litenlangtan

Alla inlägg den 11 januari 2012

Av litenlangtan - 11 januari 2012 21:44

Flera gånger sen vi fick sonen har jag tänkt på hans biologiska mamma. Hur för mig ovisshet äntligen tagit slut och hennes knappt har börjat. Jag menar; hon kommer ju säkerligen alltid undra hur det gick för hennes barn. Hon kommer alltid fundera över hur han vuxit upp och om han kommer söka efter henne någon gång när han blir vuxen...


Jag är så otroligt lyckligt lottad som får finnas i hennes sons liv, att jag är den som får var där när han somnar på kvällen och när han vaknar på morgonen. Att jag ska få vara med när han firar sin första födelsedag, när han får sina första kompisar på förskolan eller i grannskapet, tar examen från första klass, gör sitt första mål i fotboll, hockey eller handboll kanske. När han presenterar sin första flickvän och får sitt första jobb...


Konstigt nog har ju allt gått så bra, från första stund har han känts trygg och nöjd med oss, med livet, med allt som händer omkring honom. Självklart är det ibland saker som han blir lite stressad av, som när vi var på vårdcentralen och de skulle ta blodprov osv. När vi träffar nya människor är vi restriktiva med närkontakten - han har det bäst hos oss just nu och det verkar som att våra nära och kära förstår och respekterar!
Men på hela taget har allt gått fantastiskt bra. Han är en tålmodig, envis, rolig, charmerande fantastiskt liten person! Jag är så lycklig över att få vara hans mamma!


Det som är märkligt är att det känns så naturligt att vara mamma, det är som om jag aldrig gjort annat än bytt blöjor, lagat barnmat, sjungit barnsånger och vyssjat och burit en liten plutt... Inget är särskilt "nytt" - trots att det säkert är över 20 år sen jag tröstade en liten. Mina vänners barn har ju så klart velat gå till sina föräldrar om något gjort dem ledsan. Men jag satt barnvakt åt mina systrar och grannarnas barn - men som sagt, det är över 20 år sen...


Idag har maken varit hemma själv med sonen på kvällen, jag har varit på en kurs... Han var så trött så det hade inte varit några som helst problem att få honom i säng iaf. Vanligtvis sover han 3 gånger per dag men den här veckan har han själv valt bort en sovpaus - till förmån för två längre istället... Det är så otroligt skönt att kunna ställa vagnen utanför dörren och ha uppsikt genom fönstret när han sover ute...


Det har vart en spännande första vecka som 'riktigt' föräldraledig. Jag har dessutom lokaliserat en gammal bekant - med nyfött barn - i grannskapet... Det bådar ju gott inför vinter och vår - det kanske blir en hel del barnvagnspromenader av det...




Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards