litenlangtan

Alla inlägg den 28 januari 2014

Av litenlangtan - 28 januari 2014 22:40

Klockan är snart 22. Jag och maken skulle just ta the när lilla vaknade. För tredje (eller är det fjärde?) kvällen/natten i rad är det någon som vaknar.
Dygnet har vart mardrömslikt. Stora vaknade igår natt, klagade på ont i magen och kändes varm. Vi ringde 1177 men valde att avvakta hemma. Stora kunde somna om och vi kunde slappna av. Några uppvak och flera timmar senare hade han över 40 graders feber men somnade snart om efter lite Ipren.

På morgonen var han pigg och besvärsfri. Åt frukost och lekte. Maken stack till jobbet. Lilla var snorig och tvärsur.

Vid 10 började stora gnälla över ont i vänster öra. Tvingade i honom lite Ipren. Strax efter det började han klaga över ont i höger öra och börjar vråla! Tar honom i famnen och försöker trösta. Ungefär samtidigt ramlar lilla ner från soffan. Byter barn. Bär tröstande ner lilla till undervåningen och tänker att jag ska placera honom i sin säng när han gråtit klart. Det är bra att veta var han är när jag försöker komma fram till felet på stora. När jag lägger ner honom i sängen ser jag att han blöder näsblod! Det är inget jättekonstigt. Han har väldigt känsliga blodkärl och blöder ofta från näsan. Speciellt nu när det är förkylningstider. Hör hur stora fortsätter vråla på övervåningen samtidigt som jag stoppar blödningen från lillas näsa och lägger honom i sin säng.

Börjar nu inse att stora inte kommer sluta skrika. Han har verkligen jätteont och det kanske måste sökas läkare! Kontaktar maken som lovar ila hem så fort det är möjligt. Vi snackar ändå ca 35-45 min innan han kommer hem.
Stora fortsätter vråla... Jag får gå ifrån för att förbereda för att kunna åka direkt till en doktor. Hämtar strumpor, en blöja (man vet aldrig var och när vi har möjlighet att hitta en potta!) och borstar mina tänder. Lilla har trots en illvrålande storebror somnat i sin säng.

När maken är på väg med sista bussen tar jag stora med mig ut till bilen för att starta den och skrapa rutorna! Tack gode Gud att vi har bil just nu... Stora vrålar vidare i sin bilstol när maken kommer hem, lovar att höra av mig när vi vet vad som är knas.

Ringer vår barnklinik på vägen mot vårt sjukhus's akut. Jag har aldrig behövt söks akut vård förut till barnen så jag vet inte riktigt vart vi ska...
"Akuta ärenden hänvisas till Primärvårdsakuten på sjukhuset" säger telefonsvararen.
Ok. Vi åker dit.

Stora tystnar äntligen i baksätet. Det gör ont men inte så ont så man måste vråla längre!
Kan ej betala parkeringen utan bensinkort. Försöker fixa småpengar i kiosken som upplyser om att en av parkeringshusets automater tar visakort! Halleluja! Återvänder dit. Betalar parkeringen. Bär stora till Primärvårdsakuten. Som öppnar kl 17. Någon råder mig att åka till vår barnklinik och prova där.
Åker dit. Samma jävla visa med parkeringsautomaten där. Stora är nu en rätt glad unge igen.
Vi åker hem och hämtar småpengar ur barnens sparrisar. Tillbaks till barnkliniken. Får prata med en sköterska som hänvisar oss till en privat vårdcentral några kvarter bort. Eller till en närakut i en annan kommun. Väljer privata vårdcentralen.
De har lediga gratis besöksparkeringsrutor utanför! (Hurra!) Men skylten på dörren talar om att de upphört med drop-in akuttider sedan årsskiftet.
Stora är numera trött på att flänga MEN jag vill att nån ska titta på honom. Han skriker inte som att han hade kniven i sig i över en timme om det inte är nåt jättehemskt och gör jävligt ont!

Damen i luckan säger att det inte finns några tider och att läkarna är på ett möte. Jag berättar hur vi farit runt och hur många ställen vi besökt och hon säger att hon ska titta...
Hon lovar att vi ska få träffa nån så fort mötet är klart.
En halvtimme senare kommer en kvinnlig läkare. Stora vill inte alls träffa doktorn, han vill hem men låter sig ändå undersökas i bägge öronen. Efteråt tar doktorn fram en lite geléartad groda hon gömt i sin hand och säger:
-Men titta vad du hade i örat!

Stora tittar förvånat på grodan och skiner sen upp!
Han verkar fatta varför det gjorde så ont!
Med grodan i sin hand åker vi till närmaste apotek för att hämta ut penicillin för att behandla hans öroninflammation. Vi köper fika och lösgodis.
Lilla är fortsatt tvärsur men stora är på ganska ok humör på eftermiddagen. Kanske har även lilla ont i nåt öra eller i halsen... Men det får vi ta imorgon i så fall. Nu har vi haft nog av dramatik för idag.

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards