litenlangtan

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2015

Tipzitipz

Av litenlangtan - 20 augusti 2015 14:29

vi var till en psykolog igår. Vi behöver hjälp med stöket och stämningen här hemma. Vi har liksom inte haft en lugn dag på år och dag känns det som.
Vi hade med oss några särskilda frågeställningar - maten; 95% av alla måltider urartar. Hur gör vi?

Hur ska vi orka; vi vuxna känner oss slitna, trötta, urlakade, tänder på alla cylindrar för minsta lilla och även lilla gör så. Onda cirkeln måste brytas. Gråt/skrik/gnäll/ilska/utbrott för allt och inget måste bytas ut - men MIT vad och framförallt hur?

Avlastning; återigen... Jag är kass på att be om hjälp. Måste. Be. Om. Hjälp.


Slutsats, försöka att inte gå igång på barnens minsta lilla gräl, skrik, protest och motstånd.
Jag ska ta Lillas kvällsrutiner istället för att 4 personer ska må dåligt av att Lilla ratar maken vid sängdags.
Be om hjälp och avlastning!

 
 
Jenny / Ekomamma i stan

Jenny / Ekomamma i stan

21 augusti 2015 21:33

Åh vad bra! Vi har faktiskt funderat på att vända oss till bvc för att få hjälp med våra tjorviga läggningar. Och vi har också svårt för att be om hjälp med avlastning, vi har inte så många heller som är villiga att barnvakta. Och fy vad tufft det är att aldrig få en kvälls egentid.

http://ekomammaistan.wordpress.com

litenlangtan

22 augusti 2015 18:01

Hur gör ni vid nattning? Tidigare när vi hade 2 sängar la vi lilla först men det var ju inte alltid han hunnit somna innan det var dags att lägga stora. Sen vi bytte säng lägger vi båda samtidigt. Vi turas om att lägga och vi läser ofta kapitelbok alt 1-4 andra sagor. Lilla är ibland jättepigg och håller på med 1000 saker medans stora lyssnar. Sen släcker vi och när båda somnat tassar vuxen ut. Det tar oftast inte mer än 20 Max 30 min.
Skönt!

Det svåraste är att be om hjälp. De tillfällen vi ber om barnvakt är det ju inga problem men vi skulle önska att vi inte alltid måste ha en aktivitet - eller att den som barnvakter ska ta båda barnen... Det är ju stor skillnad på att ha ett eller två barn - för oss och för den som är barnvakt...

 
Ingen bild

Sara

23 augusti 2015 10:39

Förstår att det måste vara skitjobbigt även om vi aldrig varit i närheten av att ha det så tufft, men i slutändan handlar det om att be om hjälp. Men det är svårt när man inte har många runt sig där man bor. Vi har bara mina svärföräldrar och de ställer alltid upp, men eftersom det bara är de så har jag varit noga med att bara be om hjälp då det varit nödvändigt tex vid möten ich jobb. Att bara få en stund tillsammans man och kvinna har tyvärr inte funnits på kartan. Sista helgen innan skolorna började åkte ett barn till mormor och det andra till morfar och vi fick vara ensamma. Vi gjorde inget speciellt, fixade hemma, städade, gick ut på restaurang, hyrde en film och myste. Men allt gjorde vi tillsammans och jag tror vi fick en nytändning i förhållandet. Vi såg varandra med nya ögon, skrattade och hade roligt tillsammans, inte var för sig som det alltid varit.
Kram Sara

litenlangtan

24 augusti 2015 08:48

Tack Sara!
Jag känner igen det där med att ha barnvakt när det är nödvändigt, men vi har nog värderat vår tid tillsammans som nödvändig emellanåt. Att gå på bio eller äta middag ute. Däremot kan det ju också vara nödvändigt att nån gång emellanåt vara hemma tillsammans och inte göra nåt alls. Eller bara fixa sånt som aldrig blir fixat för det funkar inte med 2 barn i hasorna...

Nu träffades hela familjen igår MEN jag tog inte mod till mig och sa som det var. Eller vad om hjälp... Fast alla var där... Så svååååårt!

Tack för att du delar!

 
Jenny / Ekomamma i stan

Jenny / Ekomamma i stan

27 augusti 2015 16:00

För att svara på din fråga om nattningen så gör vi ungefär som ni, med skillnad på att våra nattningar tar oftast över timmen... De spelar liksom upp varandra.

Vi har kommit fram till att nyckeln till lyckade nattningar för oss är att vara stenhårda på rutinerna innan nattningen. Att se till att det finns tid efter middagen för att leka lugnt/spela/pyssla tillsammans med barnen. För måste vi vuxna bara stöka undan och fixa börjar ungarna fara runt som jihun och sedan är det tokuppe i varv när nattningen ska börja.

http://ekomammaistan.wordpress.com

litenlangtan

29 augusti 2015 21:32

Våra barn kan vara superstökiga precis innan sängen men väl där somnar de rätt snabbt.
Igår var Stora uppe med en kompis till över elva! Gissa om han somnade snabbt och tidigt idag! :-)

Skönt att ni hittat "nyckeln"!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards