litenlangtan

Alla inlägg under mars 2012

Av litenlangtan - 28 mars 2012 23:00

Hur kommer det sig att adresserad reklam gällande olika saker för barn ALLTID är adresserad till mamman i hushållet?

Det tycker jag verkar lite knäppt?

Appropå könsroller och genuskurser och sånt...

Här kan man se ett lysande exempel på hur reklam kan rikta sig till både pojkar och flickor utan att överdriva åt något håll eller köna våra barn. Skönt att någon vågar!




Av litenlangtan - 26 mars 2012 08:20

Igår skulle maken sätta in vår första återrapport i pärmen och ser att sonens födelsedatum är fel! Människan på familjerätten hade ett vikariat och har förmodligen redan slutat sin tjänst... Just nu vet jag inte vad jag ska göra. Ingen verkar gå att få tag på förrän tidigast kl 9... Men har jag inte lärt mig någonting på hela denna resan - det blir ju alltid fel nånstans och jag var ouppmärksam för ett ögonblick... FAN!

Av litenlangtan - 21 mars 2012 21:17

Eftersom som sonen var sjuk så länge i slutet på februari missade vi två tillfällen på genuskursen vilket var jättesynd.
Men en sak som var bra är att kursens deltagare bestämde sig för att göra en bokcirkel av det hela. Jag kunde inte vara med på första träffen men andra gången var jag där - vi läser "ditt kompetenta barn" av Jesper Juul och diskuterar kring hans tankar kring barn och uppfostran. Allt är ju inte helt solklart och lätt att förstå direkt. Sist pratade vi om ansvar och ansvarighet - det absolut längsta kapitlet...
Skönt iaf att få några fler att lufta dessa tankar med!

Sonen är ju inte direkt stilla längre så det är fullt sjå med att se till så han inte river ögonen ur några spädisar eller knycklar sidor i någons bok eller välter nån kaffekopp - jag förstår inte att de andra inte fattar att de inte kan sätta ner vad som helst på golvet...

I den här veckan träffades vi några stycken ur kurs/bokcirkelgruppen och gick en promenad och fikade i solgasset.... trevligt som fan!
Vi pratade lite om vilken bok vi ska läsa som nästa och ett förslag var "rosa : den farliga färgen".
Är det någon som läser här som har läst den och vill säga vad du tycker om den?

Sen till en tanke jag haft ett tag. Jag ser ju på statistiken att ni är långt fler än de som kommenterar här som läser det jag skriver.
Är det så att någon skulle vilja veta något särskilt om mig och om oss - min familj? Eller är det något speciellt ni vill läsa om? Har ni några önskemål om vad jag ska skriva om? Är det ens värt att driva den här bloggen vidare? Jag har hittentills skrivit här för att jag velat ventilera mina tankar öppet under tiden jag väntat på barn. Nu är han här och som ni säkert förstår är mina tankar och känslor helt andra än de jag hade då. Men jag gillar att sorgen på ett sätt finns kvar här. Så jag när som helst kan återkomma till en tanke, en känsla, ett brottstycke ur mitt livs värsta period...
Jag är ju också så himla nyfiken på vem just du är? och varför du läser här...
Så skriv en liten rad till mig så blir jag glad!

Av litenlangtan - 19 mars 2012 13:57

Idag till frukost kom det; han sa:- Mamma...Det var första gången men det lär komma fler! Känslan i kroppen var så skön och den här dagen får jag spara i mitt hjärtas arkiv!

Av litenlangtan - 17 mars 2012 19:29

Årets fjärde förkylning gör mig extra trött och har fyllt min skalle med snor... Sonen är också förkyld och låter som en rosslig gubbe emellanåt. Folk vänder sig om på ICA och stirrar på oss när vi passerar när han låter så... Dessutom är sömnen uppåt väggarna - är det inte hostan och de efterföljande rosslingarna/tjuten (det gör förmodligen ont att hosta) så är det plötsliga uppvaknanden med gallskrik som varar 15-50 minuter. Han är helt otröstlig och okontaktbar - det är otäckt och ledsamt. Hur når man fram till ett hysteriskt spädbarn? Han somnar slutligen i armarna på mig men det är omöjligt att lägga ner honom någonstans, då börjar han igen.Slutligen sov han så hårt så jag kunde lägga honom i sängen och sova lite själv...Jag inser snabbt att vi har det så bra när han är frisk. Han är oftast nöjd och sover bra och det krävs så lite för att bringa familjen ur fattning och allt hamnar i obalans...

Av litenlangtan - 10 mars 2012 07:47

När vi bytte morgonblöjan idag såg jag att den andra tanden brutit igenom. Så nu har han en nere som kommit upp kanske 2 mm och en i överkäken - han kommer nog se rätt rolig ut när de kommit upp en bit om de andra gaddarna låter vänta på sig :-D


Nu ska vi ner och väcka pappa som haft sovmorgon idag...


Rättelse: Det är två tänder som trängt fram, den andra tanden nere har kommit också så nu är det 3 tänder framme totalt och han kommer inte se lika rolig ut som jag först befarade... :-o

Tidig kväll: maken har satt på sonen pyjamas och konstaterat att ytterligare en tand trängt igenom tandköttet idag, så plötsligt har sonen 4 tänder... Här går det undan!

Av litenlangtan - 5 mars 2012 21:24

På onsdag redan kommer den nya personen som jobbar på familjerätten på hembesök och ska göra en återrapport till vårt land. Den första av 4 stycken...


Vi har printat instruktionerna från AC's hemsida och valt ut foton som vi framkallat. Ni som läser här som gjort återrapporter - kom gärna med era bästa tips...


Mitt förslag är ju att vi själva skriver ihop en text som vi gillar utifrån AC's instruktioner - det är ju ändå så vi jobbat med den tidigare hemutredaren...
Dessutom var den här nissen nu på jobbet... Och det är förmodligen hans första hembesök/adoptionsärende/återrapport...


Vi har stor möjlighet att själva påverka hur det här ska gå och fortsätta... Skönt att bli av med den vi hade iaf...


Av litenlangtan - 4 mars 2012 18:56

Jaha, så har vi vart med om den första olyckan...
Jag satt på översta trappsteget och skulle precis resa mig och gå ner med sonen i famnen. Halkar och rasar ner för ett par trappsteg - alla blev chockade men det var nog som tur var jag som blev mest skadad.
Sonen grät men blev nog mest rädd. Vi ska dock hålla lite koll på honom de närmaste dagarna.
Jag har förutom hjärtat i halsgropen (fortfarande) ont i ena handleden och får nog ett snyggt blåmärke över rumpan...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards