litenlangtan

Alla inlägg den 16 maj 2013

Av litenlangtan - 16 maj 2013 03:52

Ibland räcker inte tiden till att blogga här så är det bara. Nu senast skrev jag om språket. Och fick avbryta mitt i. Jag skulle gjort ett utkast men publicerade inlägget istället och sen har det inte funnits tid att skriva vidare.

Familjen har vart sjuka, allihop. Jag åkte på nån form av influensa som inte helt är över än. Bihålorna värker och jag har nog aldrig gjort slut på så mycket snytpapper i hela mitt liv. Maken är den som brukar bli sämst när vi blir sjuka men han har klarat sig bäst hittills. peppar peppar.

Kollar på små filmer på sonen när han är yngre. Han behärksar några ord och några läten. Så mycket han utvecklats på de senaste månaderna. Så snabbt det går. Vi kan inte ens räkna alla ord han behärskar och säger nu. Dessutom snappar han upp andra språk också. Vi har en iPad med spel - både på engelska och andra språk. Ibland härmar han hebreiska som är ett av språkvalen i en app vi har.

Han är också intresserad av bosktäver till min glädje! Vi köpte muggar med våra begynnelsebokstäver på och dessa har han koll på vilken som är vems. På ett underlägg vid middagsbordet kan kan peka ut "mammas bosktav" och "pappas bokstav" samt sin förskolefrökens bokstav. Han tycker det är kul och facinerande att skriva och är nyfiken på det vilket gläder mig.
När vi gemensamt kollat på "fem myror" ibland tycker han alltid det är roligt när jag ljudar fram namnen på barnen där deras namn skrivs ut med stora bokstäver. Hur kan jag veta vad de heter?

Nu bubblar det av ord, meningar och oftast vet vi vad han menar. Ibland låter orden lite för lika varandra men det reder oftast ut sig. Det är intressant att höra hur han fantiserar och hittar på historier ibland och det är verkligen facinerande hur han minns. Om upplevelser och ljud och händelser som vi vart med om.

Han är ganska mammig fortfarande; kan han välja mig så gör han det. Men det känns som om det faktiskt funkar bättre med pappa också nu igen. På kvällen säger han: "mamma lägga dig" men är det makens tur (vi brukar köra varannan kväll) så säger vi bara att "ikväll är det pappa som lägger dig" och då är det bra med det. Konflikter kan ändå uppstå när vi bestämt att maken ska göra en sak eller om jag tex går in på toaletten och stänger dörren. Då kan ett mindre utbrott äga rum för att han inte får eller kan vara med mig. Eller om maken ska klä på honom och gå ut - då kan han verkligen yla efter mig trots att jag inte ens ska med ut. Det är jobbigt för oss allihop. Och det verkar inte finnas någon bra lösning. Jag KAN inte alltid vara med eller göra saker med och för honom. Maken måste också ta sin del i det dagliga med sonen.
Många gånger har det också vart mig han sover närmast och det har varit jobbigt för mig. Under en period nu har jag fått sova bättre vilket gjort underverk för min kropp - jag har mindre ont i axlar och nacke vilket gör att jag är gladare och kan lyfta och bära mer.

För syskonets skull hoppas jag att han snabbt kommer acceptera att han måste dela oss båda med hen i framtiden. Det är svårt nog att försöka förbereda en som inte ens är två än. Appropå det så läste jag på om barn på 23 månader. 'Plötsligt kan ditt barn rita en cirkel' och i princip sekunden efter jag läst det där så ritade sonen ciklar... Häpp, bara sådär liksom. :-D


Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards