litenlangtan

Direktlänk till inlägg 28 november 2011

Försäkringskassan

Av litenlangtan - 28 november 2011 21:16

Nån vecka innan vi reste pratade jag med försäkringskassan. De hävdade bestämt att de måste ha in dokumentation kring barnet - dels vårt medgivande från Soc och dels ett dokument där det står vilket datum vi får barnet i vår vård.


AC hävdar att det inte behövs nån dokumeentation kring datumet - FK ska "bara lita på vårt ord" och bla bla...
Jag blev lite sur på vår AC-kontakt för det tog 3 mail från mig med vädjan om ett papper från dem med datumet på eftersom flera oberoende personer på FK ville ha det. Tillslut gav AC med sig och fxade det jag vill ha och jag skickade papper till FK. Någon dag innan vi reste pratade jag med FK och fick ett "muntligt medgivande" om att dokumenten kommit in och att allt va okej. Vi skulle "bara behöva begära föräldrapenning" när vi väl fått barnet i vår vård...


Det vi kommit överens om innan är att jag tar ut alla min semester, maken tar föräldraledigt och sen tar han ut resterande semester när vi kommit hem.


Det blev dock inte så att vi gick in på FK's hemsida med en gång samma dag vi fick sonen utan det dröjde tills vi åkte på semester.


Men till min förvåning har inte vi möjlighet att begära föräldrapenning ännu. Den sidan är inte tilljänglig för oss. Jag har mailat inte mindre än 4 gånger till FK och bett om råd. Deras robot Hanna har trots allt gett mig bättre svar än någon människa på FK. Jag har fått mail som går att svara på efter enträget försökande. Personen i fråga skrev att de skickat en "manuell ansökan"på papper om föräldrapenning HEM till mig. Jag undrar om de är riktigt kloka när jag upprepade gånger skrivit att vi är i Landet! Hur vi än försöker förblir det fel.


Det vi har bett om är att få igång föräldrapenning för pappan och att jag ska ta de 10 "pappadagarna" då min semester är slut om vi inte hunnit hem då.


I dag kollade vi på sidan och då står det att JAG begärt "föräldrapenning" från den 1/11 (vi fick sonen den 8/11 och det har de dessutom papper på) och att maken begärt "tillfällig föräldrapenning"  (de som traditionellt kallas 'pappadagar' den 20/11.


Alltså alla fel...


Nu försöker jag samla mig för att göra ett sista försök att få till ett mail som är tydligt för den person som finns på andra sidan. Jagh ar ju bett att få mailadressen till någon som kan 'adoption' och som man kan föra dialog med - jag svarade men har inte fått något mer tillbaka från henne...


Vad gör man för att räta ut frågetecknen. Har nån av er därute fått igång FP under tiden ni vart borta? Gjorde ni något speciellt. Har nån en mailadress till någon vettig människa som kan något om adoption på FK i Göteborgstrakten?


Jag är så trött på dem redan.  

 
 
Kix

Kix

28 november 2011 21:56

Det känns inte som att någonting går smidigt, ja förutom sonen då! :) För visst pratar de svenska på FK i Göteborg?

http://kix.bloggplatsen.se

litenlangtan

29 november 2011 14:42

ja "alla talar svenska" men de kanske inte kan läsa???

 
Jeane

Jeane

28 november 2011 22:37

Jag jobbar "lite grann" på FK (jobbar på servicekontoret som är reception för FK, SKV och PM). Jag är inte expert alls på FK (har tjänstledigt från SKV) men min förklaring är så här:

Den hos FK som gör er anmälan (eller om ni gjort den själva på Mina sidor) kan inte göra det bakåt i tiden. Det datum anmälan görs i systemet är det datum som syns på Mina sidor eller på det papper ni får. Om er anmälan gjorts tex. den 20/11 så får ni själva på blanketten (vet inte om det funkar på Mina sidor) skriva att ni vill ha TFP (tillfällig föräldrapenning) from. det datum ni önskar - ni får sedan under övriga upplysningar skriva en "förklaring" till varför anmälan inte gjordes det datum ni ansöker om TFP ifrån. Brukar inte vara något problem, förutsatt att "barnet är i er vård". Detta gäller i normala fall även FP.

Jag vill ge er ett råd också. Ni ska "invandra er son" när ni kommer hem. Invandring i det här fallet innebär ansökan om personnummer till honom hos SKV (ta med son, medgivande, pass och alla papper som styrker att han är er det FÖRSTA ni gör när ni kommer till Sverige och gå till närmaste Skatteverk, båda föräldrarna) och sedan registrerar ni honom hos FK så fort han fått personnummer (SPRING in till FK då för det brukar ta tid). Prio ett alltså när ni kommer hem!

För övrigt önskar jag er all lycka! Ska bli spännande att läsa om hemkomsten :)

Stor kram!

http://jeanequidote.blogspot.com

litenlangtan

29 november 2011 14:40

Eftersom vi måste ha ett svensk pass till sonen innan vi får komma hem så har vi redan personnummer. Det där med "invandringen" vet jag inte om vi måste göra... Ska kolla upp det...

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

28 november 2011 22:45

För mig var det också det där pappret som de sände hem till mig som ställde till det - jag fick ju resebesked 2 dagar innan avresa och hann inte få pappret på posten - och det gick ju inte att skriva ut från nätet.
Såå irriterande!
För mig löste det sig genom att mina föräldrar tog med sig pappret när de åkte till Vietnam en vecka efter mig och min syster tog med sig pappret hem då hon åkte hem några dagar efter det - så familjemedlemmar som kan åka tur och retur Colombia är mitt tips ;-)
Försäkringskassan litade på mitt ord om dag för dottern i min vård i alla fall.
Sen dröjde det jättelänge innan jag kunde använda online-tjänsterna - tror att det berodde på att det var en sk svag adoption och att det inte gick förrän adoptionen gått igenom i tingsrätten hemma. Också konstigt kan jag tycka - jag hade rätt till f-penning men inte rätt att begära den digitalt.
Lycka till - hoppas ni får någon ordning på allting. (och medgivandet ska de ju aldrig ha - samtycket ja, medgivandet säger ju ingentin om att man ska få/har fått barn)
kram

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

29 november 2011 14:35

Jag tror att det bästa är att hoppas på väldigt kort handläggningstid av vårt ärende i landet och tro att vi snart är hemma. S¨å får vi ta itu med alla papper när vi kommer hem... *örk*

 
Ingen bild

Anette

29 november 2011 06:46

Oj, oj, oj inget har då hänt med försäkringskassan sedan vi adopterade från just ert land för 20 år sedan!! Det var krångel från början till slut. Som grädde på moset schabblade de bort vårt adoptionsbidrag på 48000 kr genom att bokföra det på något annat konto som inte vi hade. (Adopterade två barn samtidigt) Det dröjde en månad extra att få det. Undrar vad det är för inkompetenta personer som arbetar där. Men grattis till sonen i alla fall och hoppas att ert strul löser sig. Ha en fortsatt underbar tid i det härliga landet.
Kram Anette, mamma till tre glitter från C

litenlangtan

29 november 2011 14:32

Det hoppas vi med...

vi har det bra än så länge, inga större hemlängtanskänslor. Men man kan fråga sig varför det ska vara så krångligt att adoptera i alla lägen...

 
Ingen bild

Kvarnlyckan

29 november 2011 12:59

Hej

Du skall be om att få tala med er handläggare. Det finns en sådan om ni är registrerad och de kopplar er till den personen eller ger er direktnumret. Den personen vet mer...

Tänkte faktiskt inte på det du beskrev eftersom vi inte sökte föräldrapening förren efteråt. Men det stämmer precis det du säger, att man inte kan söka på hemsidan. Vi lämnade dock inte in några intyg alls och allt var igång på 3 veckor, men en vän till mig var tvungen att visa upp barnet på FK innan de fick föräldrapeningen, men barnbidraget fick de från dag ett... :-)

Annars hoppas jag att allt är bra med er. Just nu verkar jag tappat itnresset för datorn men jag läser då och då.

Kram

litenlangtan

29 november 2011 14:30

Någon sådan vet jag inte om jag kan få tag på här i utlandet. Jag tänker ju inte ringa hem på min mobil = svindyrt...
Har en som jag mailar med men jag får inga svar där...

 
Ingen bild

Ann

29 november 2011 19:48

Vi fick det faktiskt att fungera när vi befann oss i Landet. Men det var mycket tack vare vår granne som jobbar på fk. Det var ytterligare ett papper som skulle in när vi var borta. Min mamma fick hem till vårat hus, leta reda på det och ner till fk. För visst SKA det fungera även för oss adoptivföräldrar, av ren princip!
Ha det gott dom sista dagarna, nästa vecka utlovas snö hos oss!
kram

litenlangtan

29 november 2011 20:25

Det jag får som svar är att en manuell begäran (på papper) går att skicka in och då ska det funka - men det är ju sällan man kan skicka det när man befinner sig utomlands.
Det borde som princip vara möjligt för oss som blir föräldrar utomlands men inte för de som hela tiden befinner sig i Sverige kan man tycka... Skumt...

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

29 november 2011 20:48

Gud vad jag är tjatig ;-) men som kommentar till Jeanes kommentar - har väldigt svårt att förstå varför medgivandet ska visas upp någonstans.
Samtycket om att man har tillåtelse att adoptera just det barnet ja - men varför ska man visa upp papper som beskriver ens bakgrund, familjesituation etc etc...

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

30 november 2011 14:17

Jag håller fullkomligt med men vi skickade en spansk/svensk version av något som såg ut som ett medgivande samt samtycket från Soc. Det som störde mig mest var ju att FK skulle ha in ett dokument (somkunde vart skriven av vemsom helst typ) med det datum som vi skulle få sonen. AC påstod att det var "länge" sen FK höll på att bråka så...
MEN inte då...

 
Ingen bild

Åsa

29 november 2011 21:14

Hej på er!

Jag förstår att detta är superfrustrerande. Vi fick det att fungera helt smärtfritt faktiskt både förra och detta året. Vi ringde in och sa att vi ville ha papper för att kunna begära FP. Våra chefer intygade vad vi hade i lön och vi fyllde i de papper som kom hem. Där skulle man speca hur många dagar/vecka man ville ta ut. Visst är det stökigt sånt här...det ska ju bara fungera. En tröst är att det blir väldigt smidigt när ni väl fått persnummer på lilleman.

Hoppas ni har det fortsatt fint och mår bra.

Åsa

litenlangtan

30 november 2011 14:20

Tyvärr har vi inte vart så förutseende och fixat alla papper eftersom vi hela tiden fått intrycket av att det skulle gå att göra det på nätet.

Vi får hoppas vi får ett snabbt beslut om sentencia och får komma hem och fylla i alla papper... :-D

 
Ingen bild

C

29 november 2011 21:18

Be dem faxa pappret till hotellet och sedan faxar ni det till FK. Vi fick göra så med dett förnyat intyg som krävdes när vi var i landet. Borde FK klara också tycker man...

litenlangtan

30 november 2011 14:19

Jag ska se om vi kan få det fixat till det andra hotellet och se om de godtar det.
Enligt alla olika infokanaler så verkar det som att innan vi är juridiska vårdnadshavare och har personnummer på sonen går det INTE att anmäla det på internet.

Trots att jag fått uppgifter om det innan...

 
Sara

Sara

1 december 2011 20:40

FK i ett nötskal!!!!

När vi kom hem från Kina med vår son tänkte jag att nu ska jag göra rätt från början (hade försökt via telefon få besked om rätt papper MEN fick olika svar) så jag stegade in på FK med min son och bad om att få papper gällande adoptivbarn. JA, jag visade upp sonen och sa att han var adopterad och nu var jag trött på att vänta på pengar, nu ville jag ha RÄTT papper att fylla i....och ja jag fick med mig papper hem. Satte mig vid köksbordet och började läsa och fylla i, det gick bra ända tills jag fyllt i namn och personnummer för SEN kom frågor som "ämnar du bosätta dig i Sverige?" "är du här för studier?" "Ämnar du resa tillbaka till ursprungslandet?" "har du familj/barn kvar i ursprungslandet?"...eh eh då började jag undra vad i hel...e FK håller på med!!! Inte ens då jag personligen kom och och visade upp min son och berättade vad saken gällde fick jag rätt papper...................Nu i efterhand kan jag le lite åt det ;-)

http://saxdesign.blogspot.com

litenlangtan

1 december 2011 23:14

Men M E G A S U C K!!!

Jag säger då det....

Jag lägger ner försöken att få detta att funka i landet - ber en bön och hoppas vi kommer hem snart...

SEN ska vi sätta fart med de där j**la paprena...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards