litenlangtan

Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Mycket märkligt om barnkläder

Av litenlangtan - 25 januari 2011 07:03

Igår hittade jag en länk till en blogg där mamman diskuterat med Lindexpersonal gällande storlekar på barnkläder - läs själv den underbart idiotiska expeditens motsägelsefulla svar och sätt fart på debatten...


Det är faktiskt helt bedrövligt att barnläder som SKA vara i centilongstorlekar skiljer sig ganska grovt mellan storlekarna bara för att det är könsskillnader på dem... Jag har inte tänkt så mycket på detta just men nu trillade poletten ner även i min skalle...


Jag har ju som ni sett shoppat en hel del kläder - och shit vad svårt det är att hitta en helt vanlig tröja som är grön. Eller orange. Eller gul.
PÅ tjejavdelningen är jeansen smalare och mindre och har ofta en broderad blomma, fjäril eller fina nitar på. På pojkavdelningen är de rymliga med förstärkningar på knäna, grövre tyger och dovare färger över lag...
Och jag har inte ens funderat särskilt mycket på det...


Seconhandmarkanden är inte mycket bättre - det är ofta uppdelat på pojk/flickavdelning även där...
Jag har nog köpt 10 par röda byxor - allt från manchestersnickisar till små leggingsaktiga med två små smala stuprör... och nog är det allt så att de smala tighta leggingsen är tänkta till en liten flicka och de röda snickisarna till en pojke?!
Från början alltså!


Kollegan på jobbet med barn sa just att hon köper ofta byxor på pojkavdelningen till sin tjej på 2 år eftersom de oftast är rymligare...
Hennes tjej vill inte ha sånt som sitter åt...


Jag tänker sätta mig och sy lite pösiga jeans och luftiga muddisbrallor i roliga tyger (för det har jag massor) när jag får klart för mig vem vår lilla hennom blir - och då tänker jag inte kön, jag tänker längd och bredd :-D


Finns det någon affär som BARA säljer vanliga barnkläder utan könstillhörighet så är de ju svindyra... Att köpa underbyxor till ett barn över storlek 56 går ju nästan inte - det är flick-/pojk-mönster och färger som gäller. Detsamma gäller strumpor!


I veckan ska jag faktiskt gå igenom alla kläder jag köpt och jämföra storlekar med varandra och se med egna ögon hur det skiljer sig mellan de olika kläderna. För jag är övertygad om att strl 86 är olika mellan så kallade pojkkläder och flickkläder...


Är ni fler som upplevt dessa skillnader och vad kan vi gemensamt göra åt det? Barn ska få vara barn och leka samma lekar i kläder som tål att lekas i! 





 
 
Ingen bild

Hanya

25 januari 2011 11:09

Jag köper bara kläder till vår tjej på killavdelningen, just för att de är större och i tåligare material.

 
Teachgirl

Teachgirl

25 januari 2011 12:41

Jo, men det är inte klokt det där. Det ska bli intressant att se hur mycket av kläderna jag köpt som kommer att vara för små. Jag befinner mig ju lite mer på den färgglada skalan när jag handlar, om man säger så... :)

http://varforinteviocksa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards