litenlangtan

Alla inlägg den 14 januari 2014

Av litenlangtan - 14 januari 2014 20:17

Jotack det har gått fantastiskt bra! Det har bara gått två månader sen han slutade men han är superduktig på att säga till och det går över förväntan bra! Hemma funderar det klockrent. Nån enstaka gång blir det missar men det är ofta vi vuxna som inte läser av honom eller så sitter han på pottan men det blir tokigt ändå...

Det ligger dock alltsom oftast en påse med blöta kläder på hyllan på förskolan men det handlar sällan om regelrätta "kissa-ner-sig"-grejer. Idag tex hade han (återigen) inte full koll på snoppen så det skvätte utanför och på kläderna...
Jag tror han ganska ofta är rätt kissnödig och då blir trycket i strålen rätt hårt också så det stänker...
De berömmer honom på förskolan att han är duktig på att hålla sig - fram tills han kommer till pottan.

Att ta sig iväg brukar också funka. Jag får dubbelkolla hur det ser ut hemma hos folk med pottor och så. På badhuset fanns det ju ingen potta och vi hade ännu inte testat vanlig toa så där fick det bli lite sittning i handfatet. Men det funkade. Han har kissat utomhus - inte jättekul i minusgrader - men det funkar!
Vi har fått till oss en toaring som förminskar toahålet och det var guld värt! Där satt han som en kung hela första dagen!

Det går jättebra att sätta på blöja då det känns som det behövs - vid längre bilresor, om vi ska vara ute länge eller liknande tillfällen. Han säger till när han behöver gå. Även när blöjan är på. Igår kunde vi inte kissa någonstans då det var drygt 10 minusgrader och vi var utomhus på en lekplats utan toa. Jag såg på hela honom att kissa i blöjan var inte hans grej längre...

Nu var det inte jättelänge sen vi slutade med blöja på dagen - men nattblöjan har vart torr varje morgon i säkert en månad så nu åkte den av den här veckan!
Han är så himla duktig - och är ju bara lite över 2,5 år.
Min stora lilla kille! Nu är det lika bra att köra på med lillebror lite då och då också... Han vet ju vad det är som händer på den där plastmojjen som står på golvet i badrummet iaf...

Av litenlangtan - 14 januari 2014 07:49

Nån månad innan jul när barnen vart sjuka och överjävliga slängde jag ur mig att en natt på hotell hade suttit fint! Att få sova bland ett överdåd av mjuka kuddar i ett kolsvart svalt rum liksom! Kanske bada eller basta. Njuta av ett dignande frukostbord!

Det var precis vad jag fick i julklapp! Jag som väst mellan tänderna till en vän - att min man minsann aldrig fixade barnvakt!

Men det hade han! Över natten tom!

Och vi hade en fin kväll! En middag med sydamerikanska smaker, lite vin, en kaffe och nåt sött!
Sen gick vi sakta tillbaka till hotellet och kollade på TV i sängen tills vi somnade!

Maken vaknade först och jag vaknade sakta till och så åt vi frukost i godan ro...
Sen slappade vi lite i sängen tills vi kände oss klara med hotellet och sen gick vi och handlade lite och tog en kaffe innan vi åkte hem till barnen och barnvakten.

Barnen hade uppfört sig väl - somnat som de skulle, vaknat tidigt och ätit bra! De blev glada när vi kom hem och barnvakten var också glad att se oss!
Allt var alltså som det skulle!

Solen sken och vi gick ut hela familjen och lekte i sandlådan en stund...

Det var helt rätt att ta en natt borta, det var skönt att fokusera på oss, prata, skratta, njuta lite av annat än morgondagens sysslor, urusel TV och att lägga sig i tid för att orka upp i ottan för ännu en dag...

Nu verkar vi kunna få till en resa i vår också, det känns skönt att ha något att se fram emot!

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards