litenlangtan

Alla inlägg den 10 november 2013

Av litenlangtan - 10 november 2013 19:24

Tanken har slagit mig - att vara djärv och bara plocka bort blöjan för stora.
Han har gått på pottan varje morgon hela veckan och det har tagit kortare och kortare tid för honom att "komma till skott".
Jag pratade med någon som kan mycket om små barn och hon sa att 'då är det ju bara att sluta med blöjan då' och eftersom vi är lediga från förskolan fredag-måndag tänkte jag att vi provar.

På torsdag eftermiddag när vi kom från förskolan tog jag bort blöjan och erbjöd honom kalsongerna istället. Det gick fint. Jag kände mig som en papegoja hela kvällen men han accepterade det.
På fredagen var vi på förskolan för adopterade en stund då vi stämt träff med bekanta där och när vi kom hem från det bytte vi återigen blöjan mot kalsonger. Vi hade en liten olycka under lördagen. Men på hela taget gick det toppenbra! Även att vara ute...

Nattblöjan var torr i morse och idag har han själv sagt till två gånger att han behöver kissa. Det känns som en säkerhet att behålla blöjan på natten ett tag. Den brukar vara tung av kiss på morgonen men om den fortsätter vara torr när han vaknar framöver tar vi nog bort den också snart.

Planen är att vi fortsätter med bara kalsonger imorgon måndag och jag ska ringa till förskolan och höra med dem hur de brukar möta barnet i det här. Han har inte sovit middag varken lördag eller söndag så jag vet inte hur det fungerar på vilan utan blöja. Vi får se hur det blir med den saken imorgon när jag är själv med båda barnen hela dagen.

Det känns som om det gått väldigt lätt. Tur för oss att vi har flera pottor - så vi kan ha en uppe och en nere. Vi har inte testat att kissa på en toalett än, och han har heller inte kyckats kissa ute. det känns som om det är en nödvändighet för att röra sig nere i centrum, gå och handla, åka buss mm.
Vi får nog uppdatera vårt klädförråd med lite mer kalsonger och mjukisbrallor som är lätt att själv ta av och få på. Speciellt på förskolan där det nog kommer ske lite olyckor i början gissar jag.

Både igår och idag har han inte haft regnbyxor på utan endast överdragsbyxor IFALL de skulle behöva komma av fort när vi lekt ute. Men de håller ju inte tätt på samma sätt som regnkläder för deras lek på förskolan.

Hur har ni andra gjort med blöjstopp - hemma först och på förskolan sen? Blöja ute och pottan när ni är inne? Jag vet att det inte är den ultimata årstiden för att sluta med blöja men nu känns det som att han faktiskt är redo och vill det här själv.
Ge mig råd och era tips tack! 



Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards