litenlangtan

Direktlänk till inlägg 7 september 2010

Tidsperspektiv

Av litenlangtan - 7 september 2010 12:25

En underbar kommentar jag fick kring vår adoption i lördags var svägerskans:


-Åh vad jag ser fram emot att få berätta för vår dotter att hon ska få en kusin till - Det ska verkligen bli jättekul! Hon behöver det!


Fast något seare tog hon sig snabbt ner från "prispallen" genom att beklaga sig över sin graviditet då hon kräktes i 9 månader...


Som vännen med barnen sa:
-Man måste sätta tiden i perspektiv - det ÄR jobbigt att vara gravid, men det roliga varar så mycket längre... Det är värt det...

Och så känner jag också... Vi kommer få vänta på barn ytterligare ett tag och det kommer bli jobbigt - men det roliga varar ju ett helt liv sen!



 
 
TeachGirl

TeachGirl

7 september 2010 13:22

Så är det! Det roliga är inom räckhåll nu, eller i alla fall så gott som! :)

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
Sara

Sara

7 september 2010 20:51

När man väl är hemma med sitt barn glömmer man snabbt bort de jobbiga åren av väntan och väntan. Då finns det bara roligt att se fram mot, så mycket att upptäcka genom barnens ögon.......
När ni väl valt land kommer ni få det lättare att fockusera på vad som komma skall. Då kan ni börja läsa in er på landet, börja boa mm mm. Jag sydde ett lapptäcke till mina barn under tiden vi väntade, ett lapptäcke där släkt och vänner fick vara med och skänka lappar....ett sk. Väntanstäcke!!!

Kramis

http://saxdesign.blogspot.com

 
Kix

Kix

7 september 2010 22:22

Jag har en fundering på söndagens inlägg ang. din vän med barnen som sov över. Jag har också en vän som är så där, dvs de lägger barnen i sängen och de läser/somnar av sig själva. De har aldrig (vad jag vet) ömkat deras barn vid läggdags utan varit konsekvent med sovproceduren (som du också beskriver din vän). Jag har funderat på att jag absolut också skulle vilja köra på det spåret, men när jag tänker på att vi eventuellt kommer att få ett adopterat barn till oss, så funderar jag på om det kan bli svårare med en anknytnignsprocess om man som förälder är konsekvent och lägger barn även fast de vill att man skall ligga kvar/läsa/känna trygghet etc. Hur funderar du kring en sådan situation med adoptiovbarn?

http://kix.bloggplatsen.se

litenlangtan

8 september 2010 08:09

Jag återkommer kring den här tanken i ett längre inlägg... jag filar på det i denna stund :-D
Visst är det en intressant tanke och ett aktivt ställningstagande...

 
Sara

Sara

8 september 2010 08:32

Hej!!

Vill bara inflika en kommentar/fundering från Kix angående nattning av adoptivbarn......vi har ju som sagt två a-barn från Kina och innan vi kom hem med dem hade vi bestämt att vi skulle samsova, ha en mysig stund i sängen etc MEN när vi kom hem fungerade det inte. Våra barn var så vana vid att sova i egna sängar så att den mysiga stunden i sängen blev bara tjo och tjim och barnen kunde inte komma till ro. Vi försökte ett tag, men la ner det efter att ha kommit fram till att det finns så många andra stunder under ett dygn för trygghet och närhet. Vi läser och har det mysigt i soffan innan sängående och sedan lägger vi dem i sina sängar, pussar och säger godnatt och barnen somnar ALLTID i sina sängar (om de inte är sjuka). Ibörjan sov dom i vårat sovrum i spjälsäng, men flyttade ganska snart in i egna rum och det har inte varit några problem. Hade våra barn varit otrygga, ledsna och velat ha närheten vid sovning hade vi gjort annorlunda. Alla barn är olika och har olika behov. Vi har alltid sjungit, dansat, kramats, pussats, lekt på golvet etc och fått närheten därigenom istället. Jag tror inte att våra barn hade blivit mer tryggare än vad de är idag om vi hade påtvingat dem samsovning.
Man får nog helt enkelt se till varje barn vad hon/han behöver.

Kram
Sara

http://saxdesign.blogspot.com

litenlangtan

8 september 2010 08:46

Härligt! Det är nog något sånt här som jag kommer förespråka hemma sen med. Att sängen är sängen och där ska det sovas...
Mysa kan man göra i soffan som sagt... jag skriver mer i mitt 'sovinlägg'...

 
Siw

Siw

4 februari 2011 14:57

Det som du skriver i det här inlägget och i ett av de tidigare inläggen om enkelheten och det självklara om adoption är något jag saknar och de spontana positiva kommentarerna som verkligen värmer i hjärtat ..
Känns som om man många drar sig för att prata om det som en självklar sak ..

http://www.varadoption.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av litenlangtan - 13 januari 2017 14:33

Oj vad länge sen jag bloggade. Det har vart sååååå mycket annat; försäljning av lägenheten, flytten, strul med jobbet, stök på hemmaplan, halloween, jul och nyår och är det ett nytt år och jagtänkte faktiskt på bloggen för någon vecka sen för att jag...

Av litenlangtan - 2 maj 2016 07:15

Just det. Vi är i gång med att sälja vår bostad för vi har fått en hyresrätt. Större, helt nybyggd, 5 minuter bort från vårt lilla hus. Det kommer inte vara för evigt men det är tak över huvudet tills vi hittat det hus vi vill ha. Jag, som är kontrol...

Av litenlangtan - 1 maj 2016 21:56

Är ganska säker på att en av mina ungar hatar mig just nu... Inget funkar, inte ens enkla vardagssaker som vi gjort 100 000 gånger tillsammans. Vi blir ovänner om allt och hans bruna ögon blixtrar... Idag skulle vi gå på bio på stan men det v...

Av litenlangtan - 23 april 2016 06:25

Kl är 06.18 och jag ligger i ungarnas rum med en snusande sovande unge på var sida. Tänk att jag blev mamma ändå, till inte mindre än två fantastiska barn! Tänk att vi är en familj, med allt vad det innebär! En lite mer tänkare, grubblare som mest är...

Av litenlangtan - 31 mars 2016 15:32

Igår hade vi en riktigt rövnatt, Stora hostar och hostar, Lilla fick krupp och vaknade rädd och ledsen och hade svårt att andas såklart! Vi fick rätsida på andningen och jag la mig brevid honom i deras sovrum. Somnade om och sov till ca 5. Då kom Sto...

Presentation


Jag blev mamma genom adoption. Bloggen startade 2010 med hemutredningen och fortsatte med en lång väntan på... ja vem skulle det bli?
Nu skriver jag om stort och smått om vardagen med en son född sommaren 2011 och hans lillebror som kom till oss 2013.

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Arkiv

Besökare sen 2011-07-01

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Vill ha barn

 

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik

Buzzador blog


Ovido - Quiz & Flashcards