen till någon som kan 'adoption' och som man kan föra dialog med - jag svarade men har inte fått något mer tillbaka från henne...


Vad gör man för att räta ut frågetecknen. Har nån av er därute fått igång FP under tiden ni vart borta? Gjorde ni något speciellt. Har nån en mailadress till någon vettig människa som kan något om adoption på FK i Göteborgstrakten?


Jag är så trött på dem redan.  

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards