litenlangtan

Direktlänk till inlägg 17 november 2014

8 eller 48?

Av litenlangtan - 17 november 2014 08:39

Mormor hade gjort klart kusinens paketkalender inför december och jag kommenterade att hon ju slipper slå in 48 paket till iaf.
Då replikerade hon att det var just det hon tänkt göra...

Jag blev genast helt matt. Vi bor litet och våra barn har redan leksaker så det räcker och blir över! Bara tanken på ytterligare 48 (små) grejer in i våra liv innan jul blev lite för mycket!
Jag vill inte vara otacksam på nåt sätt men ska en köpa 72 paket till barn blir det ju inte heller nån vidare kvalitet tänker jag.
Så våra barn ska få varsitt paket på adventssöndagen istället precis som förra året. Tänker att 8 paket känns bättre än 48!

Storkusinen ville ju såklart inte byta ner sig men jag har ju syskon kvar som inte fått barn än men det kan ju skuta i bisarra mängder paket en gång i framtiden om mina barn också vänjer sig vid en paketkalender!
Tänker att det kanske inte är skitkul att packa in 168 paket i november om 3-4 år?!

 
 
Ingen bild

Sara

17 november 2014 14:38

Den typen av kalender har rationerat bort. Barnen får 4st paket,
Ett paket varje lördag fram till jul, hänger dem i fönstret.
Blir ju lite mer av varje paket om det bara är 4, typ lego,
Böcker, cd-skiva mm mm. Mina barn har uppskattat
det och vill ha det så istället för att få hårspännen, puttekulor,
Tanborste, suddgummi osv osv.

litenlangtan

21 november 2014 00:25

Ja, det blir en hårdbantadversion med 4 klappar - söndagspaket för våra!

 
Jenny / Ekomamma i stan

Jenny / Ekomamma i stan

17 november 2014 21:25

Åh det där med paketkalender som är en väldigt aktuell fråga! Ser i flera ekogrupper frågan om vad som går att köpas för prylar med ekotänk, men jag tänker att hela grejen med paketkalender inte är särskilt vidare eko. För som du säger, ska det köpas så många små paket så blir det nog inte så bra kvalitet. Och börjar man så är man ju fast sen... :-) Jag minns att min mamma hade himla svårt att hitta på grejer när vi började bli lite större.


Vi testade julkalender förra året, men då slet storasyster upp alla luckorna i ett obevakat ögonblick. I år vet jag inte hur vi gör. Jag har en sagokalender från när jag var liten, där man läser en bit ur sagan varje dag, frågan är bara om storasyster kan hantera den nu.

http://ekomammaistan.wordpress.com

litenlangtan

21 november 2014 00:29

Pixi har en smart variant med 24 små böcker... Lego, playmobil och andra kalendrar tycker jag verkar ok, när det gäller att få en del av helheten varje dag - men det kräver nog ett något äldre barn.
Som du säger, hur eko är det att konsumera i mängder? Behövs det?
Om en köper begagnat, väljer ett pussel med 24 bitar eller en saga verkar smartare! Och då blur det väldigt eko! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards