litenlangtan

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2012

I valet och kvalet

Av litenlangtan - 1 oktober 2012 15:09

Märkligt ändå hur man kan dela det mest intima och privata med en ganska främmande människa... Idag träffade jag en av våra leverantörer på jobbet. Minns inte helt hundra vad vi snackade om men i förbigående sa han att vi ska nog också göra 'det där'... Först förstod jag inte riktigt vad 'det där' handlade om men jag stannade upp iaf och frågade vad han menade...

-Adoptera alltså...

Jaha, det var det som 'det där' innebar...


Så kom vi då att prata om han och hans frus historia. Endometrios - aggressiv, allt ser bra ut, 3 "gratisförsök" på SU, 6 återföringar, ägg i frysen, långa långa nedreglerinsperioder, dumma kommentarer, föräldrautbildning, "så litet barn som möjligt" osv osv...


Jag tänker att jag och många många fler blev förvånade när vi faktiskt fick en sån liten bebis. Jag och de allra flesta som är i kontakt med adoption får ju mer eller mindre höra att någon bebis blir det då rakt inte! Så räkna inte med det...Såklart måste de som informerar om adoption "ta i lite" för att det faktiskt är något helt annat man får än vad man tänker sig i begreppet "få barn". För det handlar ju inte så ofta om ett rödrosa knyte med skrynklorna kvar och lite hopklämt huvud... Jag själv var ju rätt inställd på en ca 1,5-åring med spring i benen och mörka lockar (?). Förhoppningsvis skulle hen kunna ha de kläder och leksaker som jag skaffat åt hen men tja, sånt kan man ju inte veta... Nu blev det ju inte så! (fast kläderna kommer sonen växa i inom kort så det var ju välinvesterade pengar!) Och samtidigt som jag känner igen tanke på "ett så litet barn som möjligt" så släpte jag den tanken ganska omgående när vi så slog in på spåret adoption.


Nu är de inte framme där i sina tankar ännu. Hon håller sig kvar med sina sista tappra förhoppningar om biobarn. Han har redan sneglat åt adoption länge. De har lång kötid i Sverige redan...


-Vad är problemet, ta steget, det är inget ni kommer ångra. IVF hinner ni med än i några år säger jag...
I dag var säljaren tillbaka för att ställa in något i buiken. Det råkade sammanfalla med att min man och min son tittade in för att äta lunch med mig. Säljaren fick således hälsa på vår lille kille...
Jag hoppas det hjälpte honom i sitt ställningstagande för adoption!

 
 
miss mary

miss mary

9 oktober 2012 16:52

Skulle säkert hjälpa många att se alla små knattar som kommer! Både gör att se samspel, men också för att göra det lite mindre läskigt med adoption. Min man och jag har ju redan fattat beslutet och är igång, men jag gillar ändå din "påminnelse". :-)

http://missmarywants.blogspot.se

litenlangtan

10 oktober 2012 11:15

Själv kände jag en person som ville adoptera men vi tappade kontakten innan jag själv kom så långt. Maken hade nog mer erfarenhet och inte så långt till sin acceptans. Välkommen hit och tack för att du gav mig en ny blogg att följa!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards