litenlangtan

Alla inlägg under mars 2015

Av litenlangtan - 22 mars 2015 22:04

I slutet på veckan var det underbart väder ococh h vi har hängt ute efter förskolan varenddag dag den här veckan. Men nu när vi är lediga tillsammans har det blåst isande vindar, vart snöblandat regn och grå himmel.
Jag och grannfrun tog en tur till en barnmarkand på lördagsmorgonen och där var jag aldeles lycklig en bra stund. Stövlar till Stora och mjukisbrallor till lilla som ska sluta med blöjor var målet.

Plockade på mig ett pussel med 50 bitar som Stora löste helt på egen hand idag... Heja! Och fick också med mig två par skor, en Polarn Windstopper strl 122, lite fina men helt onödiga märkeskläder och två jackor.

Lilla ska alltså sluta med blöjor. Då vi ivrigt hejade på Stora (det är ju snart 1,5 år sen!) och faktiskt bara tog beslutet så är det betydligt svårare med lilla. Ibland säger han att han är kissnödig men han ska absolut inte sitta påpottan. Han vill heller inte ha varken blöja eller kalsonger :-D
Helst vill han ha iPaden hela tiden och varje gång han går på pottan... och får han inte som han vill blir det livat! Ny kalsonger till Lilla lockade väl kanske liiite granna men nja, det här kommer bli lite kämpigt...

Idag har maken vart iväg på sitt roliga och jag har hängt med ungarna. Vi paltade på oss ordentligt och gick ut en stund - annars hade de nog rivit huset. Jag tog med en fårfäll att sitta på och efter nån timme var vi tvungna att gå in för jag frös så in i norden...

När vi sen kom in la barnen sin energi på att puckla på varandra och retas med varandra och skrika högt och okontrollerat. Efter en vecka med ensamma eftermiddagar med dem och deras förmåga att vara på samma fläck och slåss om exakt samma pryl gör mig galen. Känner att jag bara vill kräkas på hela situationen. Jag vill inte alltid gå emellan men jag blir knäpp av att de ägnar sina dagar åt att slåss med varandra. Eller vråla åt varandra, knuffas, säga DUMMA osv osv...

Det är en del av att vara syskon, de lär sig hantera konflikter, de har fantastiskt roligt också men det gör mig galen när så mycket av deras vakna tid går åt att göra varandra illa.

Jag vet att jag och min brorsa slogs som hund och katt. Jag hade övertaget väldigt länge. Men i tonåren växte han om mig och började med kampsport. 

Mina barn är födda väldigt tätt - och de kommer ha mycket skoj med varandra! Men det medför ju också konflikter.  Av många skilda skäl. Och min känsla av otillräcklighet pendlar ofta.





Av litenlangtan - 18 mars 2015 21:52

Var det som du trodde att det skulle bli förälder?
Jag och nej. Ja, det var verkligen en av de mäktigaste känslorna i hela världen att äntligen få vara mamma. Att få njuta av alla mysiga stunder med mina barn - och få så mycket kärlek!
Men jag kunde inte i min vildaste fantasi förstå hur jobbigt det skulle vara att ha 2 barn så tätt som vi har.

Var det något som hände eller som du kände som du inte hade räknat med? Ja, vi fick ju en oväntad lillebror. Och tätt. Vilket i praktiken innebär att vi har "tvillingar". Iaf tror den lilla att han är lika snabb, stark, utvecklad och klok som den store...

Var det något som inte hände? Kärleken till lillebror var inte självklar och inte heller omedelbar. Jag har fått anstränga mig och behöver fortfarande jobba ganska mycket med att var rättvis och helt trygg med honom...


Bästa bebisprylen att ha hemma? bärselen! Vi har en Ergo som gör det möjligt att bära bekvämt även efter 6 månader... 

Mest onödiga bebisprylen då? vi köpte en babywatch med infraröd kamera - den har vi inte använt många gånger...


Hade du bestämt dig för hur du skulle göra med en viss grej för att sen ändra dig när bebis kom?
Hahaha! Inte skulle jag lukta på min unges rumpa för att avgöra vad blöjan innehöll. Matsituationen skulle ju vara lugn och harmonisk, jag skulle inte heller lacka ur eller höja rösten... yada yada i oändlighet...


Vad stör dig mest hos andra föräldrar? Att vissa inte orkar ifrågasätta varför pojkar 'ska' uppfostras att vara starka och överlägsna och flickor 'ska' vara gulliga och omhändertagande och att de fortsätter klä sina barn med de stora klädkedjornas ruttna utbud utan att blinka...  


Vad tror du andra föräldrar stör sig mest på hos dig? Jag kan säkert uppfattas som lite präktig. Och kanske lite sträng...

adoption · Barn · ivf
Av litenlangtan - 6 mars 2015 20:56

"tittar" på hockey. En fredagkväll! Inte för att jag vill utan för att svärfar vill.

Barnen är glada och nöjda hos farmor och farfar iaf. De får uppmärksamhet och både gos och bus. Det är fint!

Idag promenerade vi till det nybyggda badhuset och var nästan ensamma där första timmen! Det fanns en lång vattenrutschbana och en minivariant som barnen kunde åka själva! Vi bubblade och "simmade" i den lilla varmvattensbassängen. Det var jätteskönt att inte trängas med 50 andra ungar i samma storlek. Det är grymt svårt att ha split vision och ensam hålla koll på två icke-simkunniga i ett vattenland fullt av andra plaskande halvhöga småttingar. Här var det bara våra två som var så små och då gick det utmärkt att vara själv med dem under några minuter. De har ju också vuxit en del sen i somras och utvecklats motoriskt och sköter sig rätt bra i vatten. Lilla är totalt orädd men har bättre balans nu.
Jag som själv är en fisk i vatten älskar att bada och älskar att se glädjen i våra barns ögon när vi är på badhuset. Lilla pratar ofta om badhuset och skulle nog gärna gå oftare...
Maken är inte lika road... Men han har aldrig vart förtjust i vatten, stackarn!

I morgon väntar loppis! Hoppas kunna göra några skojiga fynd. Sen blir det 7 sorters kakor hos släkten, mums!

Av litenlangtan - 4 mars 2015 15:23

mitt jobb som skulle vara nån vecka, kanske 10 dar höll i 3 månader. Men nu är det slut. Min första arbetslösa vecka på ett långt tag.
Det har vart bra för familjen att jag jobbat. Maken har jobbat mindre och tagit mer ansvar för familjen - det har vart jättebra för dem allihop!
Barnen har vart mer på förskolan - det har gått jättebra. Stora har sin bästa bästa kompis och lilla hävdar att han också har en favoritvän ?

Vi passar iaf på att resa till farmor och farfar för en vintervecka. Barnen som älskar tåg tycker nog att vi gett dem en överdos nu dock med dryga 8-9 timmar med SJ...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards