litenlangtan

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2012

Kära ni!

Av litenlangtan - 1 augusti 2012 17:09

Självklart förstår jag att intresset dalat när jag inte längre skriver så ofta - men 50 000 besökare på ett år - det hade jag nog aldrig trott!
När jag tänker tillbaka på förra sommaren - hur jag bestämde på försommaren att okej - det KOMMER INTE HÄNDA den här sommaren men till hösten! Och när hösten kom blev allt olidligt tråkigt och jag tappade hoppet om att det skulle bli ett barn 2011 faktiskt. Vår sena höstresa gjorde lite lite för att pigga upp oss men så snart vi landade på svensk mark igen kom mellankolin över mig igen. Det skulle A L D R I G bli vi...

Men så plötsligt hände det! Vi blev mamma och pappa till världens härligaste lilla kille och han växer och frodas, får tänder, går och nästan springer och lär sig nya saker hela tiden!
Han är läraktig och smart och fin på alla tänkbara vis! Och jag kommer sakna att inte hänga med honom varenda dag när nu hösten snart närmar sig igen!
Igår skickade vi in en anmälan till kommunen om dagisplats från vårterminen 2013! Det känns galet!
Nästa vecka ska vi gå ut - bara jag och maken - vi ska se en film på bio. Min mamma ska vara barnvakt. Men antagligen bara till ett sovande barn. Vi planerar att lägga som vanligt och sen smyga iväg och se Batmanfilmen (bara 2 timmar och 45 minuter!) och sen åker vi hem igen och hoppas han fortsatt sova...
Det där med barnvakt på vaken tid får komma sen - är vi onormala som inte haft nån form av barnvakt än? Är det osmart med tanke på förskolestart till årsskiftet? 
Vi är fortfarande de enda som skjuter barnvagn, byter blöjor, klär på och matar - alltid - även om vi träffar andra...
Kanske dags att långsamt försöka introducera andra i omvårdnaden av sonen... Jag tänker att man är uppmanad att vara exklusiv i början men nu har det ju snart gått ett år...
Ge mig lite råd är ni snälla - eller tips på var jag kan hitta råd eller info om det här!

Maken har gett mig lite ensamtid idag och vi har dessutom gjort en rolig fotogrej tillsammans som ger oss bra material för återrapport nummer två som snart ska in.
Har jag tur kommer jag ut lite i skogen för att plocka lite bär och svamp också i veckoslutet!

 
 
Jenny / Ekomamma i stan

Jenny / Ekomamma i stan

1 augusti 2012 21:22

Vi har ju inte adopterat, men E har inte haft barnvakt mer än 10 gånger under sitt 1,5-åriga liv och då har de flesta gångerna varit kortare stunder medan jag varit iväg på något ärende. (En gång var t ex en arbetsintervju samtidigt som maken hade ett obligatoriskt seminarium och en gång var ultraljudet med lillasyskonet.)

En enda gång har vi haft barnvakt under natten och ett par gånger har vi varit ute på kvällen och ätit middag. Det har alltid gått bra men det har liksom fallit sig så att det inte blivit så ofta, delvis beroende på tillgängligheter hos barnvakter, delvis på att vi inte känt så stort behov. Och precis som du skriver, så är det alltid vi som matar, byter, lägger etc. Gissa om jag tyckte att det kunde ändrats lite när jag var själv med min mamma på landet, men inte... Jag tycker att det är extremt svårt att fråga "kan inte du..."

Tyvärr har jag inte så mycket råd annat än att testa och se hur det går. Gör som ni gör nu och planera in kortare saker. Vi har t ex gjort så att när vi varit ute och ätit så har vi valt restaurang nära barnvakten för att minska på tiden och vara tillgängliga om det skulle bli kris (vilket aldrig hänt). Nästa gång vi ska på ul ska vi be makens mamma att vara i parken med E, där är hon supersysselsatt och det blir enkelt för makens mamma också.

Hoppas att min kommentar kunde vara till någon nytta i alla fall, mest lite info om hur vi har gjort.

http://livinggreen.se/blogg/ekomammaistan

litenlangtan

1 augusti 2012 22:53

Tack Jenny för bra input! Jag kanske bara inbillar mig att andra får så mycket hjälp av släkt och vänner men det kanske är fel...

För vår del är det väldigt bra att vi jobbat på samhörighet, anknytning och familjekänsla - vår familj är ju inte ett år än även om sonen är det så det bekommer mig inte att vi är de enda som "hanterar" sonen men vi får inte utesluta att andra ska kunna göra det också eftersom det kommer underlätta för oss. Som du säger är det smart att göra korta försök i början och finnas tillgänglig! Tack för goda råd!

 
Annika

Annika

3 augusti 2012 22:04

För oss är ju situationen helt annorlunda med tanke på att föräldraledigheten här bara är 14 veckor, så han tas om hand av andra hela dagarna.

Jag tror att det i ert fall säkert varit extra viktigt att vara ni, med tanke på anknytningsprocessen och allt, men kanske kan det vara en bra idé att börja försöka sig på lite barnvakt emellanåt. Inte bara med tanke på sonen, han kommer säkert att anpassa sig finfint till förskolan, men också med tanke på er, det kan nog vara nog så svårt för föräldrarna att plötsligt lämna barnet i någon annans vård hela dagarna och då kanske det kan vara bra att ha haft lite "inskolning" i det!

Kram

http://colombialiv.blogspot.com

litenlangtan

4 augusti 2012 11:03

Såklart har det varit viktigt att det ska varavi i första hand - en hel del också att han är otroligt efterlängtad och att jag inte vill dela med mig, varje minut ned honom känns dyrbar!
Men för att vi gradvis ska vänja oss vid att någon annan ska ta hand om honom när vi måste jobba måste vi nog låta andra vara delaktiga såklart!
Kram

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

5 augusti 2012 23:18

Jag lämnade dottern utom synhåll när jag varit hemma i ett knappt år - och då först så gick hon med mormor eller någon annan nära och hämtade posten eller liknande - hon sa hejdå till mig - sedan tog jag cykeln och åkte och badade - sade hejdå till henne.

Det blir ju skillnad när man är 2 - er son har ju ändå fått erfarenhet av att någon av er går och kommer hem - det är ju bra inför framtiden.
Min dotter sov en hel natt utan mig nu för några veckor sedan - efter nästan 3 år - och då sov jag i en stuga på samma gård.
Däremot har jag varit borta på kvällen då och då - några gånger med nattning, några gånger har jag gjort som ni ska göra - nattat henne och haft barnvakt medan hon sover.
Jag har då berättat för henne att jag ska vara borta så att hon vetat det om hon skulle vakna innan jag kom hem.
Lycka till - hoppas ni får en trevlig filmkväll!

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

6 augusti 2012 21:03

Tack för att du delar med dig - vi har medvetet och omedvetet varit de enda som tar hand om sonen. Vi har ju släkten på några mils avstånd men jag tror också att våra egna mammor och pappor är ganska glada åt att vi tar hand om sonen själva och inte begär hjälp med blöjbyten och tinga nattningar. Men som sagt det är dags att låta andra vara med!

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

5 augusti 2012 23:19

Äsch, jag glömde ju att skriva att jag släppte in mina nära tidigare än så - de fick komma nära och hjälpa till med skötseln - fast jag var med.
För mig kändes det rätt och inget som hotade vår anknytning. (även om jag inte gjorde så direkt förstås - det dröjde ett tag)

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

litenlangtan

6 augusti 2012 21:06

Som jag konstaterat - det är hög tid att släppa in andra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards