litenlangtan

Alla inlägg under juli 2014

Av litenlangtan - 30 juli 2014 13:05

Första veckan utan napp har funkat precis sådär som jag hoppades.
Några gånger när vi fört nappen på tal har han fejkgnällt lite och sagt; jag vill ha min napp.
Men i stort sett har det vart som om nappen aldrig funnits.
Inga mardrömsläggningar eller marathongnäll efter nappen. Den är borta för all framtid.
Skönt!
Snutten får däremot utstå lite mer. Den hamnar i munnen lite oftare och blir lite äckligare lite fortare...
Men nu är napparna för alltid borta ur våra liv.
Hur vi framöver ska få lilla att sluta med tummen är en svårare fråga. Det vet jag av erfarenhet...

Av litenlangtan - 29 juli 2014 13:22

Vi suger ut det det gottigaste ur semesterdagarna och är på stranden igen. Gårdagens bajsincident är glömd.

Idag åt vi medhavd grekisk sallad och jag hade goda chokladkulor till kaffet.

Igår kom jag på att vi har en sån där apelsingul simdyna i källaren. En sån där i hårdplast som jag själv och säkert varenda 70-talsunge plaskat omkring med... Såklart vägrade Stora prova den. Trots att han gillar att "simma" på lite djupare vatten med nån av oss vuxna.
Men så på nåt sätt fick jag honom att pröva simdyna och armpuffar...
Vi gick ut i vattnet och efter några sekunder sa jag att nu släpper jag, nu simmar du själv!

SUCCÉ!
Han flyter, plaskar, hundsimmar och tar sig fram! Han älskar det och vill inte gå upp ur vattnet! Han vill bara simma! Han blev plötsligt en fisk i vattnet och det är så härligt att se!

Av litenlangtan - 28 juli 2014 17:18

Har du nån gång råkat ut för en bajsincident på badplatsen?
Den där gången när barnet nödätit en sån där orangefärgad barnmatsburk dagen innan?
Och din man och ditt andra barn är nere i vattnet och badar och inte hör när du ropar?
Och när du väl kommer in på en toalett så är handfatet så litet så man hade inte ens kunnat skölja av ungens händer ordentligt...
Så när ungen äntligen är hjälpligt ren så har du lyckats få det där onämnbara över delar av dig själv???!!!
Har du vart med om det nån gång?
Det har iaf jag...

Kräktes nästan lite i min mun...

Av litenlangtan - 25 juli 2014 16:20

Maken skulle ta med 1 barn till badplatsen. Men var fanns hans nycklar? När såg vi dem senast?
Vilken dag använde han dem sist?

Vi letade igenom alla skor i hallen, alla väskor, insidan bilen. I tvättstugan, på övervåningen, under alla skåp osv osv i vad som kändes som en evighet...

Så gav vi upp och de två steg ut genom dörren för att sticka iväg. Kan slänger upp väskan på ryggen och hör hur det låter som ett par nycklar som skramlar i nåt fack.
Jodå, där låg de...

Puh!

Av litenlangtan - 24 juli 2014 20:13

Så kom då dagen! När alla napparna lades i en tygpåse och togs med till Liseberg. Kanne kanin hjälpte stora att lägga alla napparna i "nappmaskinen" som forslar nappar med ljusets hastighet till kaninbebisarna på kvällen. Han fick också ett fint diplom - och en hett efterlängtad bil i ett paket!

Han var så blyg men samtidigt nyfiken på kaninen och hans medhjälpare så han kom sig inte för att säga ett endaste ord till kaninen...

Vi åkte också en hel del grejer och jag tror det snabba tåget var roligast. Tyvärr var det galet varmt och sjukt långa köer - inte för mig men är man 3 år är det mördande tråkigt att stå i kö!

Efter 3-4 timmar rullade vi hemåt och visst gnälldes det om napparna lite grann. Men det var inga problem att somna. Det skötte han helt själv genom att däcka på soffan medans pappa nattade lillebror.

Har en känsla av att det faktiskt kommer gå lika bra att sluta med napp som med blöjorna...

Kvällens nattning har också gått väldigt bra! Trött som få efter en hel dag med sol och bad. Glass innan kvällsmat och mamma som nattade...
Tyckte han viskade "napp" en gång men han somnade faktiskt lika snabbt utan som med...

Håller tummar för att det fortsätter så här!

Av litenlangtan - 18 juli 2014 18:54

Packade badkläder, handdukar, leksaker, picnicmat, filt, flytvästar och två lätt övertända busfrön i bilen och åkte norröver till min bror. Därefter ner mot båthamnen och vidare ut på en ranglig brygga. Ner med all packning, alla ungar och hundar och vuxna i en båt och så ut på öppet vatten.

Farten, vinden, stänken och doften!!!

Älskar att åka båt. Älskar friheten att styra vart man vill. Efter knappa 10-15 minuter gjorde vi ett stopp och hoppade i land vid en fin klippa med tillhörande sandstrand i badvik.

Barna var hungriga och vi fick i oss lite kycklingsallad på rester från igår. Sen badade vi! Tillochmed jag! Så skönt!

Sen drack vi lite kaffe och lyckades fiska 1 krabba. :-)

Barna badade lite till och det var bara så härligt alltsammans! Det är en sån här dag jag sparar i hjärtat och vill ta fram en mörk och gråkall vinterdag.

Båttur tillbaka och båda pojkarna fick pröva att styra båten...
Strax efter att vi stoppat in allt och alla i bilen igen somnade båda och sov hela vägen hem. Lilla blev så ledsen när vi fick väcka honom hemma och trots att han borde ätit middag/kvällsmat så var det omöjligt att få honom på gott humör igen. Det var bara att sätta på honom pyjamasen och lägga honom igen...
Han somnade på 3 minuter...

Stora ligger och glor på paddan en stund till men blir nog inte heller jättesvår att lägga när det blir dags.

Är så tacksam för den här dagen! Glada kusiner som roar sig tillsammans. Bad, sol och frihetskänslan i att umgås och njuta av att vara lediga tillsammans!

Av litenlangtan - 17 juli 2014 20:01

Min man och en kompis kille har bestämt grillkväll ikväll. Jag frågade hur de tänkt sig; ska de ta med mat att grilla eller ska vi bjuda? Eller hur har de tänkt?

De hade inte tänkt... Men jag planerade att vi grillar kyckling och gör spett med korv och köttbullar till barnen. Förmodligen lite majskolvar och halloumi som väl alla gillar. Sallad, sås. Vill man dricka nåt speciellt kan man ta med det...

Min kompis sms:a tidigare idag och undrade just hur det var tänkt... Jag beskrev hur JAG tänkt...

:-)

Det blev skitbra! Först grillade jag barnens spett och lite av majsen och osten. Deras barn; lite äldre än våra - älskade maten och åt som de aldrig sett mat! Våra satt ner och åt det som de brukar - halloumi och majs...

Sen lekte de jättebra och jättelänge!
Vi vuxna kunde prata i fulländade meningar och njuta av maten! Sen serverades det gott kaffe och söt paj med glass. Mums!

Det var verkligen jättekul och härligt att se ungarna leka och ha kul tillsammans - även om det förekom lite gruff emellanåt också...

Skönt att bara ta det som det var och träffas några timmar. Alla var vi överens om att middagen gick helt okej. Alla barn satt ner och åt. Alla vuxna blev mätta och fick sitta ner större delen av tiden...

Tänk så trevligt det kan bli en helt vanlig torsdag!

Av litenlangtan - 17 juli 2014 10:11

Dagens personliga ris - har inte sökt ett enda jobb på evigheter. Inte ens kollat. Trots mer "fritid" än på väldigt länge... Inbillar mig att det inte finns så mycket vettiga jobb att söka men jag vet inte för jag har ju inte ens kollat...

Dagens personliga ros - sprang lätt 8 km (flack bana) utan att vila och var trött efteråt. Men jag hade lätt kunnat kuta 2 km till utan problem.
Vårens träningsprogram har verkligen gjort underverk. Jag MÅSTE bara se till att hålla igång. 2-4 pass i veckan. Gärna lite längre.hade vart superpeppande att ha mån att springa med (igen!) men det får gå ändå... Längtar efter att stora kan lära sig cykla för då kan han följa med på cykel och maken kan ta lilla i joggingvagnen!
Målet är att tävla i Borås - 10 km och helst gå under 60 min.

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards