litenlangtan

Alla inlägg under juli 2010

Av litenlangtan - 31 juli 2010 15:09

Det regnar och vi sitter bara inne och ugglar... Jag har som tur är ett roligt spel som utmanar hjärnan på min telefon och maken roar sig med sportsidor och medhavd DVD...
Svärisarna har jobbat de allra flesta dagarna trots att vi vart här vilket vart skönt då vi kunnat vakna i lugn och ro och göra som vill på dagarna... Inte för att här finns så mycket att göra...
Igår var det nån slags stadsfest nere "på stan" men vi orkade inte gå...
Känner ni igen känslan av att man inte vill möta gamla bekanta och gårdagens vänner? Jag riskerar ju inte att stöta på några som jag känt men jag känner väl igen känslan. Ville jag höra av mig och umgås med dem så skulle jag väl det?! Därför gillar inte jag att gå på torget hemma heller...
Inte för att jag gör det så ofta heller så jag riskerar sällan att råka på folk jag känt. Men maken säger ju likadant... De han umgås med härifrån var iofs uppe samtdigt nu så dem har vi träffat lite.Idag har vi fikat med makens vänner som bor i Stockholm och kelat lite med deras 1-åring...


Igår grillade vi och makens något konservativa styvfar smakade hemgrillad kycklingfilé och grillad Halloumi för första gången... Jag älskar att skojja med honom och placerar helt sonika smakbitar på hans tallrik... och det var ju försvånansvärt gott! Kanske tom så de skulle kunna överväga att grilla kycklingfilé själva nån gång?!
Kors i taket tyckte alla och han vet att vi driver med honom - men det får han tåla...


Efter maten åkte vi över till makens äldsta nu levande släkting... eller ja, styvpappans släkting... Men hon och de andra har ju aldrig gjort någon skillnad på barnen och betraktar honom som sin egen såklart... Vi fikade och drack kokekaffe :-D
Vi samtalade om allt och lite till! Om hur barnafödandet såg ut på den tiden för sisådär 80 år sen... Hon hade 8 syskon och 2 miste livet väldigt ungt, de var inte ens 1 år...
Själv har hon inga barn och har kanske aldrig saknat några heller - släktiingarna har alltid hållit ihop och värnat om varandra och hjälps åt i den mån de kan fortfarande... Stort hus har hon och ensam är hon med sysslorna nu...
Hon frågade också om vår adoption på ett fint sätt... Hon var uppriktigt intresserad och det kändes väldigt bra - på något sätt så kan de det där med uppriktighet och att vara nyfiken utan att lägga näsan i blöt eller vara påträngande eller säga plumpa saker...


Jag tyckte väldigt mycket om ett inlägg om prislappen för att få ett barn hos Kvarnlyckan...
Jag skulle vilja lägga ut en länk till det på Facebook och bara se om någon enda människa skulle våga kommentera min länk. Jag kan känna att jag skulle vilja skrika ut det faktum att vi väntar barn vi också - fast vi vet inte när det komma...
Låg vaken länge inatt - dels efter en väldigt bra och skrämmande bok som heter "Hypnotisören" av Lars Keppler, som faktiskt handlar om ett barns försvinnande och de mycket starka krafter som har med anknytning att göra och avsaknaden av ett barn... läskig och läsvärd! Jag älskar deckare och kriminalromaner...
Dels för att jag klurar på saker kring mina vänner och deras brist på intresse kring oss... igen... men det smälter liksom inte undan...
Det blir mer och mer sårigt igen... Jag kan översköljas av apati och sorg över att inte få vara med om det fantastiska i att vara gravid...
Samtidigt som jag ser fram emot att få bli mamma till ett annat barn. Att få bilda ett starkt och älskat band med ett främmande barn... Jag ler av glädje när jag ser bilder på Helgas två små pojkar... Äntligen har Brummelisa berättat om sin son och det gjorde mig varm i hjärtat...
Det händer ingenting men ändå så mycket. Så många tankar att sortera ut och skriva ner...
Jag är både glad och ledsen på samma gång för att Maja gräddnos ska separera... Jag är glad att Kix med make har tagit steget och berättat för sin bror och sina svärföräldrar om deras adoptionsplaner! Jag börjar bli lite nyfiken och smått skräckslagen inför utskottets möte nästa vecka... Men det ska väl gå fint hoppas jag. Hur som helst så har vi planerat att gå på finrestaurang nästa lördag för att fira att medgivandet är vårt!
Så så får det helt enkelt bli!

Nu blir det snart familjemiddag med svärisarna och sen vet jag inte vad vi ska hitta på ikväll? Det regnar ju...

Av litenlangtan - 29 juli 2010 20:14

Idag har vi startat med promenad respektive lätt löpning. Sen tog vi frukost på "stan" och träffade några av makens vänner... Slö eftermiddag i ryggläge med en bok på altanen... Efter middagen samtalades det med svärfar om adoption... Dagens skönaste kommentar var: " att det ska vara så dyrt att hjälpa ett barn..." Men vad hände med vår längtan och hur dyrt det är att bli en kärleksfull familj... Hittentills har de bara hundar som "barnbarn" för makens syster säger "barna" om sina hundar... Jaja, inget ont i dem, de är vänliga och omtänksamma! Kvällen har också bjudit på sightseing i raggarbil, rejält åskoväder, strömavbrott och utomhushäng... Imorgon är det nog fika hos makens släkting med rejält bullkalas misstänker jag. Kanske bilutflykt på lördag om vädret tillåter?!Jag tackar ödmjukast för era kommentarer - särskilt till er som har a-barn! Det vore fint att få lite fler kontakter i den här nya världen!

Av litenlangtan - 27 juli 2010 17:02

Sitter på tåget norröver och stickar multifärgade sockar i storlek 2-3 år... Till mitt barn tänkasig!
Av litenlangtan - 26 juli 2010 18:48

Måndag eftermiddag... första semesterdagen - vi har startat dagen med en timmes promenad i rask takt och sen gemensam dusch...
Efter det en frukost och sen cykeltur till stan och några besök i secondhandaffärer och sen cykel hem...
helgen har vart lugn och vi har grillat, softat, jag har sytt lite och virkat lite och läst lite...
Imorgon drar vi till svärföräldrarna med tåg... Jag har köpt en korsordstidning och en stor påse godis... :-O


Hjärnkirurgen är ute och grejar på gården med kupan (minsann!) och det ser ut att gå framåt... Så när vi kommer hem så är det kanske klart? Ena sidan måste få nya brädor och det är det han håller på med nu, att såga till de nya efter de gamla...

Sen ska det spikas upp och målas alltihopa - men det är tvättat och klart för målning så det ska nog gå bra...

Härligt att få lite mer info och kommentarer från er läsare...
Det är spännande att få veta lite mer om er... framförallt att ni finns och varför ni läser här... :-D
Får se hur släkten på makens sida hanterar det här med adoptionen nu, vi ses sällan och jag vet inte ens om alla är införstådda med vad som kommer att hända... Maken kommer från en liten ort där många är "utflyttade" och sommaren respektive julhelgen är så kallade "hemvändare" i farten... så självklart kommer vi stöta på folk från hans skoltid osv och få frågor...

Snart är det också dags för mötet med utskottet och vi hoppas få hem medgivandet ganska snart efter mötet... Vår hemutredare har begärt omedelbar justering och att vi ska få del av dokumentet så snart det går...

Jag ska försöka blogga även uppifrån makens föräldrar eftersom vi nog har huset för oss själva på dagtid där - då hans föräldrar jobbar de flesta dagarna...

Ha en fin vecka på er alla!

Av litenlangtan - 22 juli 2010 10:44

Gårdagens kväll var fin, vi satt ute länge och åt grillat, drack ett glas rött och pratade... Sen följde jag J till bussen och vi lovade att ses snart igen...


Jag tog upp adoptionen som en del i för- och nackdelar med att söka nytt jobb... Men hon tog inte fasta på att jag tog upp det för hon ställde inga följdfrågor...
Vi träffades för några veckor sen och då berättade jag om vår senaste kris med brevet från hemutredaren - vet inte om hon tagit/fått reda på att allt ordnade sig. Men hon ville uppenbarligen inte veta hur det gått...


Beträffande J så var det skönt att hon återigen öppnade upp lite - sist vi sågs så var hon ganska tyst kring sitt eget - men igår pratade hon lite spontant om kärlek och de män hon finner intressanta...
Hon vågar återigen anförtro sig och det känns bra... :-D


Tack för att några av er gav sig till känna av dem jag inte känner till sen innan... det är ju alltid roligt att få kommentarer! Jag ska följa trådarna till era hemvisten... :-D


Jag kramade om min man lite extra igår och sa att jag är så glad att vi har varandra, att vi trivs i varandras sällskap och att vi hittar på saker tillsammans... Skulle våra liv bestå av barnväntan och barnlängtan till 100% så skulle vi gå under... så sönder...


Idag börjar min ledighet och imorgon ska jag hälsa på min "moster Ingeborg" - eller nja, hon är min pappas moster... :-D Men hon har ju alltid hetat "moster Ingeborg" så varför skulle jag kalla henne något annat...
Hon och hennes man fick aldrig några barn, sen dog kontakten ut mellan pappa och henne och nu är hon ensam nästintill, hennes syster är död och hennes man är död. Jag har inte träffat henne sen vi gifte oss förra året och hon sa något om att hon var "stand in" för farmor men så var det inte... jag hade bjudit henne i alla fall...
Hur som helst ska det bli kul att träffa henne - det var länge sen sist!


Jag ska gå på loppis eller till biblioteket också och låna lite böcker för nu har jag snart läst ut min senaste deckare... och NU börjar ju min semester idag! Måste ha massor att läsa; tågresa nästa vecka, 1 vecka med svärisarna och sen buss ner i Europa... Det kommer gå åt många böcker... :-D


Tack för era fina kommentarer!



Av litenlangtan - 21 juli 2010 12:13

Jag handarbetar en hel del och går ju gärna på loppis och kikar...
Har inte tillåtit mig att köpa några saker till vårt kommande barn mer än ett par böcker och en hoppgunga - OM vårt barn nu är så litet så det kan hoppa i hoppgunga...


Jag har dock lovat mig själv för snart 1 år sen att det var helt okej att börja sticka barnkläder nu... Eftersom vårt sista IVF också misslyckades... så fick jag trösta mig med det...
Men hittentills så har jag inte gjort något till vårt barn...
Jag har dock påbörjat en virkad "mormorsfilt" till en spjälsäng eller vagn... Den går i cremevitt, rosa och grönt - tänk er glassen tresmak... Eventuellt skulle man kunna tänka sig att virka ihop den med grönt garn om det blir en pojke... eller så får den ligga på sängen i vårt sovrum som går i tresmakens färger... 


Ofta tänker jag på att jag avslöjar mig här på bloggen - att någon kan lista ut vem jag är av som läser här...
Jag trivs inte riktigt med den tanken - jag känner ju till väldigt få personer som läser här... det är kanske 5 st av er vars bloggar jag besöker regelbundet som kanske läser tillbaka... de övriga 10 st har jag ingen aning om vilka de är...
Kanske någon som finns i min närhet tillockmed... ?


Jag råkade ut för att en som befann sig nära mig tog sig friheten att läsa min blogg som jag av misstag råkat lämna öppen på en dator som den personen kunde komma åt...


Jag fick en chock av att inse att denna person som utger sig för att vara en extremt privat människa tog sig friheten att glänta till mitt innersta och mina privata tankar... Det gjorde mig ont och jag blev både besviken och ledsen... tyvärr kunde jag inte konfrontera den personen och därför vet jag inte vad den personen minns av alltihopa - nu när den åter finns i min närvaro...
Det den personen vet är att jag svarar om den frågar...


Vilket känns som ett ständigt återkommande tema... *suck*


I helgen som gick träffade vi ett stort antal personer som inte är kända för oss sedan tidigare... Någon pratade om att det var mer stressigt nu än när barnen var små och så pratades det en hel del om det och jag sa att ibland funderar jag på om jag verkligen kommer ha tid att ha barn... (mest på skoj såklart - barnet går ju före allt annat sen) och då var det ett av paren på festen som frågade om det var på gång...
Nä svaarade jag, det kan ta väldigt lång tid innan det kommer något barn - vi ska nämligen adoptera... och så kom vi att prata om det ganska länge... Om alla våndor, eventuella skador, väntetider, problem, landskrav osv osv...

Roligt ändå att kunna vara öppen och få frågor osv... Det hade ju vart roligare ändå om ens vänner orkade bry sig om att fråga... 


Ikväll kommer J över och vi ska grilla lite med henne - det ska bli mysigt så jag hoppas vädret håller i sig... Till efterrätt blir det paj med rabarber och ananas som maken bakade häromdagen...


Fast jag får inte ta något - nu får det fan vara slut på min viktökning vareviga vecka... Fast det känns helt döfött att försöka låta bli att gå upp något nu på semestern... En vecka i makens hemtrakter utan att tacka ja till fikabröd känns lika troligt som vi skulle vinna 1 miljon...
Jag tänker iaf ta med löparskor och träningskläder jag med... Imorse gav jag mig ut vid 07.30 på 1 timmers snabb promenad - joggade ca 1 km men fick ont i hälsenan direkt och gick resten igen...
Hallonen som hänger i buskarna ska bli mina i morgon förmiddag - det blir vila från promenaden och jag tar med en hink och går till hallonsnåren istället...
Kanske kan koka egen saft eller sylt till helgen... det står på min lista över målen för 2010... att sylta och safta... 


Näst sista dagen på jobbet innan semestern och det är så dödens lungt och tråkigt... *suck*

Kanske ska leta efter fina barnkläder att sticka istället... :-D



Av litenlangtan - 20 juli 2010 10:29

Har idag skickat ut inbjudningar till en kräftskiva/pappersbröllop idag - men något är knas med FB för jag kan inte se min gästlista alls...


Startade dagen med en rejäl långpromenad idag - hörde inte väckarklockan men vaknade ändå - tror det var makens klocka kanske...
Gick en lång sväng på nästan 1 timme... sprang några hundra meter också och det kändes okej... OM allt funkar så tar jag en likadan promenad imorgon... Kanske stannar jag och plockar lite hallon på vägen :-D Jag trodde de skulle torka bort men nu har de faktiskt mognat fint i markerna... Både blåbär och hallonår - toppen! Kanske blir det ett fint svampår och björnbärsår också!

Maken har fått i uppdrag att boka bord på Heaven23's restaurang veckan efter vårt ärende går upp i nämnden. Vi fick ett presentkort av min bror och hans tjej när vi gifte oss och vi har sparat det till ett festligt tillfälle - att vi får igenom vårt medgivande är stort för oss och det största som händer i år antar jag så varför inte fira ordenligt...

Det ska bli så himla skönt med semester... Makens föräldrar jobbar varje dag så vi har huset för oss själva på dagarna vilket känns jättebra faktiskt. Inte för att de är påträngande på något sätt men ändå skönt att få rå sig själv lite eftersom vi är så vana vid det...
Två av makens barndoms-tjejkompisar är uppe samtidigt och självklart ska vi försöka träffa dem...
Sen storstad och puls! Gott!

Idag kanske vi kan bli klara med utomhusmålningen - igår var vi skittrötta och det var trist väder...
Nu ska jag sätta in vår sommarevikarie i hur hon ska göra med fakturorna under min frånvaro...

Av litenlangtan - 19 juli 2010 15:13

Några dagar kvar till semester och jag börjar veckan med att försova mig... jag börjar tillockmed kl 10... Jag hann dock skutta ur sängen, bädda den i all hast och slänga på mig kläder och sticka in i affären och ändå vara på jobbet i tid... :-D


Ambitionen var att stiga upp med maken runt 7, ta en morgonpromenad, duscha länge, äta grukost hemma, panta flaskor på vägen till jobbet...

men tji fick jag...

Helgen har vart väldigt bra. Jag jobbade ju i lördags med en tjej som tidigare jobbade heltid hos oss men som nu har gjort ett litet gästspel över sommaren...

Vi har känt varandra ett tag nu men hon är väldigt svår att nå... Hon är privat med sina tankar och sitt privatliv... Vill man veta något måste man verkligen fråga henne...
Det kan bli rätt tyst emellanåt och jag hamnar alltid i en situation där jag efteråt känner att jag sagt mer än jag från början avsåg göra...

På onsdag ska vi grilla med några vänner om det funkar vädermässigt...
Det är J som kommer över och grillar lite med oss och då passade jag på att fråga några gemensamma vänner om de ville komma också... Vi får se vad det blir...

Jag hoppas vädret håller i sig och att det inte regnar mer idag för det hade vart skönt att måla lite till. Vi har kanske ett par timmars jobb kvar och sen är det tamigfan klart för den här gången... Det är lite småpill kvar här och där - och fönster som ska göras - och kupan då - men den har ju "hjärnkirurgen" åtagit sig så den förblir hans ansvar...
Men jag och maken har med lite hjälp från den ena grannkvinnan gjort allt underarbete, all tvättning, all oljning, grundning och 2 strykningar färg på det...
= VÄLDIGT MYCKET TIMMAR som vi lagt på det huset nu...
Det ska bli skönt med semester... från allt, från stan, från huset, från vänner som inte hör av sig, från släkten, från tja, nästan allt...

Nu ska jag svara på ett mail från Kvarnlyckan...




Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards