litenlangtan

Alla inlägg den 5 april 2014

Av litenlangtan - 5 april 2014 18:50

Lillebror repade sig snabbt från sjukan och veckan har gått i rasande hastighet. Vi har haft fint väder och vart ute på eftermiddagarna med grannbarn och pappa eftersom det är ljust så mycket längre.

På fredagen var vi på en ny öppen förskola - flera bekanta har talat varmt om den så vi beslutade oss för att testa. Enda nackdelen var tiden. Vi kom rätt sent så det blev inte lång stund men vi fortsatte ut till djuren som bor utanför. Kaniner, hönor och får finns att lära känna där! Lillebror fick vara med och klappa lite kaniner också. Sen tog vi lunch där och det var i grevens tid. Stora var trött och hungrig och började bli smått obstinat. Vrålade om chokladboll vid kassan och grädde vid bordet vi valde.
Lyfte helt sonika upp honom i den fullsatta lunchmatsalen och sa:
-titta så mycket tanter och farbröder som sitter här och äter lunch! De vill gärna ha lugn och ro när de äter. Det får de inte när du gormar och skriker och bankar med stolen mot bordet. Skulle kunna sluta nu så alla kan få äta klart?

Det kunde han som tur var! Tillochmed jag fick ätit klart min portion mat utan några större bekymmer! :-)

Träffade en gammal vän inne på ÖF som fick sitt andra barn ungefär samtidigt som mig. Vi bor dessutom bara några km från varandra men har inte träffats alls sen stora var bebis.
Tror hon tyckte det var lite skämmigt för vi pratade för länge sen om att ses men det är faktiskt heller ingen jag saknat.
Man ska ju inte jämföra barn alls men slås av hur fantastisk min stora pojke är; blöjfri innan han var 2,5. Pratar i stort sett rent, trädde igår i dragkedjan själv på sin jacka och drog upp blixtlåset, gör äggröra själv (med hjälp) på spisen och kan rabbla ingredienserna om man frågar.

I sommar blir han 3 och han är sannerligen ingen liten bebis längre...
Härligaste stunden på dagen är faktiskt när han är nyvaken och ligger på min arm innan vi går upp och vi pratar om det första som kommer in i hans huvud när han vaknar. Han är oftast väldigt glad och kvillrar om saker som inte på nåt sätt hänger ihop - kanske är det hans drömmar som gör sig påminda?!

Han leker ännu inte med andra barn på förskolan men med lillebror leker han gärna. När de inte slåss och härjar - men lekarna blir längre och bättre - så jag hoppas det värsta bråkandet går över snart...

Apropå förskolan var jag på utvecklingssamtal för honom där i veckan och det var härligt att höra hur bra han har det där. Han är omtyckt och en tacksam unge tycker de, han vill alltid vara med på allt och ställer inte till problem...

Lillebror har fått plats på samma förskola till hösten - och tydligen finns en syskonavdelning där vi kan önska plats åt båda. Eller så kan de gå på varsin avdelning - och hamna på varsin del sv huset med varsin utegård. De kommer med andra ord inte ha kontakt med varandra på dagarna. Hur hade ni gjort? Önskat plats på syskonavdelningen eller låtit barnen gå på varsin avdelning?
Jag behöver goda råd!

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards