litenlangtan

Alla inlägg den 27 september 2012

Av litenlangtan - 27 september 2012 06:36

Något har hänt med sonen. Sen ett par dagar tillbaka vill han absolut inte nattas i sin egen säng. Sängen som ändå varit en trygg och mysig plats för honom sen han var helt liten. Jag har läst tillbaka från den allra första tiden och inser att han för det allra allra mesta somnat gott i sin egen säng under det här året vi haft varandra. Samsovning är ju något som förespråkas inom adoptionsvärlden men jag har svårt att sova nrä maken råkar komma för nära på natten och han har alltid trivts ra i egen säng - som dessutom står väldigt nära vår.
Vi har inte ändrat rutiner för nattningen på något sätt, vi gör fortfarande precis samma - vare sig det är jag eller maken som lägger.
Men så fort vi närmar oss hans säng på kvällen börjar han gråta. Han vill inte ligga där alls utan ställer sig genast upp och gråter. Jag har försökt lugna honom för att kunna få honom att acceptera sin säng igen men jag har inte hjärta att låta honom bli kvar där alls. Han tystnar alltid när vi lyfter upp honom och oftast somnar han helt nära den som lägger i den stora sängen.
Några gånger har det slutat med att jag lyft över honom till sin egen säng innan han somnar på grund av att han inte är stilla utan tror att vi ska leka. Då har det alltid fungerat utan gråt. Han har kommit till ro inom ett par minuter och lugnt somnat.

När han somnat bullar vi upp med kuddar för stilla är han ju inte när han sover. Sen har jag lyft över honom innan det är dags för oss att sova för både jag och maken är eniga om att vi alla sover bättre med det utrymme som vi har i respektive sängar.

Däremot återvänder han ofta till storsängen på morgonen. Idag vid 04:30... Då jag börjar tidigt idag var förhoppningen att han bara snabbt skulle somna om och det gick bra, mina killar sov sött när min klocka ringde för någon timmar sen.

Jag tror att han behöver mer trygghet och mer närhet till oss vuxna även under natten precis just nu. Därför gör vi ingen stor grej av det. Ibland är det mysigt att ligga sked med denna lilla lilla kropp och tanka närhet av honom när jag inte träffar honom så mycket under dagtid.
Ibland är det svårare - som när han vaknat till när jag ska till jobbet (runt 06) och gör allt för att få uppmärksamhet av pappa och jag måste röra mig så tyst så tyst det bara går för att han inte ska förstå att nån faktiskt är uppe och dagen lika gärna kan börja då...
Pappan är ju itne alltid lika pigg på det...


Hur sover ni därhemma?  

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards