litenlangtan

Alla inlägg under juli 2013

Av litenlangtan - 28 juli 2013 21:08

Vilken jävla skitdag! Stora har satt sig på tvären sen vi steg upp i morse och tröttma och det här jävla värmeklibbet gör att nerverna ligger utanpå hos stora som små. Svärföräldrarna är på besök men bor som TUR är på hotell!
Konflikterna har avlöst varandra och den lilles eviga och ständiga gnällande gör oss galna.

Kulmen på storas uppträdande idag var när han kastade bestick mor farfar under middagen! :-O

Kulmen på lillas stök var efter kvällens besök på nya förskolan för att stora ska vara lite bekant med gården... Han hade somnat så bra i selen och jag tänkte lägga honom i sin säng - lagom då vaknade han och fick en rejäl gråtattack som höll i sig när det var dags för stora att krypa i säng. Ibland förbannar man sin lilla lya som just nu är het som en bakugn dessutom.

Jag hoppas att imorgon blir en bättre dag.

Av litenlangtan - 23 juli 2013 14:52

Pappa fick ett fint avsked. Jag satt närmast min yngsta bror som var väldigt ledsen och tagen.
Kapellet var vackert smyckat med mycket fina blommor. Ljusare färgskala på ena sidan och mörkare på den andra. I mitten vilade kistan - och i den fanns pappa. Bakom kistan fanns ett altare och bakom det ett välvt fönsterparti från golv till tak. Där utanför fönstret fladdrade en vit fjäril fram och tillbaka under självs cermonin och mina tankar var att det på något sätt var min pappa som var närvarande.

Det var väldigt ledsamt att höra de ord jag själv berättat och senare läst flera gånger eftersom vi träffat officianten och beskrivit pappas liv för honom. Nu blev allt sagt högt men värdigt.

Tårdrypande farväl av oss i familjen först och sen bänkrad efter bänkrad. Det var jättemycket människor där för att ta adjö av min pappa och jag rördes av deras fridsamma farväl.
Många av mina småsyskons vänner var närvarande, samt nuvarande och föredetta arbetskamrater.

Min pappa var nog mer omtyckt och älskad än han kunde föreställa sig.
Han kommer vara saknad av många - något som inte skulle vara på samma sätt om han levt 15-20 år till.

På ett sätt är det här den lättaste delen av min pappas bortgång. Inom ett tag måste vi ta tag i resten. Bouppteckning, arvskifte och försäljning av hus och företag. Inga lätta eller roliga bitar.

Och på samma gång längtar jag till att min pappas aska ska strös i minneslunden inte långt ifrån där han vuxit upp - så jag kan gå dit och småprata med honom...

Du saknas mig pappa. Jag är ledsen över hur de sista åren varit men jag hoppas att du fått ro och sinnesfrid nu. När allt lyfts från dina axlar och blivit någon annans huvudbry. Jag tycker mig se dig ibland och jag hör din röst inne i mitt huvud. Jag hoppas jag aldrig glömmer bort hur den låter.
Farväl.

Av litenlangtan - 22 juli 2013 09:57

Maken har semester. Jag har mängder med saker jag skulle vilja hinna med att göra. MEN det blir liksom inget av det. När rutinerna för en tvåbarnsfamilj äntligen landat något kommer något nytt som gör att allt ändras igen. Så är det hela tiden känns det som. Det är liksom sällan stilla med två barn.

Men jag har bestämt mig för att prioritera att röra på mig igen. Min pappas död har liksom satt lite skräck i mig att jag ska följa i hans fotspår eftersom jag ärvt hans kroppstyp och har samma längtan efter god mat. Eftersom jag blev mamma sent i livet skulle ju mina barn vara unga och kanske inte ens utflugna ur boet om samma sak skulle hända mig vid samma tidpunkt i livet.
Dags att åtminstone försöka räta upp mitt liv på flera punkter. Det "goda" livet de senaste månaderna har såklart satt sina spår och efter att precis blivit mamma igen gör att man släpar runt på extra kilon.

Min man är en duktig löpare och jag vet att han då och då sneglat på olika träningsprogram för att hitta motivation till att sporra sig ytterligare. Kanske kan jag göra likadant? Jag har faktiskt en dröm om att någon gång orka springa 1 mil. Jag drömde om det redan för ett antal år sen. Precis några veckor innan jag gifte mig sprang jag ca 9,5 km utan uppehåll. Det är det längsta jag någonsin sprungit. Men det var många år sen.
Sen dess har jag prioriterat andra saker på min lediga tid. Som att läsa, sticka, sy och pyssla med annat kreativt.

Idag tog jag mig an det första passet på ett träningsprogram för att nå mitt mål. För att få extra inspiration lyssnar jag på Sommar i P1 och jösses vad det hjälper mig. Jag har gråtit massor till Maja Ivarssons berättelse om sitt liv, Martha Ehlins berättelse om sina 5 transplanterade organ, Annika Anderssons berättelse om när hennes pappa dog och när hennes man blev allvarligt skadad i en trafikolycka och nu senast om Tareq Taylor och hans fru som var med om en bilolycka som förändrade deras liv.
Tänk så många spännande livsöden som porträtteras i detta fantastiska radioprogram.
Och det hjälper mig i min sorg över att min pappa är borta. Att andra sörjer sina pappor och hyllar deras liv.
Imorgon ska jag lyssna på Maria Sveland, det ska bli spännande!

OMG

Av litenlangtan - 5 juli 2013 18:36

Vad mycket tvätt en liten familj kan producera. En som tränar typ jämt, en som grisar ner sig så fort han öppnar sina bruna ögon på morgonen. En som sölar, kräks och bajsar ner sig stup i kvarten och till sist en ständigt halvsvettig mamma...

Vi har inte haft tid/orkat/haft lust till att para ihop sockar och vikt kalsonger klart sen sist vi (läs jag!) tvättade och nu börjar vi om.

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards