litenlangtan

Alla inlägg under augusti 2014

Av litenlangtan - 29 augusti 2014 17:11

I morse när jag kom till förskolan med lilla berättade personalen att de var väldigt glada att se mig. Den nyanställde personen var nämligen sjuk och de hade inte fått någon vikarie idag. Och då jag försökt hjälpa till där jag kunnat så de var tacksamma över att jag och lilla kom idag med. Så jag och en i personalen tog med oss de 10 barnen ut på gården. Den andra personen gick in och ringde köket för att beställde mat, bryggde kaffe, dukade för lunch, bäddade i sovsalen och fixade fram frukt.

Vid 10:30 började personalen ta in barnen några åt gången - avklädning, blöjbyte och handtvätt innan maten är sysslorna då. Jag var kvar på gården med de sista 4 barnen och precis då kom en mamma med sina 2 barn som ska börja skolas in på måndag.
Barnen pratar bara tyska!

Timingen kunde inte vart sämre :-)

Sen tog jag ett gäng ungar och läste bok för dem medans en personal sysselsatte de övriga 5 och sista personen hällde upp vatten och ställde fram mat på borden...

Vid maten hjälptes jag och en personal åt att hjälpa de 6 barnen vid vårt bord. Den andra personalen satt med de 4 som klarar sig bäst vid maten. Efteråt tvättades det händer och sen lullade alla barnen in till sovsalen för dagens vila.

Lilla somnade sist av alla och förskolechefen hade löst uppgiften med att ta hand om disken efter lunchen. Sen tog den som skulle jobba sent en halvtimmes rast medans den som skulle gå hem först väckte det äldsta barnet som inte ska vila så länge... Ingen rast och ingen ro...

Sen började planeringen för måndag. Vilka jobbar, kan nån hoppa in för de som är sjuka?

Eftermiddagen skulle lösas genom att alla barnen går upp till storbarnens avdelningar och att alla personal hjälps åt med alla barn så de som börjat tidigt kan få gå hem...

Nu sitter jag här med två kroknade fredagströtta små och är helt slut!

Av litenlangtan - 27 augusti 2014 15:36

För Stora var det ny avdelning med delvis gamla bekanta men nya pedagoger och nya kompisar. Han behövde inte någon inskolning då han ihop med kamrater från småbarnsavdelningen var och "pryade" på sin nya avdelning redan innan semestern...
Men han har inte riktigt velat gå dit... Men har heller inte spelat ut hela registret utan mest sagt "nej, jag vill INTE gå till förskolan"...
Idag gick det dock helt okej att cykla till förskolan och gå in genom grinden. Sen var det lite tjorvigt men så kom vi af innanför dörren och så kom en kompis från Gatan där vi bor som vi brukar leka med så då gick det fint att gå in och komma igång.

För lillas del var det mer spännande - första dagen på hans "dagis-karriär"... Han har längtat... I våras ville han "åsså fööökoola" varje dag när vi lämnade stora... Och nu var det ju äntligen dags!
Vi klampade in och började lasta av blöjor, regnkläder, ombyte och snutte på sina rätta platser. Lilla hittade snabbt en dockvagn som han körde omkring med en stund och jag försökte hitta min plats i de nya lokalerna och bland nya barn och en ny pedagog. Avdelningen ska ha 16 barn den här terminen. Äldsta barnet blir 3 i oktober och yngsta kan vara nånstans runt 18 månader...
Sammalagt kommer gruppen bestå av 8 "gamla" och 8 helt nya barn.
En heltidspedagog och 3 stycken som jobbar deltid ca 75-80% tror jag.
Snart 3-åringen är blöjfri, alla andra har blöja och många har språk men som de flesta små är det gråta som är enklaste och snabbaste vägen till de behov och önskemål man har.

Lilla snodde omkring lite och kikade på saker, rullade dockvagn och spanade - sen gick alla ut, varmt men fuktigt väder = galonisar på alla ungar...
Så skulle alla cykla eller åka bobbycar och några trillade, fick sand i munnen och såg sitt egna hus och tja, det var ett sjujäkla tutande på gården där en stund...
Sen skulle alla smaka frukt och tja, de satt väl stilla och tysta i ca 1,5 minut. :-D

Sen tog pedagogerna in några barn i taget och jag som bara var där för att skola in stod plötsligt i hallen och klädde av barn efter barn samtidigt som jag försökte hålla koll på min egen och tre andra som käkade vinbär från busken utanför...

Blöjbyte och handtvättning. Hitta sin plats vid bordet, matsången och sen fördelades maten på tallrikarna. Lilla skulle ha fler än ett bestick tyckte han och och grosade med riset som han a l d r i g gjort hemma tex.
Efter maten var det dags för vila. Jag minns ju hur omöjlig Stora var att lägga på inskolningen men lilla var mer villig - jag har ju faktiskt övat honom lite hemma genom att ibland natta honom på vår lekmadrass på golvet i deras rum...

Han fick sova 1 timme och 1 kvart men nu på kvällen visade det sig nog vara lite för länge - nattningen ikväll tog ändå rätt lång tid...  Får nog väcka honom efter 1 timme imorgon och se om det blir bättre...

Efter vi kom hem har han vart rätt klängig och mammig men det är helt i sin ordning - jag hade ju inte så mycket sjå med honom på första inskolningsdagen idag. Det var snarare så att jag fick agera extraresurs för de andra barnen då det var flera som fick komma upp i min famn då de var ledsna och otröstliga... Personalen hade det tufft idag med en vikarie, en ny personal som inte kommit in i alla rutiner och en "ordinarie" som ska stötta dessa båda samt ta hand om en inskolning och finnas till för alla barnen... Det är helt otroligt vilket jobb de utför. Jag förstår inte hur de orkar och de går nästan på knäna av belastningen av alla dessa små...

Stora verkade nöjd och glad och eftermiddagen har faktiskt var bra - vi har plaskat med vatten, gungat och sen när pappa kom hem cyklade vi till kiosken och köpte glass! Middagen slank ner med lite bus och nattningen gick bra den med.

Jag ska nu förbereda mig inför imorgon, min första kväll på jobbet på ett tag. Det ska bli kul men känns lite halvstressigt att få allt klart till imorgon...


Av litenlangtan - 22 augusti 2014 13:54

I våras skulle vi ju göra en rutinundersökning på Stora som dock innebär sövning. Men på grund av astma och förkylningar har vi skjutit på tiden 3 gånger. Över sommaren har astman och sjukorna legat lågt så vi hade stora förhoppningar om att tiden vi fick innan semestern skulle funka. Undersökningen var planerad till veckan - innan förskolestart...

Men nu har Stora fått höstens första förkylning redan... Hostat och haft feber i natt. Har vart trött och tjurig idag på fm... Tja. Det vågar vi inte söva honom på iaf... Så nu har jag avbokat tiden. Och så hoppas vi att hösten blir bättre ur förkylningssynpunkt.

Troligen blir det väl samma som tidigare, hostan, astman och snoret kopplar grepp nu i september och släpper inte förrän till våren... Stön!

Av litenlangtan - 21 augusti 2014 19:38

Det må vara bekvämt att bo på hotell och vara uppassad av svärföräldrarna...
Men i längden blir det lite för mycket att kuska runt med två små och hatta fram och tillbaka och mellanlanda, stranda och bryta samman ett flertal gånger på bara två veckor...

Stora är hemkär och längtade hem redan första veckan och fick en gråtattack i hotellets restaurang. Vi undrade vad som stod på och han sa att han hade hemlängtan... Till sina leksaksbilar och till sin vattenmelonkudde!
:-)
Han hade helt missat att vi hade en väska med småbilar nerpackad också så sen gick det okej...
Jag tror att han har stark hemlängtan även nu men det är hanterbart...

Lilla har på alla sätt följt sitt vanliga mönster - vissa mornar vaknar han på FEL SIDA så det skriker om det. Blodsocker i tårna gissningsvis. Och naturligtvis matvägran ovanpå det...
Förhoppningsvis går det över när han väl får mat i magen MEN långt ifrån alltid. Då fortsätter det tills kvällen kommer... Sånna dagar vill man bara dra täcket över huvudet och vakna dan efter. Det är ju tyvärr inte görbart så man får hitta på strategier som kan lindra hans dåliga humör. Dessa dagar är otroligt jobbiga för alla. Vi vuxna känner oss urlakade och blir lika stressade, sura och gnälliga som barnet för det tar såååå mycket energi de där dagarna. Är vi som nu närvarande båda två bollas vi fram och tillbaka då det är än den ene än den andre som duger... Dubbelt jobb för mig och väldigt bortvald för pappan... Ledsamt och tröttsamt för oss båda...

Jag börjar trots allt att längta hem lite grann jag med.
Till vardag, förskola, rutiner och arbetslöshet... Jo. För det är så min vardag ser ut. Förhoppningsvis kommer jag kunna söka jobb lite mer frekvent nu när båda barnen kommer vara på förskolan iaf!
Och kanske kommer jag känna lust, längtan och saknad efter att få hänga med de små...

Av litenlangtan - 18 augusti 2014 23:40

Ligger och lyssnar på hur Lilla snuttar på sin tumme och funderar på de senaste dagarna. Vi har hängt med underbara barn och deras föräldrar, vi har ätit massor med god mat. Vi har turistat, lekt och sett en hel massa, suttit rätt länge i bilen, vi har träffat nya härliga människor och återsett gamla bekanta. Mina barn är just nu med släktingar som älskar dem på sitt egna sätt. Det är fint att se!

Är lite ledsen bara för att vi ses så sällan! Mina barn skulle behöva de här människorna oftare i sina liv!

Idag har jag tränat vilket var skönt. Jag blev också lite trött vid maten, då min kosthållning inte alls blivit tillgodosedd de här dagarna - blev helt bortglömd i fredags och nonchalerad idag... Trist...

Imorgon hoppas jag på loppisrunda!

Av litenlangtan - 16 augusti 2014 00:21

Är på fint ställe med fina människor som alla har öppnat sina hjärtan för barn som redan fanns!

Trots att mina 3 pojkar sover gott runt omkring mig kan jag inte riktigt komma till ro... Har åkt på en sommarförkylning och ligger efter med min träning...

Vet ju att jag borde försöka få vilan men det är svårt att somna borta ibland.

Det blir surt imorgon istället.,,

Av litenlangtan - 14 augusti 2014 16:58

Bar min ledsna 3-åring i Ergon på Skansen idag. Fick många konstiga blickar kan jag säga...

Av litenlangtan - 10 augusti 2014 08:51

Strax åker vi på roadtrip. Dubbelvagnen är nerpackad i beståndsdelar för att ge mer utrymme i skuffen. Leksaker packade i varsin liten rygga. Paddan laddad med filmer och spel. Varje skrymsle och vrå i bilen till bredden fyllt med pinaler, plagg och pryttlar...

Först angör vi huvudstaden, bor på hotell och ska göra turistgrejer och bara vara. Kanske blir det en träff med en bloggperson som jag följt genom 3 graviditeter! Jag hoppas det blir av, hon verkar vara en sån skön människa!

Sen ska vi resa vidare till svärisarna. Maken vänder hem. Denna gång med två barn! Hälsa på gamla släktingar och träffa vänner...

Barnen ska förhoppningsvis kunna vaktas lite av farmor och farfar. Vi ska träna ihop. Kanske gå ut och äta? Se en film?

Sen tar vi resan hem i två etapper, pausar på djurpark och övernattar.

Väl hemma sen drar verkligheten igång med expressfart! Tjong!
Läkarbesök, tandläkarbesök och förskolestart så bara!

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Skapa flashcards